73380 - LABORATORIO DI FORMAZIONE PROFESSIONALE PER L'EDUCATORE SOCIALE E CULTURALE I (G.T)

Academic Year 2023/2024

Learning outcomes

At the end of the laboratory the student: - is able to move independently in applying the specific techniques learned independently or within projects organized by the institutions; - will be able to deal with other subjects on how to use and document the techniques learned; - knows how to place the specific knowledge learned in different types of service; - will be able to evaluate the limits and merits of the technical tools learned; - will be able to transfer the technologies learned in different contexts by making personal modifications and additions.

Course contents

From the companies of young people in traditional communities, in Europe, we move on to deal with the birth of modern youth and sports associations from the mid-nineteenth century to today. In the context of an investment in youth as an investment basis for national, or even revolutionary, cultures, the tendency to build "party youth", or "state youth" for the first half of the 20th century, is also taken into consideration. From the construction of the modern concept of adolescence we come to treat the use of youth as the main commercial target in the consumer society.

In conclusion of this itinerary of social transformations, we will consider how after the mid-twentieth century until today, youth association networks have been increasingly replaced by networks of immaterial contacts, through radio and television communication, then above all with social media.

Readings/Bibliography

GENERAL TEXTS, FOR AN APPROACH TO THE SUBJECT:

Patrizia Dogliani, Storia dei giovani, Milano, Bruno Mondadori, 2003.
Michael Mitterauer, I giovani in Europa dal medioevo a oggi, Roma-Bari, Laterza, 1991.
Jon Savage, L'invenzione dei giovani, Milano, Feltrinelli, 2009.
Storia dei giovani. (secondo volume) L'età contemporanea, a cura di Giovanni Levi e Jean Claude Schmitt, Roma-Bari, Laterza, 1994.
John R. Gillis, I giovani e la storia, Milano, Mondadori, 1974.

VARIOUS FURTHER INFORMATION:

John Neubauer, Adolescenza fin-de-siècle, Bologna, Il Mulino, 1997.
Giovani e generazioni nel mondo contemporaneo. La ricerca storica in Italia, a cura di Patrizia Dogliani, Bologna, Clueb, 2009.
Le Repubbliche dei ragazzi nel mondo, a cura di Marco Fincardi, "Annali Istituto Gramsci Emilia-Romagna", vol. IV-V (2000-2001).
Lavoro ed emigrazione minorile dall'Unità alla Grande guerra, a cura d Bruna Bianchi e Adriana Lotto, Venezia, Ateneo Veneto, 2000.
Giovani e ordine sociale, a cura di Bruna Bianchi e Marco Fincardi, numero monografico di "Storia e problemi contemporanei", a. XIV (2001), n. 27.
Movimenti e culture giovanili, a cura di Marco Fincardi e Catia Papa, numero monografico di "memoria e ricerca", 2007, n. 25.
Jeunesse XXè siècle, a cura di Michelle Perrot, numero monografico di "Le Mouvement social", 1994, n. 168.
Jeunesse oblige. Histoire des jeunes en France. XIXe-XXIe siècle, a cura di Ludivine Bantigny e Ivan Jablonka, Paris, Presses Universitaires de France, 2009.
La jeunesse et ses mouvement : influence sur l'evolution des Societes aux 19. et 20. siecles, a cura di Commission internationale d'histoire des mouvements sociaux et des structures sociales, Paris, Editions du CNRS, 1992
Dieter Dowe, Jugendprotest und Generationenkonflikt in Europa im 20. Jahrhundert : Deutschland, England, Frankreich und Italien im Vergleich, Bonn, Verlag Neue Gesellschaft, 1986.
Ugo Fabietti, La costruzione della giovinezza, Milano, Guerrini e associati, 1992.

ON YOUTH, NATIONALISM, WORLD WARS, UP TO THE FASCIST REGIMES:
Robert Wohl, La generazione del 1914, Milano, Jaca Book, Milano, 1984

