90567 - Classical Philology II (1) (LM)

Academic Year 2022/2023

  • Docente: Lucia Floridi
  • Credits: 6
  • SSD: L-FIL-LET/05
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Philology, Literature and Classical Tradition (cod. 9070)

Learning outcomes

At the end of the course the student will have improved her/his skills and specialist knowledges in the field of Classical Philology; (s)he will be able to discuss and assess specific cases involving the main concepts, tools and methods of stemmatics, history of tradition, textual criticism; (s)he will have developed a full historical awareness of the dynamics that underlie the formation and transformation of texts in a long-term perspective

Course contents

The teaching of Classical Philology is divided into two courses: Classical Philology 1 [https://www.unibo.it/en/teaching/course-unit-catalogue/course-unit/2020/392857] (Federico Condello), and Classical Philology 2 (Lucia Floridi). The two courses can be chosen as autonomous and independent, or they can be attended both, in an ideal continuity: Classical Philology 1 will deal especially with the main problems concerning the principles of recensio, stemmatology, examinatio, and emendatio. Classical Philology 2 will tackle case-studies concerning the history of Greek and Roman textual tradition chosen to test the main principles of the discipline.

Classical Philology 2

While Classical Philology 1 is mainly concerned with stemmatics and textual criticism, Classical Philology 2 is focused on the History of Tradition (Textgeschichte). The course will not be characterised by the exploration of a single theme but will be divided into multiple sub-themes and issues, addressed through exemplary case studies drawn from the Greek, Roman and Byzantine tradition. The course's main topics are:

1) the production and circulation of texts in the ancient world, from the Hellenistic age to medieval scriptoria.

2) variants introduced by authors, from the Greek theatre to late-antique Latin poetry.

3) censorship and errores Christiani.

Readings/Bibliography

Required readings

One of the following books:

  • G.B. Alberti, Problemi di critica testuale, Firenze, La Nuova Italia 1979
  • G. Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, premessa di D. Pieraccioni, Firenze, Le Lettere 1988 (rist. dell’ed. Firenze, Le Monnier 1952) [solo per chi non avesse frequentato Filologa Classica I/non avesse già avuto modo di leggerlo per altri esami: vd. sopra]
  • L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copisti e filologi. La tradizione dei classici dall'antichità ai tempi moderni, Roma-Padova, Editrice Antenore 2016
  • R. Tarrant, Texts, Editors, and Readers. Methods and Problems in Latin Textual Criticism, Cambridge, Cambridge UP 2016
  • S. Timpanaro, La genesi del metodo del Lachmann, con una presentazione e una postilla di E. Montanari, Torino, UTET 2003
  • M.L. West, Critica del testo e tecnica dell’edizione, trad. di G. Di Maria, Palermo, L’Epos 1998
  • N.G. Wilson, Scholars of Byzantium, Gerald Duckworth and Co. Ltd, London 1996
  • T. Braccini, La scienza dei testi antichi. Introduzione alla Filologia Classica, Firenze, Le Monnier 2017
  • L. Canfora, Conservazione e perdita dei classici, Rende (CS), Stilo 20162
  • G.B. Conte, Ope ingenii. Esperienze di critica testuale, Pisa, Edizioni della Normale 2013
  • P. Chiesa, Elementi di critica testuale, Bologna, Pàtron 20122
  • P. Chiesa, La trasmissione dei testi latini. Storia e metodo critico, Roma, Carocci 2019
  • T. Dorandi, Nell’officina dei classici. Come lavoravano gli autori antichi, Roma, Carocci 2007 + L. Canfora, Il copista come autore, Palermo, Sellerio 2002.

Five articles/chapters to be chosen among the following:

