70025 - Cultural Anthropology

Academic Year 2023/2024

Learning outcomes

Students will better grasp the role of social and cultural diversities in making identities in contemporary world and will look at them with enhanced curiosity. They will also be able to critically assess the constructed character of social and cultural values, norms, conventions and patterns. Finally, they will be aware of the paradoxes and of the epistemological problems inherent anthropological knowledge and field research. Main contents: Foundations of cultural anthropology; ethnocentrisms and cultural relativisms; meanings of cultural diversities; common senses and local ideologies; methods of ethnographic research.

Course contents

This general course in social and cultural anthropology is designed to give a first introduction to the historical and contemporary (institutional, regional, theoretical and methodological) transformations which have shaped the discipline over the course of the past century, in order to inspire students to think critically about humanity and human societies in general, and how knowledge about ourselves, other people and the social and natural world(s) we live in are produced and constructed. The course will equip students to approach today’s world from new perspectives. It will train students in ethnographic field research in order to design and conduct ethically-sound, participatory and theoretically-informed qualitative research with people in very different settings, including vulnerable subjects.

The course is organised around groups of lectures, each dedicated to one specific theme and grounded in ethnographic case-studies from around the world, in order to give students an overview of the historical and contemporary breadth of the discipline.

The groups of lectures are organised as follows:

- Introduction: What is it Anthropology Today and What it is For?

- Anthropology and the Imperial Encounter (1): Schools, Histories & Peoples of the Discipline.

- Ethnographic Fieldwork and Writing: Methods and Ethics.

- Material Anthropology and Museum Ethnography: Objects & their Agency.

- Special focus on museums with student presentations

- Humanity and Personhood.

- The Anthropology of Nature and the Anthropocene (1): Nature(s) & Culture(s) Revisited.

- The Anthropology of Nature and the Anthropocene (2): Crisis & Environmental Ruins.

- Anthropology of the Mediterranean & the Anthropocene + Guest lecture on the Mediterranean.

- Anthropology and the Imperial Encounter (2): Politics, Gender & Race.

- Curses, Animals, Pathogens & Co: Anthropology, Health and Medicine.

- Student Presentations Session (on chosen monograph from course bibliography).

Readings/Bibliography

BIBLIOGRAFIA 1: Monografie (scegliere UNA monografia per il riassunto)

- Abu-Lughod, Lila (2022) Sentimenti velati. Onore e poesia in una società beduina. Rosenberg & Sellier.

- Albert, Bruce & Davi Kopenawa (2023) Lo spirito della foresta. Edizioni Nottetempo. ALTERNATIVA: Kopenawa, Davi & Bruce Albert (2018) La caduta del cielo. Parole di uno sciamano Yanomami. Edizioni Nottetempo.

- Ben-Yehoyada, Naor (2019) Incorporare il Mediterraneo. Formazione regionale tra Sicilia e Tunisia nel secondo dopoguerra. Meltemi Ed.

- Cammelli, Maddalena (2015) Fascisti del terzo millennio. Per un antropologia di Casa Pound. Ombre Corte. Da leggere assieme a 2 articoli dell'autrice elencati su Virtuale.

- Grechi, Giulia. 2021. Decolonizzare il museo. Mostrazioni, pratiche artistiche, sguardi incarnati. Mimesis.

- Mattalucci, Claudia (2017) Antropologia e riproduzione. Attese, fratture e ricomposizioni della procreazione e della genitorialità in Italia. Raffaello Cortina Ed.

- Ong, Aihwa (2005) Da rifugiati a cittadini. Pratiche di governo nella nuova America. Raffaello Cortina Ed.

- Pinelli, Barbara (2019) Migranti e rifugiate. Antropologia, genere e politica. Raffaello Cortina Ed.

- Schmidt, Donatella (2018) Tra sciamani, rivitalizzazione e turismo. Storia di un fenomeno di globalizzazione religiosa tra i Guaranì del sud del Brasile. CLEUP. Da leggere assieme a: Viveiros de Castro, Eduardo (1998) Prospettivismo cosmologico in Amazzonia e altrove. Quattro lezioni tenute presso il Department of Social Anthropology, Cambridge University (febbraio-marzo 1998). Quodlibet.

- Scott, James (2020) L'arte di non essere governati: Una storia anarchica degli altopiani del sudest asiatico. Einaudi.

- Tsing, Anna (2021) Il fungo alla fine del mondo. La possibilità di vivere nelle rovine del capitalismo. Keller.

