02493 - International Relations (M-Z)

Academic Year 2018/2019

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)

Learning outcomes

An introductory course to the analysis of international politics and of foreign policy, 'International relations' provides the students with the basic knowledge and skills to investigate international relations at both the theoretical and empirical levels. At the end of the course, students are expected to be familiar with the current debates in IR theories; to have acquired core skills to intepret key political processes at the international, supranational and transnational levels; to have developed the ability to apply such knowledge towards the understanding of selected outcomes in international politics, also in conjunction with concepts derived from other subjcet matters in their curricula.

Course contents

The course is divided in two parts (listed below with indication of the reading for each topic). At the end of each module there will be a mid-term exam.

PART I

Themes:Introduction; Great Debates; Realism; Liberalism; English School

Reading: J&S chs: 1, 2, 3, 4; Andreatta et al. chs: 1, 2, 3, 5, 6, 7

PART II

Themes: Constructivism; Postmodernism; Marxism and IPE ; Globalization; Security; Foreign policy analysis; Identity and Multiculturalism

Reading: J&S chs: 5, 6,7, 8, 9, 10, 11, 12; Andreatta et al. chs: 8, 9, 10; ch. Monteleone e Rossi.

Calendario

febbraio 25 lun (13 – 15) Introduzione alla disciplina

febbraio 26 mar (15 – 17) Grandi dibattiti

febbraio 27 mer (9 – 11) Grandi dibattiti
marzo 4 lun (13 -15) Realismo

marzo 5 mar (15 -17) Realismo

marzo 6 mer (9 -11) Realismo

marzo 11 lun (13 -15) Realismo

marzo 12 mar (15 -17) seminario Realismo (Dr Dian, Dr. Fassi, Prof. Lucarelli)

marzo 13 mer ( 9 -11) Liberalismo

marzo 18 lun (13 -15) Liberalismo

marzo 19 mar (15 -17) Liberalismo

marzo 20 mer (9 -11) non c’è lezione

MARZO 25-27 non c’è lezione (sedute di laurea)

aprile 1 lun (13 -15) seminario Liberalismo (Dott.ssa D’Amato, Dr Dian, Prof. Lucarelli)

aprile 2 mar (15 -17) Scuola inglese

aprile 3 mer (9 -11) IV dibattito e Costruttivismo

aprile 8 lun (13 -15) Q&A

aprile 9 mar (13-17) prima prova intermedia al Labic (2 turni)

aprile 10 mer (9 -11) Costruttivismo

aprile 15 lun (13 -15) Post-positivismo

aprile 16 mar (15 -17) Globalizzazione

aprile 17 mer (9 -11) Multiculturalismo e scontro di civiltà

aprile 18-26 sospensione della didattica

aprile 29 lun (13 -15) seminario Sicurezza (Dott.ssa D’Amato, Dr Dian, Prof. Lucarelli)

aprile 30 mar (15 -17) Lezione con ospite: Mr. Vincent Vanbelle (WFP), Fame e guerra

1 maggio festa
maggio6 lun (13 -15) Lezione con ospite: Dott.ssa Silvia D’Amato Il terrorismointernazionale

maggio7 mar (15 -17) International Political Economy

maggio8 mer (9 -11) l’Unione europea vista dai giovani

maggio13 lun (13 -15) Analisi della politica estera

maggio14 mar (15 -17) Lezione con ospite: Dr. Matteo Dian Memoria e politica estera cinese

maggio15 merc La politica migratoria dell’UE

maggio21 mart (15-17) Q&A

maggio28 mart (13-17) seconda prova intermedia al Labic (2 turni)

 

Readings/Bibliography

READING FOR STUDTENTS ATTENDING THE COURSE:

A) Textbooks

1) R. Jackson e G. Sørensen (a cura di): «Relazioni internazionali», Milano, Egea, 4a edizione, 2018.

2) F. Andreatta, M. Clementi, A. Colombo, M. Koenig-Archibugi, V. E. Parsi: «Relazioni Internazionali», Bologna, Il Mulino, 2a edizione, 2012.

3) C. Monteleone e R. Rossi "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, 2008, capitolo 7, pp. 29-43.

 

B) Compulsory reading for seminars

1.Seminar Realism

John J Mearsheimer, “China's Unpeaceful Rise”, Current History; Apr 2006; vol. 105, n. 690, pp. 160-162 (http://johnmearsheimer.uchicago.edu/pdfs/A0051.pdf).

Charles Glaser, “Will China's Rise Lead to War?”, Foreign Policy,March/April 2011, vol 90, n. 2, pp: 80-91 (http://politics.virginia.edu/wp-content/uploads/2015/11/Glaser-VISC.pdf

G. John Ikenberry, "The future of the liberal world order: internationalism after America." Foreign Affairs 90.3 (2011): 56. (http://www.bard.edu/civicengagement/usfp/resources/2017/index.php?action=getfile&id=7513030)

 

2. Seminar Liberalism

Daniel Deudney; G. John Ikenberry, Liberal World: The Resilient Order, 97 Foreign Aff. 16 (2018)


Amitav Acharya "After Liberal Hegemony: The Advent of a Multiplex World Order" September 8, 2017 Ethics and International Affairs.

