Foto del docente

Alessandra Sansavini

Full Professor

DEPARTMENT OF PSYCHOLOGY "RENZO CANESTRARI"

Academic discipline: M-PSI/04 Developmental and Educational Psychology

Publications

Masini A.; Lanari M.; Marini S.; Tessari A.; Toselli S.; Stagni R.; Bisi M.C.; Bragonzoni L.; Gori D.; Sansavini A.; Ceciliani A.; Dallolio L., A multiple targeted research protocol for a quasi-experimental trial in primary school children based on an active break intervention: The imola active breaks (i-move) study, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 16 [Scientific article]

Zuccarini M., Guarini A., Savini S., Faldella G., Sansavini A., Do 6-month motor skills have cascading effects on 12-month motor and cognitive development in extremely preterm and full-term infants?, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2020, 11, pp. 1 - 10 [Scientific article]Open Access

Sansavini A., Trombini E., Guarini A., Genitori e bambini 0-6 anni durante l’emergenza Covid-19: problematiche, nuove sfide e iniziative di supporto psico-educativo., «PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO», 2020, 24, pp. 195 - 200 [Comment or similar]

Gibertoni D., Sansavini A., Savini S., Locatelli C., Ancora G., Perrone E., Ialonardi M., Rucci P., Fantini M. P., Faldella G., Corvaglia L., Neurodevelopmental trajectories of preterm infants of Italian native-born and migrant mothers and role of neonatal feeding., «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 14 [Scientific article]Open Access

Sansavini A.; Simion F., Aumento delle diagnosi di Disturbi Specifici dell'Apprendimento in Italia: Quali fattori concorrono nel determinare tale aumento?, «PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO», 2019, 23, pp. 265 - 281 [Scientific article]

Guarini Annalisa; Sansavini Alessandra, L’approccio neurocostruttivista alla nascita pretermine, in: Promuovere lo sviluppo della mente. Un approccio neurocostruttivista, Bologna, Il Mulino, 2019, pp. 109 - 127 (ITINERARI) [Chapter or essay]

Sansavini A.; Guarini A.; Zuccarini M.; Lee J.Z.; Faldella G.; Iverson J.M., Low Rates of Pointing in 18-Month-Olds at Risk for Autism Spectrum Disorder and Extremely Preterm Infants: A Common Index of Language Delay?, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2019, 10, pp. 1 - 12 [Scientific article]Open Access

AnnaLisa Guarini; Mariagrazia Zuccarini; Alessandra Sansavini, Neuroconstructivism to understand the effect of very preterm birth on language and literacy, in: Atypical Language Development in Romance Languages, Amsterdam, John Benjamins, 2019, pp. 23 - 35 [Chapter or essay]

Sansavini Alessandra, Sviluppo della comunicazione e del linguaggio nei contesti quotidiani, in: Manuale di psicologia dello sviluppo, Roma, Carocci, 2019, pp. 255 - 292 (MANUALI UNIVERSITARI) [Chapter or essay]

Guarini A.; Bonifacci P.; Tobia V.; Alessandroni R.; Faldella G.; Sansavini A., The profile of very preterm children on academic achievement. A cross-population comparison with children with specific learning disorders, «RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES», 2019, 87, pp. 54 - 63 [Scientific article]

Zuccarini, Mariagrazia; Guarini, Annalisa; Iverson, Jana Marie; Benassi, Erika; Savini, Silvia; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra*, Does early object exploration support gesture and language development in extremely preterm infants and full-term infants?, «JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS», 2018, 76, pp. 91 - 100 [Scientific article]

Annalisa Guarini, Antonella Brighi, Alessandra Sansavini, Vincenzo Natale, In rete per conoscere la rete. L'esperienza del Dipartimento di Psicologia., in: Riflessioni Social...con le mani in rete, Napoli, Tecnodid, 2018, pp. 43 - 46 (I QUADERNI DELL'UFFICIO SCOLASTICO REGIONALE PER L'EMILIA-ROMAGNA) [Chapter or essay]

Annalisa Guarini, Sandra Maria Elena Nicoletti, Felicia Roga, Luana Fusaro, Alessandra Sansavini, Antonella Brighi, Internet e social: i ragazzi raccontano le possibilità e i rischi della rete, in: Riflessioni Social...con le mani in rete, Napoli, Tecnodid, 2018, pp. 61 - 72 (I QUADERNI DELL'UFFICIO SCOLASTICO REGIONALE PER L'EMILIA-ROMAGNA) [Chapter or essay]

Benassi, Erika; Guarini, Annalisa; Savini, Silvia; Iverson Jana, Marie; Caselli Maria, Cristina; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Maternal responses and development of communication skills in extremely preterm infants., «FIRST LANGUAGE», 2018, 38, pp. 175 - 197 [Scientific article]

Annalisa Guarini, Sandra Maria Elena Nicoletti, Luana Fusaro, Damiano Menin, Felicia Roga, Laura Menabò, Alessandra Sansavini, Antonella Brighi, Migliorare le relazioni per crescere. Percorsi di prevenzione per la scuola secondaria di I grado., «STUDI E DOCUMENTI», 2018, 21, pp. 1 - 13 [Scientific article]