 

BIBLIOGRAFIA 2: Bibliografia del corso (la bibliografia completa si trova su Virtuale)

 

Lezioni 1, 2 & 3: Antropologia sociale e culturale: che disciplina è e a che cosa serve nel 2022?

- Alonso Bejarano, Carolina, Lucia López Juárez, Mirian A. Mijangos García and Daniel M. Goldstein, 2019, Decolonizing Ethnography: Undocumented Immigrants and New Directions in Social Science. Duke University Press. (Intro)

- Hansen, Brooke and Jack Rossen (2017) 'Activist Anthropology with the Haudenosaunee: Theoretical and Practical Insights from the Two Row Wampum Renewal Campaign', Anthropology in Action: Journal for Applied Anthropology in Policy and Practice 24(3).

- Jobson, Ryan Cecil (2020). 'Year in Review: The Case for Letting Anthropology Burn: Sociocultural Anthropology in 2019'. American Anthropologist 122(2): 259-271. DOI: 10.1111/aman.13398

- Mazzeo, Agata (2017) 'Disastri invisibili e pratiche di attivismo'. Antropologia 4(1).

- Tassan, Manuela (2021) ‘Ripensare la giustizia ambientale. Prospettive antropologiche su ambienti, nature e disuguaglianze nell’era dell’Antropocene'. Antropologia 8(2).

- Vietti, Francesco (2019) ‘Aspettando Teaching Cultures. Prospettive pedagogiche e pratiche didattiche per un’antropologia come esperienza', Antropologia 6(2).

Lezioni 4, 5 & 6: Antropologia e imperialismo (1): storia, scuole di pensiero e movimenti


- Behar, Ruth & Deborah Gordon (eds) (1996) Women Writing Culture. University of California Press (intro). Altro link utile: McGuirk, Siobhan (2018) 'AnthroBites: Feminist Anthropology.' AnthroPod, Fieldsights, March 15. https://culanth.org/fieldsights/anthrobites-feminist-anthropology.

- Dibley, Ben et al. (2017) 'Ethnology, Governance, and Greater France', in Ben Dibley et al. Collecting, Ordering, Governing. Duke University Press.

- Foks, Freddy (2018) 'Bronislaw Malinowski, “Indirect Rule,” and the Colonial Politics of Functionalist Anthropology, ca. 1925–1940', Comparative Studies in Society and History, 60(1), 35-57.

- Kuper, Adam (2018) 'Anthropology: Scope of the Discipline', in Hilary Callan (ed.), The International Encyclopedia of Anthropology. John Wiley & Sons, DOI: 10.1002/9781118924396.wbiea1591.

- Pels, Peter (2011) 'Global 'Experts' and 'African' Minds: Tanganyika Anthropology as Public and Secret Service, 1925-1961', Journal of the Royal Anthropological Institute 17: 788-810.

-Turnbull, Paul (2008) 'British Anthropological Thought in Colonial Practice: The Appropriation of Indigenous Australian Bodies, 1860-1880', in Bronwen Douglas & Chris Ballard (eds) Foreign Bodies: Oceania and the Science of Race 1750–1940. ANU Press (Chapter 4).

Lezioni 7, 8 & 9: Etnografia e Ricerca di Campo: Metodologia, Pratiche, Etica

Codici etici di riferimento per la disciplina (alcuni esempi):

- Codice etico, Società Italiana di Antropologia Culturale (SIAC): https://www.siacantropologia.it/codice-etico/

- Ethics and Methods, American Anthropological Association (AAA): https://www.americananthro.org/ethics-and-methods

- EthNav, Association of Social Anthropologists of the UK (ASA): https://www.theasa.org/ethics/ethnav.phtml

- Alonso Bejarano, Carolina, Lucia López Juárez, Mirian A. Mijangos García and Daniel M. Goldstein, 2019, Decolonizing Ethnography: Undocumented Immigrants and New Directions in Social Science. Duke University Press. (Intro)

- Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. 'Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field', Cultural Anthropology 32(4): 537–565. https://doi.org/10.14506/ca32.4.05.

- Brightman, Marc and Vanessa Grotti (2019), 'The Ethics of Anthropology', in Ron Iphofen (ed.) Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity, Cham : Springer.

- Fusaschi, Michela (2021) ‘Genealogie femministe ed etnografia critica di genere’, Etnografia e ricerca qualitativa Rivista quadrimestrale" 1/2021, pp. 121-130, doi: 10.3240/100511

-Piasere, Leonardo (2020) ‘Le nuove sfide all’antropologia. L’etnografia nell’era del suo successo e del suo (quasi-)decesso’, Antropologia Pubblica 6(1):171-86. ISSN 2531-8799

- Sbraccia A. e Vianello F. (2016) Introduzione. Carcere, ricerca sociologica, etnografia’, Etnografia e ricerca qualitativa, 2, 183-210.

