78365 - WEB COMMUNICATION

Anno Accademico 2025/2026

  • Docente: Carlotta Carucci
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: SPS/08
  • Lingua di insegnamento: Italiano
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Rimini
  • Corso: Laurea in Economia del turismo (cod. 8847)

Conoscenze e abilità da conseguire

Il corso si propone di trasferire le conoscenze e le tecniche richieste per saper definire, gestire e verificare la presenza in internet dell’impresa turistica al fine di realizzare una corretta strategia di comunicazione e promozione online. A tal fine il corso si concentrerà sull’andamento e sull’utilizzo delle principali piattaforme di comunicazione online e tratterà di editing, social media, sito aziendale, brand reputation e tutto quello che riguarda la comunicazione web, con esempi pratici e best practices. Al termine del corso gli studenti saranno in grado di organizzare i contenuti di siti web e portali, gestire brand reputation e account dei principali social media, monitorare azioni e dati di traffico online.

Contenuti

The course is aimed to transfer knowledge and techniques required to be able to define, manage and verify tourism business activity on the web in order to achieve a proper communication strategy and online promotion. To that end the course will focus on the performance and use of the main platforms of online communication and will treat about editing, social media, corporate website, brand reputation and everything to do with web communication, with practical examples and best practices. At the end of course students will be able to organize the content of web sites and portals, manage brand reputation and soical media accounts, track and share information about online traffic.

 

  1. 15/09 (Lun) – 9:30-12:30 – Introduzione & fondamenti (3h)

  2. 17/09 (Mer) – 13:00-17:00 – Target Audience & UX (4h)

  3. 24/09 (Mer) – 9:30-12:30 – SEO & Content Strategy (3h)

  4. 29/09 (Lun) – 9:30-12:30 – Social Media & Branding non verbale (3h)

  5. 07/10 (Mar) – 9:30-12:30 – Content Creation & Storytelling (3h)

  6. 15/10 (Mer) – 9:30-12:30 – Advertising & Campaign Design – Guest: D. Bertozzi (3h)

  7. 21/10 (Mar) – 9:30-12:30 – UGC & Influencer Marketing (3h)

  8. 12/11 (Mer) – 13:00-17:00 – Social ADV & Performance – Guest: A. Fischetti (4h)

  9. 18/11 (Mar) – 16:00-19:00 – Reputation & Crisis Mgmt (I) (3h)

  10. 19/11 (Mer) – 9:30 -12:31 – Reputation & Crisis Mgmt (II) – Guest: V. Vellucci (3h)

  11. 26/11 (Mer) – 13:00-17:00 – Analisi del mercato, con focus sull’analisi comparativa per lo sviluppo di strategie di comunicazione– Guest: M. Brunetti (4h)

  12. 02/12 (Mar) – 16:00-19:00 – Analytics & Measurement (3h)

  13. 03/12 (Mer) – 9:30-12:30 – AI & Tourism Digital Marketing (3h)

  14. 10/12 (Mer) – 13:00-17:00 – Ripasso & Exam Prep (3h)

Testi/Bibliografia

ppt.

Metodi didattici

Each lesson follows a structured approach:

  • Teaching: In-depth lectures, presentations, and interactive discussions to build theoretical understanding.
  • Workshop: Hands-on activities, case studies, role-playing, and practical exercises to apply concepts learned.

This combination ensures that students not only grasp theoretical concepts but also develop practical skills essential for effective web communication in the tourism industry.

 

The course will be held mainly in Italian.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

In-class written paper

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Carlotta Carucci