28904 - MICROECONOMICS 3

Anno Accademico 2017/2018

  • Docente: Francesca Barigozzi
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: SECS-P/01
  • Lingua di insegnamento: Inglese
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale in Economics (cod. 8408)

Conoscenze e abilità da conseguire

At the end of the class, the student has acquired knowledge at the advanced level of the main results and analytical methods of microeconomics. In particular, student is able to: - Solve the canonical optimization problems used in microeconomics (with a finite number of variables) - Analyze the comparative statistics of these problems - Understand the basic logical structure of the proofs of existence and Pareto efficiency for pure exchange economies.

Contenuti

This is a course in Contract theory providing both introductory and advanced material about incentives with asymmetric information. The course will cover both hidden information problem (adverse selection) and hidden actions problems (moral hazard). The perspective is that of optimal contract design in presence of conflicting interests between parties (the contract designer, i.e. the principal, and the delegated agent).

  1. Moral-hazard and multi-tasking.
  2. Adverse selection in the principal-agent model and the Revelation Principle.
  3. Multiple dimensions of adverse selection in markets and in the principal-agent model.
  4. Competition between principals: agency models with adverse selection.
  5. Multiple dimensions of adverse selection and competition between principal: random participation versus bidimensional screening.
  6. Applications, such as moral hazard and adverse selection in insurance markets.

Testi/Bibliografia

JJ Laffont and D Martimort (2002), "The Theory of Incentives: The Principal-Agent Model". Princeton University Press.

Materiale didattico preparato dal docente.

Metodi didattici

Lezioni frontali e presentazioni degli studenti.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

L'esame è costituito da una presentazione a dalla produzione di un breve essay. In particolare:

1) Gli studenti sceglieranno un paper all'interno di una lista fornita dal docente e lo presenteranno davanti alla classe. La lista dei papers potrà essere integrata dalle proposte degli studenti purché pertinenti al programma del corso.

2) Gli studenti sceglieranno se

2a) scrivere un breve saggio (da tre a cinque pagine) su un secondo paper presente nella lista fornita dal docente;

oppure se

2b) preparare un research proposal (da tre a cinque pagine) su un tema che possa essere analizzato usando gli strumenti analitici presentati durante il corso.

Strumenti a supporto della didattica

Lucidi preparati dal docente

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Francesca Barigozzi