21350 - Preventive and Community Nursing (FO)

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Ravenna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Nursing (cod. 5908)

Learning outcomes

Upon completion of the module, the student possesses knowledge related to the concept of health, epidemiological aspects, and intervention methodologies and models for individual and community health promotion and education.

Course contents

Know and use care planning in the context of promoting the health and well-being of the individual, family, and community

Know the roles/functions, strategies/experiences of the nurse in community settings

Readings/Bibliography

MARCADELLI OBBI PRANDI (2018) Assistenza Domiciliare e Cure Primarie. Il nuovo orizzonte della professione infermieristica. Milano Edra Spa

ROCCO MARCADELLI STIEVANO CIPOLLA (2017) Infermiere di famiglia e di comunità. Ricerca svolta in collaborazione fra Ministero Salute e OPI Roma- Francoangeli SANTULLO CHIARI (2010) L’infermiere case manager

SCALORBI (2012) Infermieristica Preventiva e di Comunità. Milano MC Graw Hill AUXILIA F, PONTELLO M. Igiene e sanità pubblica. Educazione sanitaria, Piccin, Padova, 2012.

FNOPI. Codice deontologico delle professioni infermieristiche, approvato dal Consiglio Nazionale degli Ordini delle Professioni Infermieristiche riunito a Roma nella seduta del 12 e 13 aprile 2019.

DORS, Centro regionale di documentazione per la promozione della salute. Regione Piemonte. https://www.dors.it

GUADAGNARE SALUTE. Modelli teorici, competenze e strategie per promuovere il cambiamento in favore di stili di vita salutari.

Disponibile sul sito GRUPPO DI LAVORO NAZIONALE PRIMARY HEALTH CARE DELLA SITI. Educare alla salute e all'assistenza. Manuale operatori, Mondadori Bruno, Torino, 2018.

RINALDI A, MARCECA M. I determinanti sociali della salute: che cosa sono e come influenzano la nostra salute? Riflessioni Sistemiche, 2017; 16:104-119.

SIMONELLI I, SIMONELLI F. Atlante concettuale della salutogenesi. Modelli e teorie di riferimento per generare salute, FrancoAngeli, Milano, 2010. Sito: PRO.SA

Assessment methods

Written test and drafting of care planning for a clinical case in the field of health promotion

Office hours

See the website of Valeria Cremonini

SDGs

Good health and well-being

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.