73142 - Dance Theories and Poetics (LM)

Academic Year 2018/2019

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Music and Theatre Studies (cod. 8837)

    Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Music and Theatre Studies (cod. 8837)

Learning outcomes

At the end of the course the student: - will acquire articulated knowledge - through the analysis of texts, the listening of testimonies and the vision of shows - around the theoretical reflections and criticisms on the theatrical dance developed by artists and researchers; - will acquire articulated knowledge around the poetics coming from the choreographic and coreutic work or expressly elaborated and declared by choreographers and dancers. Particularly, the student: - will be able to autonomously practice his/her own ability of analysis on critical, theoretical and poetic texts about dance; - will be able to understand, with suitable tools, documentation in images and video.

Course contents

The course of Theories and poetics of dance will be on some important practices and ideas of dance in Italy during the XX Century and today, without nevertheless to skip opportune references to an ampler international circle. Beginning from a reflection on the "beginnings" of the XX Century dance in Italy and crossing what remains about dance performances of the Second postwar period up to the Sixties, it will focus then on the problem of the birth and the characters of the "danza d'autore" that sets her own premises in the Seventies to bloom and to affirm herself in the Eighties. The discourse will develop through the comparison with some meaningful artistic experiences and, on the other hand, with the looks set on them from the critics and of the researchers. Meetings with artists and researchers and vision of shows will enrich the lessons.

 

Lessons will start on Wendsday the 26th of September.

Readings/Bibliography

12 CREDITS SYLLABUS

To take the final examination (12 credits), attending students are required to study four texts ("attending students" are those that have attended at least the 70% of the lectures).

 

1) The anthology from the scientific journal «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni» (https://danzaericerca.unibo.it), also in a printed version at Copisteria Harpo (via Barberia 9, Bologna):

Yokota, Sayaka, Il corpo danzante del futurismo: storia dell’aviazione e tentativo di volare danzando, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 3, novembre 2012, pp. 61-83, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/3268/2648

Taddeo, Giulia, Pratiche del classico: Paolo Fabbri e la danza italiana negli anni Trenta, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 9, dicembre 2017, pp. 103-125, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/7673/7450

Bocchino, Gianluca, Jia Ruskaja: carte private e carte pubbliche. L’archivio dell’Accademia Nazionale di Danza di Roma, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 9, dicembre 2017, pp. 77-101, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/7652/7449

 


Cervellati, Elena, “A rare event”. La nuova danza alla III Settimana della performance (Bologna, 1979), in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 4, dicembre 2013, pp. 163-198, online: http://danzaericerca.unibo.it/article/view/4202

Levano, Dora, Nuova danza italiana / Danza d'autore, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 4, dicembre 2013, pp. 117-162, online: http://danzaericerca.unibo.it/article/view/4201

Sini, Alessandra, Pratiche di sopravvivenza e di dissoluzione. Una testimonianza sulle possibilità di ripresa nelle pratiche coreografiche di Altroteatro e Sistemi dinamici altamente instabili, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 7, dicembre 2015, pp. 55-82, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/5955/5678

- Cervellati, Elena, Tra canone e archivio vivente: rifare la “nuova danza italiana”, in Guccini, Gerardo (a cura di), Thinking the Theatre. New Theatrology and Performance Studies. Atti del Convegno internazionale di studi, Torino, 29-30 maggio 2015, Bologna, ALMADL University of Bologna Digital Library, collana “Arti della performance”, 2018, pp. 360-373, online: http://amsacta.unibo.it/5781/



Bergonzoni, Carolina, Essere presenti al corpo. Un’analisi dell’insegnamento di Simona Bertozzi, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 8, dicembre 2016, pp. 101-117, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/6626/6435

Bozzaotra, Angela, Teofanie eretiche. Sulla poetica di Alessandro Sciarroni, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 7, dicembre 2015, pp. 84-106, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/5956/5679

Giovannini, Olivia, Strategie di spiazzamento: la sottotraccia politica della danza di MK, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 1-2, dicembre 2011, pp. 153-186, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/2418/1794

 


