87329 - Teaching of the History of Art (1)

Academic Year 2020/2021

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

The course aims to provide a general preparation on teaching History of art in secondary school through a general vision of planning lessons and teaching models, and to prepare for the planning of structured lessons. The aim is to know the principles of active teaching in the history of art; to know the main methodologies of educational and training planning lessons; to approach the most widespread technologies for teaching and learning the discipline; to be able to build examples of educational activities.

Course contents

Lessons will examine some general issues of the subject, to introduce students to their personal preparation of the exam, and to the practical aspects of didactics. A list of the subjects can include: (1) the teaching of art history in XIX and XX century; the insertion of art history in secondary school; (2) the tools used in artistic didactics (photos, handbooks, internet); (3) examples of medieval and modern art didactics.

Readings/Bibliography

Students who will attend class are required to study for the exam, in a critical and accurate way, the following texts, together with their personal notes:

  • La storia dell'arte nella scuola italiana. Storia, strumenti, prospettive, numero monografico, "Ricerche di Storia dell'arte", n. 79, 2003, di cui si dovranno approfondire i seguenti articoli: Massimo Ferretti, Editoriale: Elena Franchi, Dalle cattedre ambulanti all'insegnamento ufficiale: l'ingresso della storia dell'arte nei licei; Simonetta Nicolini, Il manuale: un modello per imparare la storia dell'arte, dall'epoca della riforma Gentile fino agli anni Sessanta; Massimo Ferretti, L'uso delle immagini nei manuali scolastici di storia dell'arte; Maria Mignini, Storia dell'arte al femminile. L'insegnamento delle donne nel liceo classico durante il fascismo; Claudio Stoppani, La "Storia dell'arte italiana" di Giulio Carlo Argan; Alessandra Rizzi, Considerazioni sull'insegnamento della storia dell'arte: scuola e stereotipi; Marisa Dalai Emiliani, Attualità e futuro dell'insegnamento della storia dell'arte. Una riflessione tra orientamenti metodologici della ricerca e riforme istituzionali, in totale pp. 4-92.
  • Cesare de Seta , Perché insegnare la storia dell'arte, Roma, Donzelli, 2008
  • Tomaso Montanari, A cosa serve Michelangelo?, Torino, Einaudi, 2011

Not-attending students will study the abovementioned three texts, and will also add TWO texts of the following list:

  • Enrico Castelnuovo, Di che cosa parliamo quando parliamo di storia dell’arte?, in Idem, La cattedrale tascabile. Scritti di storia dell’arte, Livorno, sillabe, 2000, pp. 69-84.
  • Marinella Pigozzi, Fototeche d’arte e didattica: la realtà universitaria bolognese, inInsegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009, pp. 83-108.
  • Simonetta Nicolini, Il museo mancato: nota sulle raccolte dell’Istituto Statale d’Arte di Bologna, in «Arte a Bologna. Bollettino dei Musei Civico d’arte antica», n. 6, 2007, pp. 187-194.
  • Simonetta Nicolini, Metamorfosi del vedere: il cinema per la didattica dell’arte in Henri Focillon e Carlo Ludovico Ragghianti, in «Griseldaonline», n. VIII, Metamorfosi, 25 maggio 2010, http://www.griseldaonline.it/percorsi/metamorfosi/nicolini.htm
  • Simonetta Nicolini, «Per l’educazione artistica del popolo»: iconografie e narrazioni dell’istruzione e della scuola dalle pagine di «Emporium», in Emporium. Parole e figure tra il 1895 e il 1964, a cura di Giorgio Bacci, Massimo Ferretti, Miriam Fileti Mazza (Incontro di studio, Pisa, Scuola Normale Superiore, 30 e 31 maggio 2007),Pisa, Edizioni della Normale, 2009, pp. 271-315
  • Simonetta Nicolini, Fra teoria e materiali: il manuale e alcuni problemi di metodo per gli insegnanti di storia dell’arte, in Insegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009, pp. 23-52
  • Simonetta Nicolini, Insegnare la storia dell’arte: uno sguardo al passato per alcune considerazioni sul futuro, in Educare allo sguardo. Esperienze, autobiografie e riflessioni, a cura di Gisella Vismara, Milano, Accademia di Belle Arti di Brera, 2010, pp. 77-89
  • Simonetta Nicolini, «…una specie di eredità intellettuale»: orientamenti dell’insegnamento dell’intaglio e dell’intarsio tra Otto e Novecento, in Intagli e tarsie fra Gotico e Rinascimento, a cura di Gabriele Donati e Valeria E. Genovese, premessa di Massimo Ferretti, Atti del convegno Pisa, Scuola Normale Superiore 30-31 ottobre 2009, Pisa, Edizioni della Normale, 2013, pp. 363-387
  • Simonetta Nicolini, Stefano Bottari e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola italiana (con un’appendice di tre lettere di Carlo Ludovico Ragghianti), in "Predella journal of visual arts", n°33, 2013, (www.predella.it )
  • Elena Franchi, Dalla didattica delle mostre alla Mostra Didattica Nazionale del 1925: la formazione dell’insegnante e il recupero del patrimonio storico dimenticato, «Predella» numero monografico Il sonno della ragione genera mostre?, a cura di Gerardo De Simone, Emanuele Pellegrini, n. 16, 2006, pp. 133-136.
  • Michela Di Macco, Un manuale nella storia della storia dell’arte, in C.G. ARGAN, Storia dell’arte italiana. I Dall’antichità a Duccio, Firenze 2002, pp. IX-XXVI.

Please consider that it is taken for granted a good knowledge of the history of medieval, modern and contemporary art; students without this competence are requested to read a school handbook for the periodo Late Antiquity / XX century.

Teaching methods

Due to the restrictions imposed by the current health emergency, this teaching activity will be carried out online via platform TEAMS.

Assessment methods

Written exam.

Oral exam. An intelligent approach to the text of the program is necessary to the study

Open questions on texts and on the examples brought to class (for attending students), and only on the recommanded texts (not-attending students).

Evaluation criteria: the achievement of an organic vision of the themes dealt with, the possession of an expressive mastery and specific language, the originality of the design as well as the familiarity with the method instruments will be evaluated with excellent marks. A mechanical approach, a non-articulated structure, a correct but not always appropriate language, a scholastic knowledge of the discipline will lead to average evaluations. Formal gaps or inappropriate language, lack of analysis and design tools will lead to marks that will stand on the threshold of sufficiency. Formal gaps, inappropriate language, lack of orientation in the project and inability to analyze the issues

Teaching tools

Slides on powerpoint.

Office hours

See the website of Fabrizio Lollini