Foto del docente

Alessandra Sansavini

Professor

Department of Psychology

Academic discipline: M-PSI/04 Developmental and Educational Psychology

Publications

Zuccarini, Mariagrazia; Guarini, Annalisa; Iverson, Jana Marie; Benassi, Erika; Savini, Silvia; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra*, Does early object exploration support gesture and language development in extremely preterm infants and full-term infants?, «JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS», 2018, 76, pp. 91 - 100 [Scientific article]

Annalisa Guarini, Antonella Brighi, Alessandra Sansavini, Vincenzo Natale, In rete per conoscere la rete. L'esperienza del Dipartimento di Psicologia., in: Riflessioni Social...con le mani in rete, Napoli, Tecnodid, 2018, pp. 43 - 46 (I QUADERNI DELL'UFFICIO SCOLASTICO REGIONALE PER L'EMILIA-ROMAGNA) [Chapter or essay]

Annalisa Guarini, Sandra Maria Elena Nicoletti, Felicia Roga, Luana Fusaro, Alessandra Sansavini, Antonella Brighi, Internet e social: i ragazzi raccontano le possibilità e i rischi della rete, in: Riflessioni Social...con le mani in rete, Napoli, Tecnodid, 2018, pp. 61 - 72 (I QUADERNI DELL'UFFICIO SCOLASTICO REGIONALE PER L'EMILIA-ROMAGNA) [Chapter or essay]

Benassi, Erika; Guarini, Annalisa; Savini, Silvia; Iverson Jana, Marie; Caselli Maria, Cristina; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Maternal responses and development of communication skills in extremely preterm infants., «FIRST LANGUAGE», 2018, 38, pp. 175 - 197 [Scientific article]

Annalisa Guarini, Sandra Maria Elena Nicoletti, Luana Fusaro, Damiano Menin, Felicia Roga, Laura Menabò, Alessandra Sansavini, Antonella Brighi, Migliorare le relazioni per crescere. Percorsi di prevenzione per la scuola secondaria di I grado., «STUDI E DOCUMENTI», 2018, 21, pp. 1 - 13 [Scientific article]

Annalisa Guarini, Sandra Maria Elena Nicoletti, Luana Fusaro, Damiano Menin, Felicia Roga, Laura Menabò, Alessandra Sansavini, Antonella Brighi, Promuovere lo sviluppo delle competenze socio-emotive nella scuola primaria. Un percorso di prevenzione per il bullismo., «STUDI E DOCUMENTI», 2018, 21, pp. 1 - 14 [Scientific article]

Mariani E, Biasini A, Marvulli L, Martini S, Aceti A, Faldella G, Corvaglia L, Sansavini A, Savini S, Agostini F, Stella M, Neri E., Strategies of Increased Protein Intake in ELBW Infants Fed by Human Milk Lead to Long Term Benefits, «FRONTIERS IN PUBLIC HEALTH», 2018, 6, pp. 1 - 8 [Scientific article]

Stolt, S.; Savini, S.; Guarini, Annalisa; Caselli, M. C.; Matomaki, J.; Lapinleimu, H.; Haataja, L.; Lehtonen, L.; Alessandroni, R.; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Does the native language influence lexical composition in very preterm children at the age of two years? A cross-linguistic comparison study of Italian and Finnish children, «FIRST LANGUAGE», 2017, 37, pp. 368 - 390 [Scientific article]

Guarini, A.; Brighi, A; Sansavini, A, Essere connessi in adolescenza tra nuove possibilità e rischi: il ruolo degli adulti. Ufficio Scolastico-Regionale per l’Emilia-Romagna, «STUDI E DOCUMENTI», 2017, 16, pp. 1 - 5 [Scientific article]

Sansavini, A, L’osservazione nei contesti educativi dell’infanzia: conoscere l’altro, costruire relazioni e promuovere lo sviluppo, in: L’osservazione al nido. Una lente a più dimensioni per educare lo sguardo, Milano, Franco Angeli, 2017, pp. 67 - 85 (Infanzie Studi e Ricerche) [Chapter or essay]

Sansavini, A.; Guarini, A., Nascita pretermine e sviluppo neuropsicologico, in: Neuropsicologia dell’età evolutiva, Bologna, Il Mulino, 2017, pp. 243 - 255 (STRUMENTI) [Chapter or essay]

Zuccarini, Mariagrazia; Guarini, Annalisa; Savini, Silvia; Iverson, Jana M.; Aureli, Tiziana; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Object exploration in extremely preterm infants between 6 and 9 months and relation to cognitive and language development at 24 months, «RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES», 2017, 68, pp. 140 - 152 [Scientific article]

Sansavini, A.; Guarini, A.; Savini, S.; Alessandroni, R.; Faldella, G., Sviluppo e ritardi della comunicazione, del linguaggio e della letto-scrittura nei bambini nati pretermine., in: Il neonato pretermine: disordini dello sviluppo e interventi precoci, Milano, Franco Angeli, 2017, pp. 119 - 128 (Collana di neurologia infantile) [Chapter or essay]

Benassi, Erika; Savini, S; Iverson, J. M.; Guarini, Annalisa; Caselli, M. C.; Alessandroni, R.; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Early communicative behaviors and their relationship to motor skills in extremely preterm infants, «RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES», 2016, 48, pp. 132 - 144 [Scientific article]

Sansavini, A, Il ruolo dell’osservazione nella formazione, costruzione e svolgimento di un percorso psicomotorio educativo e preventivo, «INFANZIA», 2016, 4/5, pp. 51 - 53 [Scientific article]