2) Only one text among:

d'Adamo, Ada (ed.), Chiedi al tuo corpo. La ricerca di Adriana Borriello tra coreografia e pedagogia, Macerata, Edizioni Ephemeria, 2017

Mazzaglia, Rossella, Virgilio Sieni. Archeologia di un pensiero coreografico, Spoleto, Editoria & Spettacolo, 2015

Morselli, Valeria, L'essere scenico. Lo zen nella poetica e nella pedagogia della Compagnia Abbondanza/Bertoni, Macerata, Ephemeria, 2007

Tomassini, Stefano, Enzo Cosimi. Gruppo Occhésc, Compagnia di danza Enzo Cosimi, Arezzo, Editrice Zona, 2002

 



3)

Taddeo, Giulia, Un serio spettacolo non serio. Danza e stampa nell'Italia fascista, Milano, Mimesis, 2017

 

 

4) Only one text among:

Guatterini Marinella (ed.), Duetto. Certini/Sieni 1989>2011, Milano, Fondazione Milano Scuole Civiche, 2014, con dvd

Guatterini, Marinella (ed.), E-ink. Michele Di Stefano / mk 1999>2015, Milano, Fondazione Milano Scuole Civiche, 2015, con dvd

Guatterini, Marinella (ed.), Calore. Enzo Cosimi 1982>2012, Milano, Fondazione Milano e Scuole Civiche, 2014, con dvd

Guatterini, Marinella (ed.), La Boule de neige. Fabrizio Monteverde 1985>2013, Milano, Fondazione Milano Scuole Civiche, 2013, con dvd

Guatterini, Marinella (ed.), Pupilla. Valeria Magli 1983>2014, Milano, Fondazione Milano Scuole Civiche, 2014, con dvd

Guatterini, Marinella (ed.), Terramara. Abbondanza/Bertoni 1991>2013, Milano, Fondazione Milano Scuole Civiche, 2013, con dvd

Guatterini, Marinella (ed.), Uccidiamo il chiaro di luna. Silvana Barbarini 1997>2015, Milano, Fondazione Milano Scuole Civiche, 2015, con dvd

 

Or the Journal:

In alternativa:

«Agalma», La danza. Corpo, morte, pensiero, edited by Caterina Di Rienzo, n. 35, April 2018, ISSN 17230284.

 

 

To take the final examination (12 cfu) , non-attending students ("not attending students" are those who have attended less than 70% of the lectures) are required to study five texts: beyond the four above, they shall choose one more text between the following :

5) Only one text among:

Cervellati, Elena, La danza in scena. Storia di un'arte dal Medioevo a oggi, Milano, Bruno Mondadori, 2009

Homans, Jennifer, Gli angeli d'Apollo. Storia del balletto, Torino, EDT, 2014

Pontremoli, Alessandro, La danza. Storia, teoria, estetica nel Novecento, Roma-Bari, Laterza, 2004

 

 

6 CREDITS SYLLABUS

To take the final examination (6 credits), attending students are required to study two texts ("attending students" are those that have attended at least the 70% of the lectures).

 

1) The anthology from the scientific journal «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni» (https://danzaericerca.unibo.it), also in a printed version at Copisteria Harpo (via Barberia 9, Bologna):

Yokota, Sayaka, Il corpo danzante del futurismo: storia dell’aviazione e tentativo di volare danzando, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 3, novembre 2012, pp. 61-83, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/3268/2648

Taddeo, Giulia, Pratiche del classico: Paolo Fabbri e la danza italiana negli anni Trenta, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 9, dicembre 2017, pp. 103-125, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/7673/7450

Bocchino, Gianluca, Jia Ruskaja: carte private e carte pubbliche. L’archivio dell’Accademia Nazionale di Danza di Roma, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 9, dicembre 2017, pp. 77-101, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/7652/7449



Cervellati, Elena, A rare event”. La nuova danza alla III Settimana della performance (Bologna, 1979), in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 4, dicembre 2013, pp. 163-198, online: http://danzaericerca.unibo.it/article/view/4202

Levano, Dora, Nuova danza italiana / Danza d'autore, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 4, dicembre 2013, pp. 117-162, online: http://danzaericerca.unibo.it/article/view/4201

