72531 - History of Contemporary Europe (1) (LM)

Academic Year 2020/2021

Learning outcomes

The course is tought in Italian.  For a complete program, see its Italian version.

Course contents

The course has as focus Europe in the 20th century. It takes into account the geopolitical transformations and international relations that have taken place on the continent, particularly in the crucial phases of post-war periods: post Great War and postWW2.

For postWWI the attention will focus on the geopolitical reorganization of the continent and on the comparison between different political projects, in particular between Wilsonism, Leninism and democratic socialism,giving birth to international and trans-national organizations. Concerning post  WW2,  the focus shifts to the society that emerged from the war, between 1944 and 1948, with attention to displacement of populations, post-war violence, the economic and health emergency, the lability of the borders, military occupations,during the period that preceded the permanent division of the continent given by the Cold War.

The course adds also a particular attention is given to the geopolitical reorganization of the Mediterranean area in postwars: 1919 and 1945/47. 

Adressed to students both in History and in Geography, the course is particulary attentive to questions like urbanism, settlements, architectures, territory planing, migrations, local and transnational communications.

Readings/Bibliography

compulsory Readings:.

Tony JUDT, Postwar. Postwar. A history of Europe since 1945, 2005, first part: 1945-1953. Letture obbligatorie per tutti:

P.Dogliani-V. Galimi, L'Italia del 1946 vista dall'Europa, Viella, 2020.

Antonio Ferrara-Niccolò Pianciola, L'età delle migrazioni forzate. esodi e deportazioni in Europa 1853-1953, il Mulino, 2012 (4 chapters).

One reading among these books (in the original version):

P.Dogliani (a cura di), Internazionalismo e trans-nazionalismo all’indomani della Grande Guerra, il Mulino, 2020 (introduzione e saggi di Natoli, Rossini, Dogliani e Salvatici).

-Patrizia DOGLIANI, Il fascismo degli italiani. Una storia sociale, De Agostini,2014, in particolare i capp. 1, 2, 4, 7 e 8,

-Giulia ALBANESE, Dittature mediterranee. Sovversioni fasciste e colpi di Stato in Italia, Spagna e Portogallo, Laterza, 2016.

-Mark MAZOWER, Salonicco, città di Fantasmi. Cristiani, Musulmani ed ebrei tra 1430 e 1950, Garzati, 2007

-Patrizia AUDENINO, La casa perduta. La memoria dei profughi nell'Europa del Novecento, Carocci, 2015

-Elda GUERRA, Il dilemma della pace. Femministe e pacifiste sulla scena internazionale, 1914-1939, Viella, 2014

-Mark MAZOWER, L'Impero di Hitler. Come i nazisti governavano l'Europa occupata, Mondadori, 2010.

-Tony JUDT, L'età dell'oblio.Sulle rimozioni del 900, Laterza, 2009.

- a cura di E. Acciai-G. Panvini, C. Poesio, T. Rovatti, Oltre il 1945. Violenza e conflitto sociale nel dopoguerra europeo, Viella, 2017

- Keith LOWE, Il continente selvaggio, L'Europa alla fine della Seconda guerra mondiale, Laterza 2013

- K. Lowe, The fear and the Freedom. How the 2WW changed us, 2017.

- Timoty SNYDER, Terre di sangue. L'Europa nella morsa di Hitler e di Stalin, Rizzoli 2011

-Silvia SALVATICI, Nel nome degli altri. Storia dell'umanitarismo internazionale, il Mulino, 2015

- Patrizia DOGLIANI, L'Europa a scuola. Percorsi dell'istruzione tra Ottocento e Novecento, Carocci, 2002

-Franco DE FELICE, Sapere e politica. L'organizzazione internazionale del Lavoro tra le due guerre, FrancoAngeli, 1988

-Charles S. MAIER, La rifondazione dell'Europa borghese. Francia Germania e Italia nel decennio successivo alla prima guerra mondiale, De Donato, 1975

-A cura di P. Dogliani- O. Gaspari, L'Europa dei comuni dalla fine dell'Ottocento al secondo dopoguerra, Donzelli, 2003

-a cura di Davide ARTICO e Brunello MANTELLI, Da Versailles a Monaco. Vent'anni di guerre dimenticate, Utet, 2010

- Giorgio DEL ZANNA, La fine dell'Impero ottomano, il Mulino, 2012

- Deborah Paci, Corsica fatal, Malta baluardo di romanità. L'irredentismo fascista nel mare nostrum (1922-1942) Mondadori 2015

- Andrea Brazzoduro, Soldati senza causa, Memorie della guerra d'Algeria, Laterza,

- Bejamin Stora, La guerra d'Algeria, il Mulino, 2009 .

- R.M. Douglas, Orderly and Humane. The expulsion of the Germans after the Second World War, 2012

-Ben Shapard, The Long Road Home. The Aftermath of WW2, 2010





Teaching methods

Front lessons and discussion in class

Assessment methods

Students who attend at least 75% of the lessons are considered to be attending.

Students "frequentanti" are admitted at the oral exams only if their paper receives minimun of 24/30. For the others if they pass with minimun 23/30 answering questions in relation to the compulsory readings.

Students who had attented the course must write a final paper  and discuss it in a oral exam. No attending students  have to present and discuss the readings at an oral exam. Final paper in English, French, or Spanish is permitted. Students are considered "frequentanti" if they have attended at least 24hours over 30.


Teaching tools

Frontal classes and seminar classes with the readings, analysis and discussion of documents, maps, video etc. Choice of the individual final paper in a collective discussion in class

Office hours

See the website of Patrizia Dogliani