75938 - Psychology and Storytelling (1)

Academic Year 2019/2020

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Communication Sciences (cod. 8885)

Learning outcomes

At the end of the course, students know the main theoretical and methodological approaches to the study of narrative in interaction.

Course contents

Narrative psychology

Stoty-telling in ordinary interaction

Story-telling in institutional contexts

Narrative and identity

Narrative and credibility

Narrative and the construction of reality

Readings/Bibliography

 

Groppo, M., Ornaghi V., Grazzani I., Carriubba. L. (1999) La psicologia culturale di Bruner. Aspetti teorici ed empirici, Milano, Raffaello Cortina Editore, cap. 1, 2, 3, 4 e 5 (The text is available at the following libraries: Dip. di Filosofia e Comunicazione, Dip. Scienze dell’educazione, Dip. di Psicologia, Biblioteca Universitaria). 

Galatolo, R. (2007) Agentività, colpa e responsabilità. Forme di mitigazione dell'agentività nelle testimonianze in tribunale, in A. Donzelli e A. Fasulo ( a cura di) Agency e linguaggio, Roma, Meltemi: 195-214.


Galatolo, R. (2004) La narrazione nella conversazione. (Di) mostrare l'ascolto e la comprensione, in R. Lorenzetti e S. Stame ( a cura di) Narrazione e Identità, Roma, Laterza: 111-135.


Ochs, E. (tr.it. 2006) « Fuori luogo. Uno sguardo narrativo sull'agorafobia », in A. Fasulo & L. Sterponi (a cura di) Linguaggio e cultura, Carocci, Roma: 249-284.

Ochs, E. e Taylor, C. "La narrazione familiare come attività politica", in A. Fasulo & L. Sterponi (a cura di) Linguaggio e cultura, Carocci, Roma:177-224.

Teaching methods

Lectures, collective and group analysis of narratives.

Assessment methods

Multiple-choice test.

Teaching tools

Video projector, transcripts, films, video, web materials.

Office hours

See the website of Renata Galatolo

SDGs

Good health and well-being Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.