- Scego, Igiaba e Rino Bianchi (2014) Roma negata. Percorsi postcoloniali nella città. Ediesse.

Lezioni 10 e 11: Antropologia museale e etnografia materiale: ‘cose’, agency e patrimonializzazione

- Fiorin, Fausto (2020) 'Perché dobbiamo decolonizzare i musei'. Arttribune. https://www.artribune.com/arti-visive/2020/04/decolonizzare-musei/

- Gravano, Viviana e Giulia Grechi (2020) 'Mostrare una collezione coloniale. Riflessioni sul futuro riallestimento al Museo delle Civiltà di Roma. Intervista a Rosa Anna Di Lella'. Archivio è potere - Roots & Routes X(33).

- Herle, Anita (2016) ‘Anthropology Museums and Museum Anthropology’. Cambridge Encyclopaedia of Anthropology. https://www.anthroencyclopedia.com/entry/anthropology-museums-and-museum-anthropology

- Panico, Mario (2021) 'Chi difende i monumenti? Appunti su retorica e congelamento della memoria.' Roots & Routes XI(35).

- Peers, Laura & Alison Brown (2003) ‘Introduction’, in Laura Peers & Alison Brown (eds) Museums and Source Communities: A Routledge Reader. London & NY: Routledge.

- Rubenstein, Steven Lee (2007) ‘Circulation, Accumulation, and the Power of Shuar Shrunken Heads’, Cultural Anthropology 22(3).

Lezione 12: Focus MUSEI: Presentazioni studenti

Lezioni 13, 14 e 15: Umani, non-umani e il concetto di persona.

- Brightman, Marc, Vanessa Grotti & Olga Ulturgasheva (2012) ‘Introduction: Animism and Invisible Worlds: The Place of Non-humans in Indigenous Ontologies’, in Brightman, Marc, Vanessa Grotti & Olga Ulturgasheva (eds) Animism in Ranforest and Tundra: Personhood, Animals, Plants and Things in Contemporary Amazonia and Siberia. Berghahn.

- Descola, Philippe (2021) 'Anche gli animali sono persone come noi'. L'indiscreto.

- Ingold, Tim (2019) 'Sogno di una notte circumpolare', in Gamberi, Valentina (coord.) Metamorfosi.

- Kohn, Eduardo (2019) 'Come sognano i cani. Le nature amazzoniche e la politica dell'interazione tra specie', in Gamberi, Valentina (coord.) Metamorfosi.

- Ulturgasheva, Olga (2017) ‘Ghosts of the Gulag in the Eveny World of the Dead’, The Polar Journal.

- Willerslev, Rane (2004) ‘Not Animal, Not Not-Animal: Hunting, Imitation and Empathetic Knowledge Among the Siberian Yukaghirs’, Journal or the Royal Anthropological Institute 10(3).

Lezioni 16 e 17: Antropologia della natura, dell’ambiente e dell’antropocene (1): natura/e e cultura/e

- Borgnino, Emanuela (2020) ‘Transported Landscapes. Piante, persone e paesaggi in viaggio tra gli oceani (Hawai’i e Oceania)’, in Adriano Favole (a cura di) L’Europa d’Oltremare. Raffaello Cortina Ed., pp. 43-58.

- Breda, Nadia (2021) ‘Prefazione a Oltre natura e cultura’, in Philippe Descola (2021) Oltre natura e cultura. R. Cortina Ed., pp. 11-24.

- Cabral de Oliveira, Joana (2020) 'Vegetable Temporalities: Life Cycles, Maturation and Death in an Amerindian Ethnography', Vibrant 17.

- Cometti, Geremia (2020) ‘A Cosmopolitical Ethnography of a Changing Climate Among the Q’ero of the Peruvian Andes’, Anthropos -Freiburg-, Richarz Publikations-service GMBH, 2020, 115 (1), pp.37-52.

- Descola, Philippe (2009) ‘Human Nature(s)’. Social Anthropology 17(2).

- Lai, Franco (2005) ‘Rappresentazioni della natura in un rito magico della Sardegna sudorientale’, LARES LXX1(3): 633-44.

Lezioni 18 e 19: Antropologia della natura, dell’ambiente e dell’antropocene (2): crisi e rovine ambientali

- Besky, Sarah & Alex Blanchette (2019) ‘Introduction: The Fragility of Work’, in Sarah Besky and Alex Blanchette (eds) How Nature Works: Rethinking Labor on a Troubled Planet. University of New Mexico Press.

