28882 - Modern Italian Literature (LM) (M-Z)

Academic Year 2023/2024

  • Moduli: Giovanni Baffetti (Modulo 1) Giovanni Baffetti (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

    Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 9071)

Learning outcomes

At the end of the course students will achieve an exhaustive knowledge of Italian Literature from the 16th to the 18th century.

Course contents

The course is divided into two sections:

A. RESEARCH UNIT: The Baroque and the Scientific Revolution. Marino and Galileo

B. HISTORICAL UNIThistory of Italian literature from the 16th to the 18th century

The research unit, taught by the lecturer, is dedicated to the in-depth study of specific topics of particular historic and literary relevance; the institutional part, conducted as individual study, concerns literary history from the 16th to the 18th century (B.1) and includes the analytical reading of at least two classics of the Italian tradition, to be freely chosen from the list below (B.2). In addition, the reading of at least one critical or philological essay is required, to be chosen from the list of titles below (B.3).

The duration of the course is 60 hours (30 lessons of two hours each).

THE 6 CFU COURSE DOES NOT INCLUDE UNITS B.2 AND B.3

Readings/Bibliography

12 CFU COURSE

A. RESEARCH UNIT

The Baroque and the scientific revolution. Marino and Galileo

Texts

Antologia della poesia italiana. Il Seicento, a cura di C. Segre e C. Ossola, Torino, Einaudi, 2001;

G. Galilei, Il Saggiatore,  a cura di Pasquale Guaragnella, Milano, BUR, forthcoming;

G. Galilei, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo, introduzione e note di A. Beltràn Marì, Milano, BUR, 2008;

G. B. Marino, Adone, a cura di Emilio Russo, Milano, BUR, 2018.

Texts and passages analysed and commented on in the course of the lectures will be partly available online at virtuale.unibo.it.

Bibliography

A. Battistini, Il Barocco. Cultura, miti, immagini, Roma, Salerno Editrice, 2000;

G. Baffetti, La retorica, l'ingegno e l'anima. Studi sul Seicento, Pisa, Pacini, 2006.

Non attending students are also requested to read the following book:

E. Bellini, Stili di pensiero nei Seicento italiano. Galileo, i Lincei, i Barberini, Pisa, ETS, 2009.

 

B. HISTORICAL UNIT

B.1 An adequate knowledge of Italian literary history from the 16th to the 18th century is required. The following textbooks are recommended for preparation:

GIULIO FERRONI, Storia della letteratura italiana, volume 2. Dal Cinquecento al Settecento, Milano, Mondadori Università, 2012; or, as an alternative, FRANCO BRIOSCHI - COSTANZO DI GIROLAMO (edd.), Manuale di letteratura italiana. Storia per generi e problemi, volumi II. Dal Cinquecento alla metà del Settecento, e III. Dalla metà del Settecento all'Unità d'Italia (only the section concerning the 18th century), Torino, Boringhieri, 1994-1997 (and later reprints).

B.2 Students are requested to read and comment on two of the following works, to be chosen among authors belonging to different centuries:

LUDOVICO ARIOSTO, Orlando furioso
NICCOLO' MACHIAVELLI, Il principe
FRANCESCO GUICCIARDINI, Storia d'Italia
PIETRO BEMBO, Prose della volgar lingua
Antologia della poesia italiana. Cinquecento, a cura di CESARE SEGRE - CARLO OSSOLA, Torino, Einaudi, 2008
BALDASSARE CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano
BENVENUTO CELLINI, Vita
MATTEO BANDELLO, Novelle
TORQUATO TASSO, Gerusalemme liberata
GIORDANO BRUNO, Eroici furori
TOMMASO CAMPANELLA, La città del sole
GALILEO GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo
GIOVAN BATTISTA MARINO, Adone
TORQUATO ACCETTO, Della dissimulazione onesta
GIULIO CESARE CROCE, Le astuzie di Bertoldo e le semplicità di Bertoldino
GIOVAN BATTISTA BASILE, Lo cunto de li cunti, overo Lo trattenemiento de' peccerille
GIAMBATTISTA VICO, Principi di scienza nuova
PIETRO VERRI, Discorso sull'indole del piacere e del dolore
CESARE BECCARIA, Dei delitti e delle pene
CARLO GOLDONI, La locandiera
GIUSEPPE PARINI, Il Giorno
VITTORIO ALFIERI, Della tirannide. Del principe e delle lettere

 B.3 Students must also read one of the following critical essays:

