72401 - Anthropology of North and South America (1)

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Anthropology, Religions, Oriental Civilizations (cod. 8493)

Learning outcomes

The course is aimed at providing the student the basic elements of the history of anthropological research in the Americas. It will also analyse the long process that, starting in the early Colonial period, led to the construction of an “indigenous” identity that came to be not only the object of anthropological research but also the subject of the complex political and cultural dynamics that today characterize the American continent. The student should thus acquire anthropological tools useful to look at both historical and contemporary phenomena.

Course contents

The indigenous peoples of the Americas. Historical and ethnographic issues.

 
The course aims to provide students on the one hand with a general overview of indigenous America and on the other hand with the tools to begin to undertake an ethnographic analysis of the indigenous Americas.
In the first lectures, the topic of colonisation will be discussed, the category of 'indigenous' will be defined, and the issue of indigenous rights will be exposed.
In the second part of the course, some contemporary ethnographies will be presented in order to understand the ethnographic analysis of the indigenous Americas.

CLASSES WILL BE CONDUCTED BY THE TEACHER IN ATTENDANCE AND WILL BEGIN THE WEEK OF 15 SEPTEMBER.

Readings/Bibliography

 TEXTS TO BE PREPARED

-1 HANDOUT BY THE LECTURER AND AVAILABLE ON THE UNIBO STUDENT TEACHING MATERIALS.

- 2 Zelda Alice Franceschi, Etnografia del Chaco argentino. Una storia di vita, Milano Franco Angeli, 2023.

- 3 One (1) text to be chosen from the following. These are contemporary ethnographies in Italian, Spanish or English; classic texts of the History of American Anthropology in Italian. All texts cover different geographical areas of the Americas.

MESSICO

• Lupo A., Il mais nella croce. Pratiche e dinamiche religiose nel Messico indigeno, Roma, Cisu, 2009.

• Cuturi F., Juan Olivares. Un pescatore scrittore del Messico indigeno, Roma, Meltemi, 2003.

• Apostoli Cappello E., Tutti siamo indigeni! Giochi di specchi tra Europa e Chiapas, Cleup, Padova, 2013.

• Tallè C., Sentieri di parole. Lingua, paesaggio e senso del luogo in una comunità indigena di pescatori nel Messico del sud, Seid, Firenze, 2015.

• Quattrocchi P., Corpo, riproduzione e salute tra le donne maya dello Yucatan (Messico), Ospedaletto, Pacini, 2011.

• Cuturi F. (a cura di), In nome di Dio. L’impresa missionaria di fronte all’alterità, Roma, Meltemi 2004 (TRANNE GLI ULTIMI DUE CAPITOLI).

• Bonfil Batalla G., México profundo: una civilización negada, México, D.F, Conaculta, 2001.

• Cuturi F., El mundo Ikoots en el arte de tejer de Justina Oviedo. Jayats mitiiüd Justina, Carteles Editores, 2018.

GUATEMALA

• Freddi A., Il viaggio e la trama. Migrazione, sviluppo e potere in una comunità indigena del Guatemala, Roma, Cisu, 2020.

• Burgos E., Mi chiamo Rigoberta Menchu, Milano, Giunti, 2006.

BOLIVIA

• Lelli S., Trasformazioni Guaraní: tra paradigma sciamanico e scuola, Roma, Cisu, 2007.

• Scionti F., Mborookuai Iya. Pratica giuria guaraní nel Chaco boliviano, Milano, Franco Angeli, 2019.

•Cerbini F., La casa di sapone. Etnografia del carcere boliviano di San Pedro, Milano, Mimesis, 206.

ARGENTINA

• Bridges Lucas, Ultimo confine del mondo: viaggio nella Terra del Fuoco,Torino. Einaudi, 2009.

• Franceschi Z.A., Dasso M.C., Etno-grafie. La scrittura come testimonianza tra i Wichi, Bologna, Emil, 2008.

• Salvucci D., Donne pastore, gauchos e figli del vento. Ecologie andine, reti di parentela nel Nord Ovest argentino, Cleup, Padova.