- Gentilucci, Marta (2020) ‘Risorse, miniere, capitalismo indigeno. Il caso di Koniambo Nichel (Nuova Caledonia)’, in Adriano Favole (a cura di) L’Europa d’Oltremare. Raffaello Cortina Ed., pp. 31-42.

- Lai, Franco (2011) 'Paesaggi abbandonati in Sardegna. Per una antropologia del "terzo paesaggio"', in Franco Lai e Nadia Breda (a cura di) Antropologia del terzo paesaggio. CISU: Roma, pp. 11-30.

- Falconieri, Irene (2021) ‘Scarti differenziali. Pratiche di attivismo e governance dei rifiuti in un contesto industriale siciliano’, Antropologia 8(2).

- Langwick, Stacey Ann (2018) 'A Politics of Habitability: Plants, Healing, and Sovereignty in a Toxic World'', Cultural Anthropology 33(3): 415-43.

- Roosth, Sophia (2016) '"Ruin." Theorizing the Contemporary', Fieldsights, https://culanth.org/fieldsights/ruin.

Lezione 20: Antropologia della natura, dell’ambiente e dell’antropocene (3): Mediterraneo, confini e trasformazioni sociali

- Breda, Nadia (2012) ‘La cattiva strada. Risorse contestate e disagio di uomini e ambiente in Veneto e dintorni’, in Amalia Rossi e Lorenzo D'Angelo (a cura di) Antropologia, risorse naturali e conflitti ambientali. Mimesis Eterotopie Ed.

- Pievani, Telmo e Mauro Varotto (2021) Viaggio nell'Italia dell'Antropocene: La geografia visionaria del nostro futuro. (Introduzione.

- Raffaetà, Roberta (2019) ‘Tutti i colori del verde: Il ruolo del verde urbano nei processi di cittadinanza nella città di Bolzano’, Archivio Antropologico Mediterraneo Anno XXII, 21(1).

Lezione 21: Focus RAVENNA E ANTROPOCENE.

Lezioni 22 & 23: Focus Mediterraneo: Antropologia regionale (argomenti scelti dagli studenti)

- Ben-Yehoyada, Naor e Giovanna Fiume (2016) ‘A proposito di “A Companion to Mediterranean History”’, Quaderni Storici 3.

- Ferini, Mattia (2020) 'Ibn al-Mukhayem. Esclusione e soggettività dei rifugiati palestinesi in Cisgiordania', Medea, 6(1). https://doi.org/10.13125/medea-4422.

- Pusceddu, Antonio Maria (2020) ‘Stato, volontariato e carità. Concezioni e pratiche redistributive in una città del Mezzogiorno’, Antropologia 7(2).

- Van Akken, Mauro (2005) 'Il dono ambiguo: modelli d’aiuto e rifugiati palestinesi nella valle del Giordano', Antropologia 5.


Lezioni 24 & 25: Antropologia e imperialismo (2): Politica, Genere e Razzializzazione

- Davis, Dana-Aín (2020) ‘Reproducing While Black: The Crisis of Black Maternal Health, Obstetric Racism, and Assisted Reproductive Technology’, Reproductive Biomedicine & Society Online 11.

- Hawthorne, Camilla (2022) 'Geografie del Mediterraneo Nero', Geogr. Helv. 77: 179–192.

- Pesarini, Angelica (2023) 'Biopolitiche di razza, genere e cittadinanza nel discorso politico italiano', in Tatiana Petrovich Njegosh & Valeria Ribeiro Corossacz (a cura di) Razzismo e antirazzismo in Italia. Saperi e pratiche decoloniali attraversano l'università italiana. FES 12.

- Pesarini, Angelica (2014) 'Madri Nere Figlie Bianche. Forme di Subalternità Femminile in Africa Orientale Italiana', in Valeria Deplano, Lorenzo Mari & Gabriele Proglio (a cura di) Subalternità Italiane. Percorsi di ricerca tra letteratura e storia. Ariccia: Aracne.

- Reese, Ashanté (2017) ‘“We Will Not Perish; We’re Going to Keep Flourishing”: Race, Food Access, and Geographies of Self-Reliance’, Antipode 50(2).

- Rossini, Giulia, Cecilia Fasciani e Luca Villaggi (2021) 'Decolonizzare l’università per decolonizzare la società. L’esperienza di Decolonising the Academy tra riflessione teorica e azione politica'. Roots & Routes.

