04491 - Sociology of Cultural Processes (M-Z)

Academic Year 2023/2024

  • Moduli: Paolo Terenzi (Modulo MZ) Paolo Terenzi (Modulo 1) (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures Traditional lectures (Modulo MZ) Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)

Course contents

Part I

1.Culture and sociology

2.Positivism

3.Marxism

4-5. Functionalism

6.Methodological individualism

7-9. Social action

10. Structural-functionalism

11. Critical theory and conflic theory

12-13. Symbolic interactionism

14. Social dramaturgy

 

Part II

S1. The end of ideology?

S2. Culture, globalization, antiglobalization

S3.Cultural conflic 

S4. Religions and politicha iideologies

S5. Democracy and populism

S6. Post-truth and politics

S7. Cultural relativism, coformism and democracy 

Readings/Bibliography

* W. Griswold, Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2004, pp. 13-25.

* L. Sciolla, P.M. Torrioni, Componenti della cultura, in Id., Sociologia dei processi culturali, il Mulino, Bologna, 2020, pp. 50-61.

* L.A. Coser, Auguste Comte, in Id., I classici del pensiero sociologico, il Mulino, Bologna, 2006, pp. 11-24.

* L.A. Coser, Karl Marx, in Id., I classici del pensiero sociologico, il Mulino, Bologna, 2006, pp. 59-76; 88-94.

* G. Poggi, Émile Durkheim, Il Mulino, Bologna, 2003: cap. II. Metodo (pp. 29-57); cap. V. Cos’è la società per Durkheim? (pp. 119-138); cap. VIII. Religione (pp. 193-229).

* R. Boudon, voce “Individualismo metodologico”, in Enciclopedia delle Scienze Sociali Treccani (online)

* R. Boudon, Tocqueville oggi, Rubbettino, Soveria Mannelli, cap. 4 e 7.

* G. Poggi, Incontro con Max Weber, il Mulino, Bologna, 2004 (cap. II: Questioni di metodo; cap. III: La concezione weberiana del processo storico-sociale; cap. IV. L’etica protestante; cap. VI. Potere politico e legittimità), pp. 27-87; 105-121.

* R. Boudon, voce “Azione sociale”, in Enciclopedia delle Scienze Sociali Treccani (online)

* R.A. Wallace, A. Wolf, Il funzionalismo, in Id., La teoria sociologica contemporanea, il Mulino, Bologna, 2008, pp. 23-54

* R.A. Wallace, A. Wolf, La teoria del conflitto, in Id., La teoria sociologica contemporanea, il Mulino, Bologna, 2008, pp. 63-94.

* R.A. Wallace, A. Wolf, L’interazionismo simbolico, in Id., La teoria sociologica contemporanea, il Mulino, Bologna, 2008, pp. 141-156.

N: F. Fukuyama, Trent’anni dopo, ritorno su La fine della storia?, in Vita e Pensiero, 3-2018, pp. 10-21.

N: D. Held, A. McGew, Globalismo e antiglobalismo, il Mulino, Bologna, 2010.

N: S.P. Huntington, La nuova era della politica mondiale, in Id., Lo scontro delle civiltà e il nuovo ordine mondiale, Garzanti, Milano, 2000, cap. 1, pp. 13-42.

N: L. Vidino, Islamisti di Occidente. Storie di Fratelli Musulmani in Europa e in America, Università Bocconi Editore, Milano, cap. 1, cap. 11.

N: L. Vidino, Se anche l’islamismo abbraccia il wokismo, in “Vita e Pensiero”, 5-2022, pp. 33-37.

N: I. Diamanti, M. Lazar, Popolocrazia. La metamorfosi delle nostre democrazie, Laterza, Roma-Bari, 2020: 1. Che cos’è il populismo;

N: L. McIntyre, Post-verità, Utet, 2019: 1. Che cos’è la post-verità?; 6. Il post-modernismo ha condotto alla post-verità?

N: R. Boudon, Relativismo e modernità, in Id., Il senso dei valori, il Mulino, Bologna, pp. 189-223.

Oral exams

Gli studenti per la prova orale devono studiare

1) W. Griswold, Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2005, cap. 2, pp. 37-72.

2) One book

A. Applebaum, Il tramonto della democrazia. Il fallimento della politica e il fascino dell’autoritarismo, Mondadori, Milano, 2021.

J.F. Braubstein, La religion woke: essai, Grasset & Fasquelle, 2022.

J. Chin, L. Lin, Stato di sorveglianza. La via cinese verso una nuova era del controllo sociale, Bollati Boringhieri, Torino, 2022. 336

F. Fukuyama, Il liberalismo e i suoi oppositori, UTET, 2022. 186

P. Goedde, Culture globali, Einaudi, 2023.

R. Guolo, Il fondamentalismo islamico, Laterza, Roma-Bari, 2014.

Y. Mounk, Il grande esperimento. Etnie e religioni minacciano la democrazia?, Feltrinelli, Milano, 2022. 304

D. Piacenza, La correzione del mondo. Cancel culture, politicamente corretto e i nuovi fantasmi della società frammentata, Einaudi, Torino, 2023. 320

S. Plokhy, Il ritorno della storia. Il conflitto russo ucraino, Mondadori, Milano, 2023. 432

G. Ritzer, La McDonaldizzazione del mondo nella società digitale, FrancoAngeli, Milano, 2020.

A. Rutherford, Controllo. Storia e attualità dell’eugenetica, Bollati Boringhieri, Torino. 192

Taguieff, P.A., Complottismo, il Mulino, Bologna, 2023 da leggere insieme a G. Bronner, La democrazia dei creduloni, Aracne, Roma.

F. Yang, La religione nella Cina comunista. Dalla sopravvivenza al risveglio, FrancoAngeli, Milano, 2020. 180

Teaching methods

Lectures section (32 hours). Conventional lectures (with the use of Power Point if necessary) during which the course contents are presented and discussed. The first part of the course is aimed at acquiring knowledge (of facts/events, procedures, concepts, theories).

Seminar section (14 hours). Students will be divided in 3 groups: three groups will do the seminar in classroom and one group will do the seminar remotely on MS Teams. In the seminar part of the course, interaction between students and with the lecturer is explicitly stimulated. Students are encouraged to carry out a structured activity in the classroom to compare and verify the knowledge acquired by reading the indicated texts. Students are required to carefully read the assigned material before the session and active participation will also be expected.

Assessment methods

Intermediate written exam

Each intermediate written exam shall consist of 6 essay questions, and students will have 50 minutes to do the exam. Marks are out of 30, and the pass mark is 18.

Parte III. The seminar part includes both in itinere assessment methods (presentation of previously read texts in the classroom, participation in the classroom discussion, papers)

Teaching tools

Virtuale

MS Teams

Office hours

See the website of Paolo Terenzi

See the website of