69653 - History of Universities in the Middle Ages (1)

Academic Year 2017/2018

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in History (cod. 0962)

Learning outcomes

At the end of the course the student knows the history of universities in the Middle Ages in relation to the social, economic, political and cultural milieu. The student can critically read texts and data, and communicate using appropriate terminology to the discipline.

Course contents

In the general part of the course it will address the fundamental stages of the birth and development of medieval universities, exploring issues in teaching methods, the subjects taught, the student component, the figure of the doctors and the role of political powers in respect of General Studia. In particular and by way of example, a focus will be especially on the Studium of Bologna and its role in the evolution of European medieval universities.

Readings/Bibliography

Past knowledge: For those who did not support the course of medieval history, it is recommended to read a handbook, at least the section about the Late Middle Ages: eg., A. Zorzi, Manuale di storia medievale, Torino 2016, pp. 273-368.

 

ATTENDING STUDENTS: 
1) A.L. Trombetti Budriesi, L'esame di laurea presso lo Studio bolognese. Laureati in diritto civile nel secolo XV, in Studenti e università degli studenti. Dal XII al XIX secolo, a cura di G.P. Brizzi e A.I. Pini, Bologna 1988, pp. 139-191, avalaible on AMS Campus

 

2) Two essays selected from:

a. C. Dolcini, Le prime università, in Storia delle università in Italia, a cura di G.P. Brizzi, P. Del Negro, A. Romano, Messina 2007, vol. I, pp. 11-44

b. C. Frova, Maestri, in Storia delle università in Italia, a cura di G.P. Brizzi, P. Del Negro, A. Romano, Messina 2007, vol. II, pp. 5-36

c. G. Arnaldi, A Bologna tra maestri e studenti, in Il pragmatismo degli intellettuali. Origini e primi sviluppi dell'istituzione universitaria. Antologia di Storia medievale, a cura di R. Greci, Torino 1996, avalaible on AMS Campus

d. A.I. Pini, Federico II, lo Studio di Bologna e il Falso Teodosiano, in Il pragmatismo degli intellettuali. Origini e primi sviluppi dell'istituzione universitaria. Antologia di Storia medievale, a cura di R. Greci, Torino 1996 , avalaible on AMS Campus

NOT ATTENDING STUDENTS:  
1. C. Dolcini, Le prime università, in Storia delle università in Italia, a cura di G.P. Brizzi, P. Del Negro, A. Romano, Messina 2007, vol. I, pp. 11-44

2. C. Frova, Maestri, in Storia delle università in Italia, a cura di G.P. Brizzi, P. Del Negro, A. Romano, Messina 2007, vol. II, pp. 5-36

3. A.L. Trombetti Budriesi, L'esame di laurea presso lo Studio bolognese. Laureati in diritto civile nel secolo XV, in Studenti e università degli studenti. Dal XII al XIX secolo, a cura di G.P. Brizzi e A.I. Pini, Bologna 1988, pp. 139-191, avalaible on AMS Campus

4. G. Arnaldi, A Bologna tra maestri e studenti, in Il pragmatismo degli intellettuali. Origini e primi sviluppi dell'istituzione universitaria. Antologia di Storia medievale, a cura di R. Greci, Torino 1996 , avalaible on AMS Campus

5. A.I. Pini, Federico II, lo Studio di Bologna e il Falso Teodosiano, in Il pragmatismo degli intellettuali. Origini e primi sviluppi dell'istituzione universitaria. Antologia di Storia medievale, a cura di R. Greci, Torino 1996 , avalaible on AMS Campus

 

- For those who want a general overview about history of european universities, it's recommended to read J. Verger, Le università del Medioevo, Bologna 1982. 

Teaching methods

Frontal lectures: presentation of the themes and deepening into specific aspects, contextualized in the late medieval period. During the class, some sources, provided in Italian translation, will be used and commented. One lesson will take place through the visit to the main medieval university places in Bologna.

Assessment methods

The final exam will be an oral one (in italian), with questions aimed to verify the student's knowledge of the themes discussed during frontal lessons as well as those treated in the program's texts.

Teaching tools

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