91336 - Speech and Language Therapy in Developmental Pathologies

Academic Year 2020/2021

  • Docente: Barbara Piani
  • Credits: 2
  • SSD: MED/50
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Ravenna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Speech and Language Therapy (cod. 9080)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Speech and Language Therapy (cod. 8478)

Learning outcomes

At the end of the course, the student will have the necessary skills to care for children with secondary language disorders due to developmental pathologies. Students will be ableto both evaluate communicative-linguistic skills and identify the objectives and treatment methods.

Course contents

- The evaluation of  communicative-linguistic skills in children with secondary language disorders

- Augmentative and Alternative Communication

- Intellectual disability

- Cerebral palsy (CP)

- Bilingual children

- Autism Spectrum Disorder

- Exercises

Readings/Bibliography

Bibliografia

  • Bates E., Benigni L., Bretherton L., Camaioni L., Volterra V. (1979) Dal gesto alla prima parola: lo sviluppo cognitivo e comunicativo tra i nove e i tredici mesi di vita, Età Evolutiva, N.2.
  • Bonini P., Sabbadini G. (1982) Movimenti oculari Percezione visiva Apprendimento, Bulzoni. Roma.
  • Camaioni L., Volterra V., Bates E. (1976) La comunicazione nel primo anno di vita,Boringhieri, Torino.
  • Cannao M. (1995) La funzione visiva nel contesto neuropsicologico, Zanichelli, Milano.
  • Cannao M. (1998) La mente con gli occhiali, F.Angeli, Roma.
  • Caselli M.C., Casadio P. (1990) Il vocabolario del bambino: Gesti e Parole. Parole e Frasi: Lo sviluppo comunicativo nella prima infanzia. Fondazione Mac Arthur. Roma I.P. CNR
  • Chassaigny C. (1984) Pedagogia relazionale del linguaggio, Editiemme, Milano.
  • D’Andrea, Becciu M., Capozzi F., Diomede L., Mosetti P. (1981) Profili linguistici di bambini con ridotte prestazioni intellettive: proposte terapeuriche. Relazione scientifica al XVII Congresso Nazionale di Foniatria, Ferrara.
  • Fabrizi a., Gulotta E., Levi G. (1993) Atipie interattive nei disturbi dello sviluppo. Psichiatria dell’Infanzia e dell’Adolescenza, N.60.
  • Fodor J.A. (1983) La mente modulare, Il Mulino, Bologna.
  • Lurija A. (1977) Come lavora il cervello, Il Mulino, Bologna.
  • Lurija A. (1974) Neuropsicologia e neurolinguistica, Editori Riuniti, Roma.
  • Mazotti S. (1986) Interventi riabilitativi specifici nell’educazione del bambino Down: ruolo e funzioni della logopedia. Relazione scientifica Convegno sindrome di Down.
  • Parisi D. (1989) Intervista sulle reti neurali, Il Mulino, Bologna.
  • Piaget J. (1968) La nascita dell’intelligenza nel fanciullo, Giunti Barbera, Firenze.
  • Postacchini P.L., Ricciotti A., Borghesi M. (1997) Lineamenti di musicoterapia, La Nuova Italia Scientifica, Roma.
  • Rivarola A. (1997) Riflessioni introduttive alla Comunicazione Aumentativa e Alternativa
  • In Scascinighi G. (ed.) Comunicazione Aumentativa e Alternativa: esperienze in regioni di lingua italiana.
  • Sabbadini G., Bonini P., Pezzarossa B., Pierro M.M. (1978) Paralisi cerebrali infantili e condizioni affini. Il Pensiero Scientifico, Roma.
  • Sabbadini G., Bonini P.(1986) La riabilitazione dei disturbi visivi ed oculomotori in età evolutiva, Marrapese, Roma.
  • Sabbadini G., AA. vari (1995) Manuale di Neuropsicologia dell’Età Evolutiva, Zanichelli, Bologna.
  • Sabbadini L., Sabbadini G. (1996) Guida alla riabilitazione neuropsicologica in età evolutiva, F.Angeli, Milano.
  • Sabbadini G., Bianchi P.E., Fazzi E., Sabbadini M., (2000) Manuale di neuroftalmologia dell’età evolutiva, F.Angeli, Milano.
  • Vygotzkij L.S. (1996) Linguaggio e pensiero, Giunti, Firenze.
  • Sally Rogers, Geraldine Dawson Early Start Denver Model, intervento precoce per l’autismo, Omega Edizioni (2010)
  • Arnie Sanford Janet Zelmat, LAP Learning Accomplishment Profile, Erickson (2012)
  • Stanley Greenspan, Serena Wieder, Trattare l’autismo il metodo Floortime per aiutare il bambino a rompere l’isolamento e comunicare, Raffaello Cortina Editore 2006
  • Stefano Vicari Maria Cristina Caselli, I disturbi dello sviluppo, editore Il Mulino, 2002

Teaching methods

Lessons are, predominantly, frontal; interactive discussion, discussion of clinical cases and exercises are provided.

Assessment methods

Oral exams and discussion of clinical cases

Teaching tools

Power Point presentation, video viewing, practice exercises

Office hours

See the website of Barbara Piani

SDGs

Good health and well-being

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.