• Carrasco M., Briones C., La tierra que nos quitaron: reclamos indígenas en Argentina, Iwgia Grupo Internacional de Trabajo sober Asuntos Indígenas, 1996.

• Carrasco M., Zimerman S., Argentina: el caso Lhaka Honhat, Copenhagen, International WorkGroup for Indigenous Affairs, 2006.

ECUADOR

• Gnerre M., La saggezza dei fiumi, Roma, Meltemi, 2003.

BRASILE

• Chagnon N.A., Tribù pericolose: la mia vita tra gli Yanomamö e gli antropologi, Milano, Il Saggiatore, 2014.

• Kopenawa D., Bruce, A., La caduta del cielo. Parole di uno sciamano yanomani, Milano, Figure nottetempo, 2010.

• Malighetti R., Il quilombo di Frechal : identità e lavoro sul campo in una comunità brasiliana di discendenti di schiavi, Milano, Cortina, 2004.

• Oakdale S., I foresee my life: the ritual performance of autobiography in an Amazonian community, Lincoln, University of Nebraska press, 2005.

PERÙ

• Cecconi A., I sogni vengono da fuori. Esplorazione sulla notte nelle Ande peruviane, Firenze, Edit, 2012.

• Venturoli S., Il paesaggio come testo: la costruzione di un'identità tra territorio e memoria nell'area andina, Bologna, Clueb 2004.

• Bastien J.W., Healers of the Andes : Kallawaja herbalists and their medicinal plants, Salt Lake City University of Utah Press, 1987.

STATI UNITI/CANADA

• Comba E., Il cerchio della vita: uomini e animali nell'universo simbolico degli indiani delle pianure, Torino, Il Segnalibro, 1999.

• Comba E., La danza del sole, Miti e cosmologia degli indiani delle Pianure, Novalogos, Latina 2013. (Primi tre capitoli).

• Savard R., Carcajou all'aurora del mondo. Frammenti scritti di un'enciclopedia orale innu, Imprimitur Editrice, Padova, 2018.

• Cruikshank J., Life lived like a story: life stories of three Yukon native elders, Lincoln, Bison Book 1992.

• Cruikshank J., Do glaciers listen? Local knowledge, colonial encounters, and social imagination, Vancouver, Toronto, UBC Press, 2005.

COLOMBIA

• Mancuso A., Colajanni A., Un futuro incerto. Processi di sviluppo e popoli indigeni in America latina, Roma, Cisu, 2008.

CILE

• Casagrande O., Il tempo spezzato. Biografia di una famiglia mapuche tra golpe ed esilio, Padova, Unicopli, 2015.

• Bengoa J., La emergencia indígena en America Latina, Santiago, Fondo de Cultura Economica, 2007.

Odgen L., Perdita e meraviglia alla fine del mondo, Torino, Add Editore, 2023.

PARAGUAY

• Bonifacio V., Del trabajo ajeno y vacas ariscas Puerto Casado. Genealogías (1886-2000), Centro de Estudios Antropológicos de la Universidad Católica “Nuestra Señora de la Asunción” (CEADUC) Biblioteca Paraguaya de Antropología - Vol. 108.

• Canova Cabaña P., Intimidades de frontera. Mujeres aporreo y economia sexual en el Chaco paraguayo, Buenos Aires, Biblos, 2023.

CURATORSHIPS CONTEMPLATING DIFFERENT PLACES

• Colajanni A., ( a cura di) Le piume di cristallo. Indigeni nazioni e stato in America Latina, Roma, Meltemi, 1998.

• Schmidt D., Spagna F., Etnografie collaborative e questioni ambientali: ricerche nell'America indigena contemporanea, Padova, CLEUP, 2012.

• Gow P., An Amazonian myth and its history, New York, Oxford University Press, 2001.

• Rival L. The Social life of trees: anthropological perspective on tree symbolism, Oxford-New York, Berg, 1998.

• Combés I., La tragedie cannibale chez les anciens Tupi-Guarani, Paris, PUF, 1992.

• Richard N., Franceschi Z.A., Córdoba L., La misión de la maquina. Têcnica, extractivismo y conversión en las Tierras bajas sudamericanas, Bologna, BUP, 2021.