- Saraswati, L. Ayu (2012)''Malu': Coloring Shame and Shaming the Color of Beauty in Transnational Indonesia', Feminist Studies 38(1).

 

Lezioni 26 & 27: Antropologia medica (1): corpo, germi e persona

 

- Costantini, Osvaldo (2021) ‘Ammalarsi nell’accoglienza. Il disagio mentale in un centro di transito nel Sud della Sicilia’, Antropologia 8(1).

- Miramonti, Angelo (2021) ‘Amina: ritratto di una donna abitata dagli spiriti ancestrali (Senegal)’, Antropologia 8(1).

- Nadal, Deborah (2018) 'Pregnant with Puppies: The Fear of Rabies in the Slums of New Delhi, India'. Medicine Anthropology Theory | An open-access journal in the anthropology of health illness and medicine. doi.org/10.17157/mat.5.3.370

- Singer, Merrill and Barbara Rylko-Bauer (2021) 'The Syndemics and Structural Violence of the COVID Pandemic: Anthropological Insights on a Crisis', Open Anthropological Research 1: 7–32.

- Tassan Manuela (2017) ‘I luoghi della mãe d’água. Non-umani, corpi e malattie in un Quilombo dell’Amazzonia, Antropologia 4(2), pp. 209-227.

- Varley, Emma & Saiba Varma (2019) ‘Attending to the Dark Side of Medicine’, Anthropology News, AND Varley, Emma & Saiba Varma (2018) ‘Hospital Hauntings: Spectral Ties Across the Line of Control’, Medical Anthropology.

 

Lezioni 28 & 29: Antropologia medica (2): salute, ambiente e rigenerazione

 

- Alunni, Lorenzo (2017) ‘La soglia di tolleranza. Coltivazione del tabacco, tumori e gestione del rischio in Alta Valle del Tevere’, Antropologia 4(1) Dossier speciale. Salute e ambiente: etnografie italiane. DOI: https://doi.org/10.14672/ada20171184%25p

- Blanchette, Alex (2019) ‘Living Waste and the Labor of Toxic Waste on American Factory Farms’, Medical Anthropology Quarterly 33(1): 80-100.

- Mazzeo, Agata (2020) 'Il corpo nelle esperienze di disastro e attivismo in siti contaminati dall’amianto'. Archivio antropologico mediterraneo 22(1). DOI: https://doi.org/10.4000/aam.2667

- Pasquarelli, Elisa e Andrea F. Ravenda (2020) 'Antropologia medica nella crisi ambientale. Determinanti biosociali, politica e campi di causazione. Archivio antropologico mediterraneo 22(1) DOI: https://doi.org/10.4000/aam.2507

- Raffaetà, Roberta (2017) ‘Salute e ambiente in tempi di Antropocene’. Antropologia, 4(1): 121-135.

 

Lezione 30: Guida alla preparazione per l'esame (scritto e orale), quiz e presentazioni studenti

Assessment methods

General Assessment for the course will be based on:

- (1) 2 written pieces: a 2,000 words review of the chosen monograph AND a report on a group assignment in audio-visual or material ethnography (students here are encouraged to be creative and submit text, but also images, etc.). The 2 written pieces have to be submitted 7 days before the date of the oral examination.

- (2) The oral examination, which will be a discussion of the 2 written pieces submitted, and how they connect to the course material.

- (3) Active participation in class, especially by volunteering to give student presentations after each lecture (one 15 min. presentation on one chosen reading from the bibliography for the day, with optional slides) but also by engaging (either orally or through the chat, or both) with fellow students and the teacher in spontaneous group discussions. Active, spontaneous participation will win extra points in the final mark for the course.

To summarise: The exam will be based on an oral discussion of the book review of the monograph the student chose from the list and a discussion of the assigned practical project (audio-visual or material ethnography) both to be handed in a week prior to the exam. Info on content, format and methods for the group project will be presented in Lecture 1. As the assigned practical project will be a group project, each individual contribution will be assessed during the oral exam. Extra points will be given to students who give oral presentations in class, either of a reading (from Lecture 2-Lecture 9) or their chosen monograph or assigned project (Lecture 10). Registration for oral presentations will be voluntary and open to all from the week before the start of the course, via a Google Doc accessible only to registered students on Virtuale.

Teaching tools

PLEASE NOTE:

Students with a disability or specific learning disabilities (DSA) who are requesting academic adjustments or compensatory tools are invited to communicate their needs to both teaching and support staff in order to properly address them and agree on the appropriate measures with the competent bodies.

Office hours

See the website of Vanessa Grotti