- Docente: Laura Federzoni
- Credits: 6
- SSD: M-GGR/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Geography and Territorial Processes (cod. 0971)
Learning outcomes
Course contents
Foundations of cartography. History of cartography from ancient age to present days. Topographic cartography in Italy: the Istituto Geografico Militare of Florence. Thematic cartography. Cartography as a tool for geographic research.
Readings/Bibliography
Mandatory:
A. LODOVISI - S. TORRESANI, Cartografia e informazione geografica. Storia e tecniche, Bologna, Patron, 2005;
Choose two among the following:
BROC N., La Geografia del Rinascimento. Cosmografi, cartografi, viaggiatori (1420-1620), Modena, Panini, 1996.
CANTILE A. (a cura), La cartografia in Italia: nuovi metodi e nuovi strumenti dal Settecento ad oggi, Firenze, Istituto Geografico Militare, 2007.
CASEY E.S., Representing place. Landscape painting ad maps, Minneapolis - Londra, University of Minnesota Press, 2002.
CERRETI C., FEDERZONI L., SALGARO S. (a cura), Cartografia di paesaggi. Paesaggi nella cartografia, Bologna, Pàtron 2016.
FAVRETTO A., Cartografia nelle nuvole, Bologna, Pàtron, 2009.
FIORANI F., Cartografia dipinta. Arte, cartografia e politica nel Rinascimento, Modena, Panini, 2010.
GAMBI L., MILANESI M., PINELLI A., La galleria delle carte geografiche in Vaticano: storia e iconografia, Modena, Panini, 1996.
MASOTTI L. (a cura), Il paesaggio dei tecnici. Attualità della cartografai storica per il governo delle acque, Venezia, Marsilio, 2010.
NEVE M., Il disegno dell'Europa, Milano, Mimesis, 2016.
Students who attend the lessons will study the mandatory and one among the proposed books. Students who do not attend the lessons will study the mandatory and two among the proposed books.
Teaching methods
Lections, laboratory exercises
Assessment methods
oral exam about the history of Cartography. Analysis of a
topographic map or of a thematic map
Teaching tools
cartographic maps; projector; excursions
Office hours
See the website of Laura Federzoni
SDGs
This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.