39506 - Rehabilitation of Language in Childhood

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Barbara Piani
  • Credits: 3
  • SSD: MED/50
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Ravenna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Speech and Language Therapy (cod. 8478)

Learning outcomes

the purpose of the course is to achieve the essential skills in order to assess and treat the speech in developmental disorders in childhood

Course contents

- how to approach the rehabilitation of a child with disability

- evaluation of a child with language impairment

- intellectual disabilities

- cerebral palsy

- autism, teacch, aba and Denver Model

- augmentative communication

- bilingualism


Readings/Bibliography

  • Caselli M.C., Casadio P. (1990) Il vocabolario del bambino: Gesti e Parole. Parole e Frasi: Lo sviluppo comunicativo nella prima infanzia. Fondazione Mac Arthur. Roma I.P. CNR
    • Chassaigny C. (1984) Pedagogia relazionale del linguaggio, Editiemme, Milano.
    • D’Andrea, Becciu M., Capozzi F., Diomede L., Mosetti P. (1981) Profili linguistici di bambini con ridotte prestazioni intellettive: proposte terapeutiche. Relazione scientifica al XVII Congresso Nazionale di Foniatria, Ferrara.
    • Fabrizi a., Gulotta E., Levi G. (1993) Atipie interattive nei disturbi dello sviluppo. Psichiatria dell’Infanzia e dell’Adolescenza, N.60.
    • Fodor J.A. (1983) La mente modulare, Il Mulino, Bologna.
    • Lurija A. (1977) Come lavora il cervello, Il Mulino, Bologna.
    • Lurija A. (1974) Neuropsicologia e neurolinguistica, Editori Riuniti, Roma.
  • Marotta Caselli, I disturbi del linguaggio. Caratteristiche, valutazione, trattamento, Ed. Erickson
    • Mazotti S. (1986) Interventi riabilitativi specifici nell’educazione del bambino Down: ruolo e funzioni della logopedia. Relazione scientifica Convegno sindrome di Down.
    • Parisi D. (1989) Intervista sulle reti neurali, Il Mulino, Bologna.
    • Piaget J. (1968) La nascita dell’intelligenza nel fanciullo, Giunti Barbera, Firenze.
    • Postacchini P.L., Ricciotti A., Borghesi M. (1997) Lineamenti di musicoterapia, La Nuova Italia Scientifica, Roma.
    • Rivarola A. (1997) Riflessioni introduttive alla Comunicazione Aumentativa e Alternativa
    • In Scascinighi G. (ed.) Comunicazione Aumentativa e Alternativa: esperienze in regioni di lingua italiana.
    • Sabbadini G., Bonini P., Pezzarossa B., Pierro M.M. (1978) Paralisi cerebrali infantili e condizioni affini. Il Pensiero Scientifico, Roma.
    • Sabbadini G., Bonini P.(1986) La riabilitazione dei disturbi visivi ed oculomotori in età evolutiva, Marrapese, Roma.
    • Sabbadini G., AA. vari (1995) Manuale di Neuropsicologia dell’Età Evolutiva, Zanichelli, Bologna.
    • Sabbadini L., Sabbadini G. (1996) Guida alla riabilitazione neuropsicologica in età evolutiva, F.Angeli, Milano.
    • Sabbadini G., Bianchi P.E., Fazzi E., Sabbadini M., (2000) Manuale di neuroftalmologia dell’età evolutiva, F.Angeli, Milano.
    • Vygotzkij L.S. (1996) Linguaggio e pensiero, Giunti, Firenze.
    • Sally Rogers, Geraldine Dawson Early Start Denver Model, int

Teaching methods

- frontal lessons

- videos

- pratice

Assessment methods

oral exam

Teaching tools

-slides

- video

- bibliography

Office hours

See the website of Barbara Piani