76040 - Anthropology

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Podiatry (cod. 8479)

Learning outcomes

At the end of the course the student has knowledge of the evolution of the therapist - patient - disease relationship through the centuries in the major European and non-European cultures.

Course contents

The course aims to familiarize students with some basic notions and with medical anthropology languages. In particular, we will try to introduce students to a historical approach, social and cultural notions of body, illness and health. Particular attention will be devoted to cultural dynamics and power present in the doctor - patient relationship, the different forms of narration the disease, the analysis of social determinants of health.

The course aims to familiarize students with some basic notions and with medical anthropology languages . In particular, we will try to introduce students to a historical approach , social and cultural notions of body , illness and health . Particular attention will be devoted to cultural dynamics and power present in the doctor - patient relationship , the different forms of narration the disease , the analysis of social determinants of health .
The course aims to familiarize students with some basic notions and with medical anthropology languages . In particular, we will try to introduce students to a historical approach , social and cultural notions of body , illness and health . Particular attention will be devoted to cultural dynamics and power present in the doctor - patient relationship , the different forms of narration the disease , the analysis of social determinants of health .
The course aims to familiarize students with some basic notions and with medical anthropology languages . In particular, we will try to introduce students to a historical approach , social and cultural notions of body , illness and health . Particular attention will be devoted to cultural dynamics and power present in the doctor - patient relationship , the different forms of narration the disease , the analysis of social determinants of health .

Readings/Bibliography

Letture fondamentali:

  • Pizza G. (2005), Antropologia Medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo, Carocci, Roma, pp. 29-106.

  • Quaranta I. (2012), La trasformazione dell’esperienza. Antropologia e processi di cura, Antropologia e Teatro, 3 (2012), pp. 1–31.

Per un approfondimento degli argomenti affrontati durante il corso, si suggeriscono i seguenti materiali:

Cultura corpo e società

  • Ciannameo A. (2015), Corpo, malattia e cura in una prospettiva di salute globale, in Emerson E. Merhy, Angelo Stefanini, Ardigò Martino (2005, a cura) “Problematizzando epistemologie in salute collettiva: saperi dalla cooperazione Brasile e Italia”. Rede Unida, Porto Alegre-Bologna, pp. 103-126;
  • Napier D. et al. (2014), Culture and Health (The Lancet Commissions), in «The Lancet», vol. 384, n. 1, pp. 1607-1639 (Traduzione italiana: Cultura e Salute, 2019);
  • Quaranta I. (2017), Cura e significato: dalle competenza alla consapevolezza culturale, in Gemelli G. (2017, a cura) “CONSAPEVOLMENTE Prendersi cura di adolescenti e giovani adulti in onco-ematologia”, Baskerville, Bologna, pp. 246 - 272;

Processi socio-economici, rischio e promozione della salute

  • Di Girolamo C., Martino A. (2015), Le disuguaglianze in salute: spunti per una riflessione teorica in Emerson E. Merhy, Angelo Stefanini, Ardigò Martino (2015, a cura) “Problematizzando epistemologie in salute collettiva: saperi dalla cooperazione Brasile e Italia”. Rede Unida, Porto Alegre-Bologna, pp. 15-34;
  • Farmer P., (2006), Sofferenza e violenza strutturale. Diritti sociali ed economici nell’era globale, in Quaranta I. (2006 a cura), “Antropologia medica. I testi fondamentali”, Raffaello Cortina, Milano, pp. 265-302;

Salute e migrazione

  • Bodini C. (2017), L’accesso alle cure nella ‘fortezza europa’, in «Sistema salute», vol. 61, n. 3, pp. 45-58;
  • Ciannameo A. (2012), Storie di vita, racconti di malattia e migrazione. I simboli, le ragioni, i sintomi del Mal de Chagas nella periferia di Buenos Aires, in Franceschi Z. (2012, a cura) “Annuario di Antropologia Storie di vita/Autobiografie N.14”, Ledizioni, Milano, pp. 147-179;
  • Ciannameo A. (2014), Da dimenticata a emergente: la malattia di Chagas, crocevia tra strategie sanitarie e politiche migratorie. Una rilettura etnografica, in «AM Rivista della Società Italiana di Antropologia Medica», n. 38/ottobre, 283-311.
  • Fusaschi M. (2007), Verso un multiculturalismo all’italiana. La “legge speciale” e il dibattito sull’infibulazione in F. Pompeo (2007), “La società di tutti”, Meltemi, Roma, pp. 95-115.
  • Ong A. (2018), Da rifugiati a cittadini in Allovio S. et al. (2018 a cura di) “Antropologia culturale. I temi fondamentali”, Raffaello Cortina, Milano, pp. 290-301.
  • Martino A., Stefanini A., Tortoreto B. (2014), Salute, in Riccio B. (2014) “6. Antropologia e migrazioni”, CISU, Roma, Capitolo XV, pp. 179- 194.

La formazione dei medici: sguardo clinico e autoriflessività

  • Good B. (1999) Come la medicina costruisce i propri oggetti, in Good B. (1999) “Narrare la malattia. Lo sguardo antropologico sul rapporto medico-paziente”, Einaudi Edizioni di Comunità, Torino, pp. 101-135.
  • Pizza G. (2005), “Fare i medici” , in Pizza G. (2005) “Antropologia Medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo”, Carocci, Roma, pp. 169-183.

Teaching methods

Cooperative learning, brainstorming, case studies.

Assessment methods

Project work.

Teaching tools

Power point, audiovisual materials, documentaries.

Office hours

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