23520 - Economical Ethics

Academic Year 2022/2023

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Management for Social Economy (cod. 8843)

    Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Management for Social Economy (cod. 8843)

Learning outcomes

being wise

Course contents

justice and moral responsibility

Readings/Bibliography

1) Michael J. Sandel, "Market reasoning as moral reasoning: why economists should re-engage with political philosophy." The Journal of Economic Perspectives 27.4 (2013): 121-140.

2a) Michael J. Sandel, Giustizia, Feltrinelli 2010

o, in alternativa:

2b) C. Arnsperberger - P. Van Parijs, Quanta diseguaglianza siamo disposti ad accettare? il Mulino, 2003.

3) R. Orsini, "Etica ed economia: alcune riflessioni sul concetto di scelta", Working paper AICCON disponibile su:

http://www.aiccon.it/file/convdoc/n.33.pdf#search=%22orsini%20raimondello%22

4) Wil Hutton, Europa vs. Usa, Fazi editore, 2003. capitoli 2 e 4

5) Alberto Alesina - R. Glaeser, Un mondo di differenze, Laterza 2005, introduzione.

6) Facoltativo: uno a scelta dei seguenti tre testi:

A. Caillé, Critica della ragione utilitaria , Bollati Boringhieri, 1991.

J. C. Michéa, Il vicolo cieco dell'economia, eleuthéra editrice 2004.

A. Gorz, Metamorfosi del lavoro , Bollati Boringhieri, 1992.


Altre letture opzionali consigliate:

Michael J. Sandel, Quello che i soldi non possono comprare. I limiti morali del mercato, Feltrinelli, 2013.

John T. Harvey, Contending Perspectives in Economics: A Guide to Contemporary Schools of Thought, Edward Elgar 2016.

Raffaele Alberto Ventura, Teoria della classe disagiata, Minimum Fax 2017.

Fred Hirsch, I limiti sociali allo sviluppo, Bompiani 1978,1981, 2001.

Robert H. Frank and Philip J. Cook, The Winner-Take-All Society,New York: The Free Press, 1995.

A. O. Hirschmann, "Interpretazioni rivali dell'economia di mercato", inSaggi di economia politica, a cura di M.C. Marcuzzo e A. Roncaglia, Clueb 1998.

Lorenzo Petrachi, Rovine dell’amicizia. Il progetto incompiuto di Michel Foucault, Orthotes Napoli 2022.

Marshall B. Rosenberg, Le Parole sono Finestre (oppure Muri);

Teaching methods

Lessons and discussions

Assessment methods

The maximum possible score is 30 cum laude, in case all anwers are correct, complete and formally rigorous.

The grade is graduated as follows:

<18 failed
18-23 sufficient
24-27 good
28-30 very good
30 e lode excellent

Teaching tools

PPT and OST tools

Office hours

See the website of Raimondello Orsini