George L. Mosse, Sessualità e nazionalismo. Mentalità borghese e rispettabilità, Roma-Bari, Laterza, 1984.
Catia Papa, L'Italia giovane dall'Unità al fascismo, Roma-Bari, Laterza, 2013.
Elena Papadia, Di padre in figlio. La generazione del 1915, Bologna, Il Mulino, 2013.
Antonio Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande Guerra a Salò, Torino, Einaudi, 2005.
Carmen Betti, L'Opera Nazionale Balilla e l'educazione fascista, Firenze, La Nuova Italia, 1984.
Tracy H. Koon, Believe, Obey, Fight. Political socialization of Youth in fascist Italy 1922-1943, Chapel Hill-London, University of North Carolina Press, 1985.
Luca La Rovere, Storia dei GUF. Organizzazione, politica e miti della gioventù universitaria fascista 1919-1943, Torino, Bollati Boringhieri, 2003.
Simone Duranti, Lo spirito gregario. I Gruppi universitari fascisti fra politica e propaganda (1930-1940), Roma, Donzelli, 2008.
Juventud y política en la España contemporanea a cura di Eduardo González Calleja, numero monografico di "Ayer. Revista de Hstoria contemporánea", LIX (2005), n. 3.
Sandra Souto Kustrin, Paso a la juventud. Movilisación democratíca, estalinismo y revolución en la República española, València, PUV, 2013.
Le organizzazioni giovanili del franchismo, a cura di Marco Fincardi e Sandra Souto Kustrin, numero monografico di "Spagna contemporanea", a XXVII (2018), n. 53.
Yolande Cohen, Les jeunes, le socialisme et la guerre. Histoire des mouvements de la jeunesse en France, Paris, L'Harmattan, 1989.

ON BRITISH YOUTH:

John O. Springhall, Coming of Age. Adolescence in Britain 1860-1960, London, Croom Helm, 1977.

ON YOUTH MOVEMENTS IN GERMANY:
Peter D. Stachura, The German Youth Movement, 1900-1945: an interpretation and documentary history, London, MacMillan, 1984.

Detlev J.K. Peukert, Jugend zwischen Krieg und Krise. Lebenswelten von Arbeiterjugend in der Weimarer Republik, Köln, Bund, 1987
Peter D. Stachura, The Weimar Republic and the younger proletariat, London, MacMillan, 1989
Peter D. Stachura, Nazi youth in the Weimar republic, Santa Barbara (California) Books, 1975

George L. Mosse, Le origini culturali del Terzo Reich, Milano, Il Saggiatore, 1994.

ON YOUNG PEOPLE IN ITALY:

Gaetano Bonetta, Corpo e nazione: l'educazione ginnastica, igienica e sessuale nell'Italia liberale, Milano, Franco Angeli, 1991.

Il secolo dei giovani. Le nuove generazioni e la storia del Novecento, a cura di Paolo Sorcinelli e Angelo Varni, Roma, Donzelli, 2004

Maurizio Degl'Innocenti, ***

ON THE SCOUTISM:
John O. Springhall, Youth, Empire and Society, London, Croom Helm, 1997.
Crescere per la patria. I Giovani Esploratori e le Giovani Esploratrici di Carlo Colombo (1912-1927), Milano, Unicopli, 2000.
Mario Sica, Storia dello scautismo in Italia, Firenze, La Nuova Italia, 1984.
Assunta Trova, Alle origini dello scoutismo cattolico in Italia, Milano, Franco Angeli, 1986.

ON THE SOVIET YOUTH ORGANIZATIONS:
Dorena Caroli, L'enfance abandonnée et délinquante dans la Russie soviétique, Paris, L'Harmattan, 2004

Dorena Caroli, Ideali, ideologie e modelli formativi. Il movimento dei pionieri in URSS, Milano, Unicopli, 2004.


ON THE PRESS FOR YOUNG PEOPLE IN ITALY:
Falce e fumetto. Storia della stampa periodica socialista e comunista per l'Infanzia in Italia (1893-1965), a cura di Juri Meda, Firenze, Nerbini, 2013
Ilaria Mattioni, Inchiostro e incenso. Il Giornalino: storia e valori educativi di un periodico cattolicoper ragazzi (1924-1979), Firenze, Nerbini,2012
Ilaria Mattioni, Da grande farò la santa. Modelli etici e valori religiosi nella stampa cattolica femminile per l'infanzia e la gioventù (1950-1979), Firenze, Nerbini, 2011
Fabiana Loparco, I bambini e la guerra. Il Corriere dei piccoli e il primo conflitto mondiale, Firenze, Nerbini, 2011.

www.ilpioniere.org

ON THE TRADITIONAL COMPANIES OF YOUNG PEOPLE:
Marco Fincardi, Derisioni notturne. Racconti di serenate alla rovescia, Santa Maria Capua Vetere, Spartaco, 2005.
Marco Fincardi, Il rito della derisione. La satira notturna delle battarelle in Veneto, Trentino, Friuli, Verona, Cierre, 2009.

Teaching methods

Exhibitions and discussions of historical documents. In-depth group work and collective debates on the presentation of the various research works.

Assessment methods

Throughout the workshop, constant evaluation of the commitment to individual and group insights and the ability of individual students to adequately individuate and conceptualize the historical transformations of youthful languages and aggregations.

Teaching tools

The workshop will frequently use readings of historical documents and viewings of historical and anthropological films produced in various periods.

Office hours

See the website of Marco Fincardi