• Kohn E., Come pensano le foreste, Milano, Nottetempo, 2012.

• Basso E., Sherzar J., (coordinadores), Las culturas nativas latinoamericanas a traves de su discurso: ponencias del simposio del 46. Congreso Internacional de Americanistas, Amsterdam, Julio de 1988, Quito, Ecuador, Abya-Yala -Roma, Italia, MLAL, 1990.

• Basso E., Native Latin American cultures through their discourse, Bloomington, Indiana University, 1990.

• González Díez J., Viazzo P.P., How to study family diversity in Latin America: methodologies for an anti-hegemonic perspective, Vol 8, No 1 (2016). Rivista in rete: https://confluenze.unibo.it/issue/view/574

• Hirsch S., Canova P., Biocca M., Reimaging Gran Chaco. Identities, Politics, and the Environment in South America, Gainesville, University of Florida Press, 2021.

CLASSICS

• Lévi-Strauss C., Tristi Tropici, Milano, Il Saggiatore, 1960.

• Boas F., L' organizzazione sociale e le società segrete degli indiani kwakiutl, prefazione e cura di Enrico Comba, Roma, Cisu, 2001. INTRODUZIONE e CAPITOLO 1,2,3.

• Métraux A., Religione e riti magici nell'America meridionale, Milano, Il Saggiatore, 1971.

•Métraux A., Religions et magies indiennes d'Amérique du Sud, Paris, Gallimard, 1967.

• Clastres P., La società contro lo Stato. Ricerche di antropologia politica, Verona, Ombre Corte, 2003.

• Alliegro E.V., (a cura di) Frank Hamilton Cushing tra gli Zuñi del New Mexico (1879-1884), Roma, Cisu, 2016.

• Alliegro E.V., (a cura di) Lewis Henry Morgan e la ricerca antropologica sui sistemi di parentela, Roma, Cisu, 2017.

 

Teaching methods

The course will consist of lectures supported by audio visual material (when required).

At the end of each lecture there will be a concept checking session to ensure students’ understanding of the themes and issues covered, which will also allow active student participation.

Assessment methods

-The examination is partly oral and partly written.

ONE MONTH BEFORE THE EXAMINATION DATE STUDENTS MUST SEND BY MAIL (SUBJECT OF THE MAIL: REVIEW OF THE TEXT-COURSE OF ANTHROPOLOGY OF THE AMERICAS) A WRITTEN REVIEW OF THE TEXT, Franceschi Zelda Alice, Ethnography of the Argentine Chaco. A life story, Milan Franco Angeli, 2023.

THE STANDARDS FOR THE REVIEW CAN BE FOUND ON -TEACHING MATERIALS. THE REVIEW WILL BE ASSESSED AS 35% OF THE EXAMINATION.

This written work will be discussed in the oral examination where knowledge of the articles in the handout and the text of your choice will also be tested.
The following grade levels will be taken into account when awarding the mark:

In marking the following assessment criteria will be applied:

30 cum Laude: exceptional exam, solid knowledge, articulate discursive skills, expressive competence, and ability to synthesize.

30: outstanding result, adequate and appropriate knowledge, well-articulated and correctly expressed notions. Good ability to synthesize.

29-27: good exam, more than adequate knowledge, good capacity for expression. Fair ability to synthesize

26-24: fair exam, basic but not exhaustive knowledge, and or not consistently well articulated. Sufficient ability to synthesize.

23-21: passable exam, general but superficial knowledge; limited capacity for expression and confused discourse management. Passable ability to synthesize.

20-18: barely passable exam, discourse management and expressions demonstrating inadequate knowledge. Modest ability to synthesize.

<18: inadequate exam, deficient or severely inadequate knowledge, lack of bearing as regards the subject matter.

Teaching tools


The frontal lessons will be supported by Power Point presentations. The Power Point presentation will be uploaded in the “Teaching materials” section of this website.

Office hours

See the website of Zelda Alice Franceschi

SDGs

No poverty Reduced inequalities Life on land

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.