Variants introduces by authors

  • L. Canfora, Il problema delle “varianti d’autore” come architrave della Storia della tradizione di Giorgio Pasquali, «QS» 38, 2012, pp. 5-29
  • M. De Nonno, Testi greci e latini in movimento. Riflessi nella tradizione manoscritta e nella prassi editoriale, in A. Ferrari (ed.), Filologia classica e filologia romanza. Esperienze ecdotiche a confronto, Spoleto 1998, pp. 221-239
  • A. T. Dorandi, Nell’officina dei classici. Come lavoravano gli autori antichi, cap. VII, Anche i libri hanno il loro destino, Roma 2007, pp. 123-139
  • M. Fantuzzi, Varianti d’autore in Apollonio Rodio, «A&A» 29, 1983, pp. 146-161
  • V. Fera, Sulle varianti d’autore, «Aion» 42, 2020, pp. 139-158
  • L. Floridi, Speaking names, variant readings, and textual revision in Greek epigrams, «IFC 19, 2019-2020», pp. 135-156
  • Fusi, Marziale e il fantasma di Scorpo. Nota a 10.48.23, in R. Perrelli-P. Mastandrea (a c. di), Latinum est, et legitur. Prospettive, metodi problemi nello studio dei testi latini. «Atti del Convegno. Arcavada di Rende 4-6 novembre 2009», Amsterdam 2011, pp. 261-280
  • G. Jachmann, Das Problem der Urvariante in der Antike und die Grundlagen der Ausoniuskritik, in Festchrift der Universität Köln zum 10 jährigen Bestehen des Deutsch-Italianischen Kulturinstitut Petrarcahaus, Köln 1941, pp. 47-104
  • M. Losacco, «Delevit Cicero». Testimonianze antiche e riflessioni moderne sulle varianti d’autore nell’antichità, in M. Capasso (ed.), Sulle orme degli antichi. Scritti di filologia e storia della tradizione classica offerti a Salvatore Cerasuolo, Lecce – Brescia 2016, pp. 355-375
  • E. Magnelli, Nicarco AP 11. 328: allusioni oscene e allusioni erudite (con osservazioni sulla trasmissione degli epigrammi scoptici), «SemRom» 8, 2005, pp. 153-166
  • S. Mariotti, Varianti d’autore nella tradizione dell’Eneide, «Paideia» 2, 1947, p. 303 e Ancora di varianti d’autore, «Paideia» 5, 1950, pp. 26-28 (= Scritti di filologia classica, Roma 2000, pp. 539 e 540-543)
  • S. Mariotti, Probabili varianti d’autore in Cicerone e Sinesio, «PP» 9, 1954, pp. 368-369, 371-375 (= Scritti di filologia classica, Roma 2000, pp. 544-550)
  • S. Mariotti, Varianti d’autore e varianti di trasmissione, in La critica del testo. Problemi di metodo ed esperienze di lavoro, Atti del Convegno di Lecce, 22-26 ottobre 1984, Roma 1985, pp. 97-111 (= Scritti di filologia classica, Roma 2000, pp. 551-563)
  • L. Mondin, Storia e critica del testo di Ausonio, «Bollettino di Studi Latini» 23, 1993, pp. 59-96
  • L. Mondin, Memoria dei poeti e critica delle varianti: tre ‘casi’ ausoniani, «Incontri Triestini di Filologia Classica» 5, 2005-2006, pp. 295-313
  • P.J. Parsons, 4502. Epigrams (Nicarchus II), P.Oxy, LXVI, London 1999, 43-57
  • G. Pasquali, Storia della tradizione e critica del testo, premessa di D. Pieraccioni, Firenze, Le Lettere 1988 (rist. dell’ed. Firenze, Le Monnier 1952), cap. VII, “Edizioni originali e varianti d’autore”, pp. 397-465
  • G. Schade-P. Eleuteri, The Textual Tradition of the Argonautica, in Th.D. Papanghelis-A. Rengakos (eds.), A Companion to Apollonius Rhodius, Leiden 2001, pp. 27-47
  • S. Timpanaro, rec. a Decimus Magnus Ausonius, Technopaegnion, testo critico e commento a cura di C. Di Giovine, Bologna 1996, «RFIC» 125, pp. 228-234
  • D. Vallat, Bilingual Word-Play on Personal Names in Martial, in J. Booth – R. Maltby (eds.), What’s in a Name? The Significance of Proper Names in Classical Latin Literature, Swansea 2006, 121-143

Autograph Papyri

  • T. Dorandi, Den Autoren über die Schulter geschaut. Arbeitsweise und Autographie bei den antiken Schriftstellern, «ZPE» 87, 1991, pp. 15-25
  • D. Manetti, Autografi e incompiuti: il caso dell’Anonimo Londinese P. Lit. Lond. 165, «ZPE» 100, 1994, pp. 47-58

Actors Interpolations

  • M. Caroli, Studi sulle seconde edizioni del dramma tragico, Bari 2020 (one or more chapters)
  • E. McDermott, Euripides’ Second Thoughts, «TAPA» 130, 2000, pp. 236-259
  • D.L. Page, Actors’ Interpolations in Greek Tragedy, studied with special reference to Euripides’s Iphigeneia in Aulis, Oxford 1934 (one or more chapters)

Christian Interpolations

  • R. Carrier, The Prospect of a Christian Interpolation in Tacitus, “Annals” 15.44, «Vigiliae Christianae» 68, 2014, pp. 264-283
  • R. González Delgado, Planudes y el Libro XII de la Antología Palatina, «Argos» 35, 2012, pp. 47-67
  • G.A. Karla, Maximos Planudes: Dr. Bowdler in Byzanz? Zensur und Innovation im spaten Byzanz, «Classica et Mediaevalia» 57, 2006, pp. 213-238
  • P. Mastandrea, Sostituzioni eufemistiche (ed altre varianti) nei florilegi carolingi di Marziale, «RHT» 26, 1996, pp. 103-118
  • E. Montero Cartelle, Censura y transmisión textual en Marcial, «EClás» 20, 1976, pp. 343-352
  • R.M. Ogilvie, Monastic Corruption, «G&R» n.s. 18, 1971, pp. 32-34
  • F. Valerio, Planudeum, «JÖByz» 61, 2011, pp. 229-236
  • L. Floridi, Interventi censori nell’Anthologia Planudea, «BZ» 114, 2021, pp. 1079-1116
  • L. Floridi, Scrupoli morali di un copista. Il Par. gr. 1630 e Caritone del monastero τῶν Ὁδηγῶν, in R. Cantore-F. Montemurro-C. Telesca (edd.), Mira varietas lectionum, Potenza 2021, pp. 131-149

Non-attending students are requested to contact the professor in due advance to define a specific programme.

Teaching methods

Lectures in class; Seminars.

Assessment methods

A viva voce examination will test the ability of (1) understanding, translating, and discussing in a philological perspective the case studies analysed during the course; (2) the acquisition of theoretical knowledge relating to the direct and indirect transmission of Greco-Roman antiquity texts; (b) discussing and evaluating the critical readings proposed in the course bibliography.

Assessment guidelines:
Failing grades: lack of basic linguistic knowledge and inability to produce a correct interpretation of the text.
Passing grades: linguistic and philological proficiency at an intermediate level; mostly correct interpretation of the texts, yet inaccurate and lacking autonomy.
Excellent grades: linguistic and philological proficiency at an upper-mid level; correct, autonomous, and precise interpretation of the texts.

Students are required to prepare a specimen of critical edition on a text chosen in agreement with the professor.

Teaching tools

During the class we will make use of all the traditional or digital tools for Classical Philology.

Online teaching materials: Pdf files of texts, slides, images of manuscripts and additional bibliographical references will be uploaded onto the course website under at the link "Materiali didattici"/Didactic Materials.

Office hours

See the website of Lucia Floridi