Sini, Alessandra, Pratiche di sopravvivenza e di dissoluzione. Una testimonianza sulle possibilità di ripresa nelle pratiche coreografiche di Altroteatro e Sistemi dinamici altamente instabili, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 7, dicembre 2015, pp. 55-82, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/5955/5678

- Cervellati, Elena, Tra canone e archivio vivente: rifare la “nuova danza italiana”, in Guccini, Gerardo (a cura di), Thinking the Theatre. New Theatrology and Performance Studies. Atti del Convegno internazionale di studi, Torino, 29-30 maggio 2015, Bologna, ALMADL University of Bologna Digital Library, collana “Arti della performance”, 2018, pp. 360-373, online: http://amsacta.unibo.it/5781/



Bergonzoni, Carolina, Essere presenti al corpo. Un’analisi dell’insegnamento di Simona Bertozzi, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 8, dicembre 2016, pp. 101-117, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/6626/6435

Bozzaotra, Angela, Teofanie eretiche. Sulla poetica di Alessandro Sciarroni, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 7, dicembre 2015, pp. 84-106, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/5956/5679

Giovannini, Olivia, Strategie di spiazzamento: la sottotraccia politica della danza di MK, in «Danza e ricerca. Laboratorio di studi, scritture, visioni», n. 1-2, dicembre 2011, pp. 153-186, online: https://danzaericerca.unibo.it/article/view/2418/1794



2) Un solo volume a scelta tra le seguenti monografie dedicate a singoli coreografi:

d'Adamo, Ada (a cura di), Chiedi al tuo corpo. La ricerca di Adriana Borriello tra coreografia e pedagogia, Macerata, Edizioni Ephemeria, 2017

Mazzaglia, Rossella, Virgilio Sieni. Archeologia di un pensiero coreografico, Spoleto, Editoria & Spettacolo, 2015

Morselli, Valeria, L'essere scenico. Lo zen nella poetica e nella pedagogia della Compagnia Abbondanza/Bertoni, Macerata, Ephemeria, 2007

Tomassini, Stefano, Enzo Cosimi. Gruppo Occhésc, Compagnia di danza Enzo Cosimi, Arezzo, Editrice Zona, 2002

 

 

To take the final examination (6 cfu), non-attending students ("not attending students" are those who have attended less than 70% of the lectures) are required to study three texts: beyond the four above, they shall choose one more text between the following (but only the pages dedicated to the XIX and XX Centuries):

3)

Cervellati, Elena, La danza in scena. Storia di un'arte dal Medioevo a oggi, Milano, Bruno Mondadori, 2009

Homans, Jennifer, Gli angeli d'Apollo. Storia del balletto, Torino, EDT, 2014

Pontremoli, Alessandro, La danza. Storia, teoria, estetica nel Novecento, Roma-Bari, Laterza, 2004

 

 

Teaching methods

The lectures will be supported by commented view of the videos and pictures, as well as by meetings with artists and, possibly, attending at live performances. The active participation of the attending students will be solicited suggesting readings and discussions in the classroom.

Assessment methods

The students’ learning outcomes on the course’s themes will be verified through an interview concerning the recommended bibliography to verify their ability to connect readings to some pertinent examples of dance performances treated that it should be possible to watch on dvd or in the internet (youtube, vimeo, numéridanse and so on)

It will be assessed as excellent the performance of those students achieving an organic vision of the course contents, the use of a proper specific language, the originality of the reflection as well as the familiarity with the tolls for analysing the course’s themes.

It will be assessed as discrete the performance of those students showing mostly mechanical or mnemonic knowledge of the subject, not articulated synthesis and analysis capabilities, a correct but not always appropriate language, as well as a scholastic study of the course’s themes. It will be assessed as barely sufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, lack of knowledge of the discipline. It will be assessed as insufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, no orientation within the recommended bibliography and inability to analyse the course’s themes.

For attending students will be possible to consider class assignment as part of the final evaluation, reducing the number of the required readings.

Teaching tools

Visual documentation through projections of fixed and moving images.

Links to further information

http://www.unibo.it/docenti/e.cervellati

Office hours

See the website of Elena Cervellati