ANDREA BATTISTINI, Il Barocco. Cultura, miti, immagini, Roma, Salerno Editrice, 2000
ANDREA BATTISTINI - EZIO RAIMONDI, Le figure della retorica. Una storia letteraria italiana, Torino, Einaudi, 1990
LINA BOLZONI, Il cuore di cristallo. Ragionamenti d'amore, poesia e ritratto nel Rinascimento, Torino, Einaudi, 2010
LINA BOLZONI, Il lettore creativo. Percorsi cinquecenteschi fra memoria, gioco, scrittura, Napoli, Guida, 2012
CARLO CAPRA, I progressi della ragione. Vita di Pietro Verri, Bologna, il Mulino, 2002
STEFANO CARRAI, L'usignolo di Bembo. Un'idea della lirica italiana del Rinascimento, Roma, Carocci, 2006
ALBERTO CASADEI, La fine degli incanti. Vicende del poema epico-cavalleresco nel Rinascimento, Milano, Franco Angeli, 1997
MICHELE CILIBERTO, Giordano Bruno, Roma-Bari, Laterza, 2010
ARNALDO DI BENEDETTO, Tra Rinascimento e Barocco. Dal petrarchismo a Torquato Tasso, Firenze, Società editrice fiorentina, 2007
CARLO DIONISOTTI, Machiavellerie. Storia e fortuna di Machiavelli, Torino, Einaudi, 1980
CARLO DIONISOTTI, Geografia e storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 1999
SIRO FERRONE, La vita e il teatro di Carlo Goldoni, Venezia, Marsilio, 2014
SIRO FERRONE, La Commedia dell'Arte. Attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Torino, Einaudi, 2014
GIANFRANCO FOLENA, L'italiano in Europa. Esperienze linguistiche del Settecento, Torino, Einaudi, 1983
GIANFRANCO FOLENA, Il linguaggio del caos. Studi sul plurilinguismo rinascimentale, Torino, Bollati Boringhieri, 1991
ELISABETTA GRAZIOSI, Questioni di lessico. L'ingegno, le passioni, il linguaggio, Modena, Mucchi, 2004
PASQUALE GUARAGNELLA, Tra antichi e moderni. Morale e retorica nel Seicento italiano, Lecce, Argo, 2003
JOSE' ANTONIO MARAVALL, La cultura del Barocco. Analisi di una struttura storica,Bologna, il Mulino, 1999
CLEMENTE MAZZOTTA, Scritti alfieriani, Bologna, Pàtron, 2007
CARLO OSSOLA, Dal "Cortegiano" all'uomo di mondo. Storia di un libro e di un modello sociale, Torino, Einaudi,
AMEDEO QUONDAM, Il naso di Laura. Lingua e poesia lirica nella tradizione del classicismo, Modena, Panini, 1991
AMEDEO QUONDAM, La conversazione. Un modello italiano, Roma, Donzelli, 2007
AMEDEO QUONDAM, Rinascimento e classicismi. Forme e metamorfosi della modernità, Bologna, il Mulino, 2013
EZIO RAIMONDI, Letteratura barocca. Studi sul Seicento italiano, Firenze, Olschki, 1991

EZIO RAIMONDI, Rinascimento inquieto, Torino, Einaudi, 1994

EZIO RAIMONDI, Il colore eloquente. Letteratura e arte barocca, Bologna, il Mulino, 1995
SERGIO ROMAGNOLI, La buona compagnia. Studi sulla letteratura italiana del Settecento, Milano, Franco Angeli, 1983
FRANCESCO SBERLATI, Il genere e la disputa. La poetica tra Ariosto e Tasso, Roma, Bulzoni, 2001
FRANCESCO SBERLATI, L'ambiguo primato. L'Europa e il Rinascimento italiano, Roma, Carocci, 2004

SERGIO ZATTI, L'ombra del Tasso. Epica e romanzo nel Cinquecento, Milano, Bruno Mondadori, 1996

THE 6 CFU COURSE DOES NOT INCLUDE UNITS B.2 AND B.3

Teaching methods

Lectures in which the course topics will be developed, with reading and analytical commentary on literary texts.

Assessment methods

The evaluation of the students' competencies and abilities acquired during the course consists in an oral interview which has the aim of evaluating the critical and methodological ability of the students. The students will be invited to discuss the tests on the course programme. The student must demonstrate an appropriate knowledge of the bibliography in the course programme.

Those students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the lessons, are able to use these critically and who master the field-specific language of the discipline will be given a mark of excellence.

Those students who demonstrate a mnemonic knowledge of the subject with a more superficial analytical ability and ability to synthesize, a correct command of the language but not always appropriate, will be given a fair mark.

A superficial knowledge and understanding of the material, a scarce analytical and expressive ability that is not always appropriate will be rewarded with a pass mark or just above a pass mark.

Students who demonstrate gaps in their knowledge of the subject matter, inappropriate language use, lack of familiarity with the literature in the programme bibliography will not be given a pass mark.

Teaching tools

The following websites can be usefully consulted for exam preparation or in-depth study of topics. There you can find explanatory sheets, literary texts, commentaries on the texts, historical and cultural introductions to the works, biographies of the authors, various materials and additional links. Some of them will be used during the lessons.

www.archivirinascimento.it

bibliotecaitaliana.it

www.classicitaliani.it

www.darwinbooks.it

illuminismolombardo.it

www.italicon.it

letteritaliana.weebly.com

www.letteraturaitaliana.net

www.liberliber.it

www.nuovorinascimento.org

www.treccani.it

Office hours

See the website of Giovanni Baffetti