Sonia Lucarelli, “L’Unione Europea nell’era post-liberale: una sfida esistenziale dalle radici globali”, in A. Colombo e P. Magri, Rapporto ISPI 2019 - La fine di un mondo. La deriva dell'ordine liberale, Milano Ledizioni LediPublishing, 2019.

 

3. Seminar Security

C. Monteleone e R. Rossi (2008) "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, capitolo 7, pp. 29-43 . (nel materiale del corso).

Capitolo 12 del manuale Jackson e Sorensen.

-------------------

C) Brief reading (compulsory)

 

Lybia

· Chomsky: http://www.pane-rose.it/files/index.php?c3:o26409

· Levy: http://www.corriere.it/esteri/11_marzo_22/perche-difendo-comunque-i-raid-in-libia-bernard-henri-levy_95840830-5454-11e0-a5ef-46c31ce287ee.shtml

 

Classics

· Brano da “Le guerre del Peloponneso”, Tucidide, Discorso degli Ateniesi ai Meli:http://www.liceogalvani.it/download_file.php?id=10098

· N. Machiavelli: http://online.scuola.zanichelli.it/lezionidifilosofia/files/2010/01/U1-L10_zanichelli_Machiavelli.pdf

 

Liberalism

Intervista a C. Kupchan: http://www.ilsole24ore.com/art/cultura/2014-01-23/il-politogo-kupchan-mondo-senza-padroni-xxi-secolo-rischio-piu-grande-e-anarchia-competitiva--155217.shtml?uuid=ABPiHmr&fromSearch

 

Islam, democracy and terrorism

Orhan Pamuk - http://lanostrastoria.corriere.it/2015/01/17/orhan-pamuk-i-musulmani-non-sono-tutti-terroristi-ma-i-paesi-islam-riconoscano-la-democrazia/

Piero Ostellino - http://www.corriere.it/editoriali/15_gennaio_10/buonismo-che-ci-acceca-5b07abd8-9890-11e4-8d78-4120bf431cb5.shtml

Eugenio Scalfari - http://www.repubblica.it/politica/2015/01/11/news/i_terroristi_confiscano_il_loro_dio_per_ammazzare_la_gente-104695627/

 

Foreign Policy

Steven Walt su Foreign Policy: http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/01/06/making_the_grade_how_to_judge_foreign_policy

 

Europe

Piero Fassino: http://www.cespi.it/it/eventi-e-attualita/editoriale/leuropa-un-mondo-inquieto?utm_source=newsletter&utm_medium=email

Gianni Bonvicini: http://www.affarinternazionali.it/2018/01/ue-male-oscuro-tenuta-democrazia/

IPE

Davos 2018: http://www.huffingtonpost.it/2018/01/23/modi-e-trump-alfa-e-omega-di-davos-usa-alla-guerra-dei-dazi-con-lasia_a_23341370/

http://www.ilsole24ore.com/art/mondo/2018-01-23/-narendra-modi-eroe-caso-globalizzazione-194111.shtml?uuid=AE7YjhnD&cmpid=nl_7+oggi_sole24ore_com

---------------

STUDENTS NOT ATTENDING THE COURSE:

A) Textbooks

1) R. Jackson e G. Sørensen (a cura di): «Relazioni internazionali», Milano, Egea, 2a edizione, 2008.

2) F. Andreatta, M. Clementi, A. Colombo, M. Koenig-Archibugi, V. E. Parsi: «Relazioni Internazionali», Bologna, Il Mulino, 2a edizione, 2012.

3) C. Monteleone e R. Rossi "L'evoluzione del concetto e delle pratiche di sicurezza", in Francesca Longo (a cura di) L'Unione Europea e il "cerchio di amici": sicurezza europea e politica di vicinato, Milano, Giuffrè, 2008, capitolo 7, pp. 29-43.

 

B) A BOOK AMONG THESE:

a) H. Bull, The Anarchical Society, 1977 (ed. it. La società anarchica, Vita e Pensiero).

b) K. Waltz, Theory of International Politics, 1979 (ed. it. Teoria della politica internazionale, Il Mulino).

c) K. Waltz, Man, the State and War, 1959 (ed. it. L'uomo lo stato e la guerra, Giuffrè).

d) G. J. Ikenberry, Liberal Leviathan. The origins, crisis and transformation of American World Order, 2011

e) V.E. Parsi, Titanic. Il naufragio dell’ordine liberale, 2018 (Il Mulino)

Teaching methods

Lessons and seminar

Assessment methods

Evaluation on the basis of:

- 2 mid-term exams

- participation in class and seminars

- final oral exam (access only for those who pass the mid-term esams)

Teaching tools

power point and videos

Office hours

See the website of Sonia Lucarelli

SDGs

Quality education Gender equality Peace, justice and strong institutions

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.