72531 - History of Contemporary Europe (1) (LM)

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

The course is tought in Italian.  For a complete program, see its Italian version.

Course contents

This year the course focuses on the history of Southern and Mediterranean European History during the XXth Century, with a specific attention to the relations betw Europe and Africa and Middle East areas during the colonialism and in postcolonial age. A particular attention is given to the geopolitical reorganization of the Mediterranean area in postwars: 1919 and 1945/47 ant to the fascist "new order" of the Mediterranean sea during the WW2.

Adressed to students both in History and in Geography, the course is particulary attentive to questions like urbanism, settlements, architectures, territory planing, migrations, local and transnational communications.

Readings/Bibliography

4 Readings.

For everyone: Tony Judt, Postwar. A history of Europe since 1945, 2005  (1st and 2nd parts)

1. Mark Mazower, Dark Continent: Le Ombre d'Europa. Democrazie e totalitarismi nel XX Secolo, Garzanti ed. (chapts 1-7)

One reading chosen among books in section A:

Patrizia DOGLIANi, Il fascismo degli italiani. Una storia sociale, Utet-De Agostini, ed. del 2014, in particolare i capp. 1, 2, 4, 7 e 8.

Giulia ALBANESE, Dittature mediterranee. Sovversioni fasciste e colpi di Stato in Italia, Spagna e Portogallo, Laterza, 2016

Davide RODOGNO, Il nuovo ordine mediterraneo. Le politiche di occupazione dell'Italia fascista in Europa (1940-1943), Bollati Boringhieri, 2003/2014

M.MAZOWER, Salonicco, città di Fantasmi. Cristiani, Musulmani ed ebrei tra 1430 e 1950, Garzati, 2007

P. AUDENINO, La casa perduta. La memoria dei profughi nell'Europa del Novecento, Carocci, 2015

Gabriele PROGLIO, Libia 1911-1912. Immaginari coloniali e italianità, Le Monnier, 2016

Barbara SPADARO, Una colonia italiana. Incontri, memorie e rappresentazioni tra Italia e Libia, Le Monnier, 2013

Valeria DEPLANO, L'Africa in casa. Propaganda e cultura coloniale nell'Italia fascista, Le Monnier, 2015

Emanuele ERTOLA, In terra d'Africa. Gli italiani che colonizzarono l'impero, Laterza, 2017

Annamaria VINCI, Sentinelle della patria. Il fascismo al confine orientale 1918-1941, Laterza 2011

Fabio De NINNO, Fascisti sul mare. La Marina e gli ammiragli di Mussolini, Laterza, 2018

One book chosen in Section B:

Elda GUERRA, Il dilemma della pace. Femministe e pacifiste sulla scena internazionale, 1914-1939, Viella, 2014

Mark MAZOWER, L'Impero di Hitler. Come i nazisti governavano l'Europa occupata, Mondadori, 2010.

A cura di F. FOCARDI e B. GROPPO, L'Europa e le sue memorie. Politiche e culture del ricordo dopo il 1989, Viella, 2013

a cura di E. Acciai-G. Panvini, C. Poesio, T. Rovatti, Oltre il 1945. Violenza e conflitto sociale nel dopoguerra europeo, Viella, 2017

Keith LOWE, Il continente selvaggio, L'Europa alla fine della Seconda guerra mondiale, Laterza 2013

Timoty SNYDER, Terre di sangue. L'Europa nella morsa di Hitler e di Stalin, Rizzoli 2011

Silvia SALVATICI, Nel nome degli altri. Storia dell'umanitarismo internazionale, il Mulino, 2015

Marcello VERGA, Storie d'Europa, Secoli XVIII-XXI, Carocci, 2004

Patrizia DOGLIANI, L'Europa a scuola. Percorsi dell'istruzione tra Ottocento e Novecento, Carocci, 2002

Franco DE FELICE, Sapere e politica. L'organizzazione internazionale del Lavoro tra le due guerre, FrancoAngeli, 1988

Charles S. Maier, La rifondazione dell'Europa borghese. Francia Germania e Italia nel decennio successivo alla prima guerra mondiale, De Donato, 1975

A cura di P. Dogliani- O. Gaspari, L'Europa dei comuni dalla fine dell'Ottocento al secondo dopoguerra, Donzelli, 2003

Some of these books are originaly published in English.

 

Teaching methods

Front lessons and discussion in class

Assessment methods

Students attending the course can prepare a final paper on a specific question/topic decided during the course. Final paper in English, French, or Spanish is permitted. For not attending students an oral exam is required

Teaching tools

Frontal classes and seminar classes with the readings, analysis and discussion of documents, maps, video etc. Choice of the individual final paper in a collective discussion in class

Office hours

See the website of Patrizia Dogliani