- Docente: Federico Toth
- Credits: 4
- SSD: SPS/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
Second cycle degree programme (LM) in
Politics Administration and Organization (cod. 8784)
Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Politics Administration and Organization (cod. 8784)
Second cycle degree programme (LM) in Politics Administration and Organization (cod. 8784)
Learning outcomes
This course is intended as an introduction to principles of organization theory.
By the end of the course, the student is able to:
- identify the key characteristics and components of organizational design and behavior.
- account for the major perspectives in organization theory;
- analyze organizational situations and dynamics.
Course contents
The course deals with the following topics: The Japanese model - Organizational structure - Loosely coupled systems - Ephemeral organizations - Organizational behavior in crisis situations - Change management - Organizational learning.
Readings/Bibliography
Required reading list:
G. Bonazzi (2008), Nel post-fordismo: specializzazione flessibile, produzione snella e fabbrica modulare, in Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli, pp. 160-189.
M. Landau (1969), Ridondanza, razionalità e il problema della duplicazione e della sovrapposizione, in «Rivista trimestrale di scienza dell'amministrazione», n. 1, 1982, pp. 3-27.
M.J. Hatch (1999), Descrizione, analisi e disegno della struttura sociale organizzativa, in Teoria dell’organizzazione, Bologna. Il Mulino, pp. 176-188.
Mintzberg, H. (1996), Gli elementi di base della progettazione organizzativa, in La progettazione dell'organizzazione aziendale, Bologna, Il Mulino. Capitolo 1, pp. 35-65.
Mintzberg, H. (1996), Le configurazioni organizzative, in La progettazione dell'organizzazione aziendale, Bologna, Il Mulino. Capitolo 7, pp. 241-247.
K. E. Weick (1976), Le organizzazioni scolastiche come sistemi a legame debole, in S. Zan (a cura di), Logiche di azione organizzativa, Bologna, Il Mulino, pp. 355-379.
G.F. Lanzara (1993), Le organizzazioni effimere in ambienti estremi: genesi e strategie d'intervento, in Capacità negativa, Bologna, il Mulino, pp. 143-181.
M. Catino (2012), Il collasso del sensemaking, in Capire le organizzazioni, Bologna, Il Mulino, pp. 187-195.
Weick, K.E. (1977), Processi di attivazione nelle organizzazioni, in S. Zan (a cura di), Logiche di azione organizzativa, Bologna, il Mulino, pp. 211-244.
G.F. Lanzara (1997), L'apprendimento organizzativo, in G. Costa e R. Nacamulli (a cura di), Manuale di organizzazione aziendale, Torino, UTET, vol. 3.
C. Argyris e D.A. Schon (1996), Che cosa è un'organizzazione in grado di apprendere?, in Apprendimento organizzativo. Teoria, metodo e pratiche, Milano, Guerini, pp. 15-45.
G.F. Lanzara (1993), Mappe cognitive e dilemmi dell’azione: la cognizione organizzativa nei servizi di salute mentale, in Capacità Negativa, Bologna, Il Mulino, pp. 183-226.
Nonaka e H. Takeuchi (1995), La conoscenza nelle organizzazioni: un'introduzione, in The Knowledge-creating company, Milano, Guerini, pp. 27-48.
Nonaka e H. Takeuchi (1995), La creazione di conoscenza organizzativa. Aspetti teorici, in The Knowledge-creating company, Milano, Guerini, pp.93-117, 139-156.
Teaching methods
Lessons of the teacher. Case studies and discussion. Class attendance is strongly recommended.
Assessment methods
The final grade will be given by a written examination to be planned at the end of the course.
Teaching tools
Most of the topics will be presented through the analysis and discussion of case studies.
Office hours
See the website of Federico Toth