Foto del docente

Alessandra Sansavini

Professoressa ordinaria

Dipartimento di Psicologia "Renzo Canestrari"

Settore scientifico disciplinare: M-PSI/04 PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO E PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE

Pubblicazioni

Sansavini A., Trombini E., Baratella G., Fabbri L., Fusaro L., Menabò Laura, Nicoletti S. M. E., Zuccarini M., Guarini A., Bambini 0-6 anni ai tempi del COVID-19 raccontati da genitori, educatori e insegnanti, in: Bambini, adolescenti e Covid-19, Trento, Erickson, 2021, pp. 85 - 103 [capitolo di libro]

Sansavini, Alessandra; Zuccarini, Mariagrazia; Gibertoni, Dino; Bello, Arianna; Caselli, Maria Cristina; Corvaglia, Luigi; Guarini, Annalisa, Language Profiles and Their Relation to Cognitive and Motor Skills at 30 Months of Age: An Online Investigation of Low-Risk Preterm and Full-Term Children, «JOURNAL OF SPEECH, LANGUAGE, AND HEARING RESEARCH», 2021, 64, pp. 2715 - 2733 [articolo]Open Access

Guarini A.; Tobia V.; Bonifacci P.; Faldella G.; Sansavini A., Magnitude Comparisons, Number Knowledge and Calculation in VeryPreterm Children and Children With Specific Learning Disability: A Cross-Population Study Using Eye-Tracking, «JOURNAL OF LEARNING DISABILITIES», 2021, 54, pp. 83 - 96 [articolo]Open Access

Suttora C.; Zuccarini M.; Aceti A.; Corvaglia L.; Guarini A.; Sansavini A., The Effects of a Parent-Implemented Language Intervention on Late-Talkers’ Expressive Skills: The Mediational Role of Parental Speech Contingency and Dialogic Reading Abilities, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2021, 12, pp. 1 - 14 [articolo]

Masini A.; Lanari M.; Marini S.; Tessari A.; Toselli S.; Stagni R.; Bisi M.C.; Bragonzoni L.; Gori D.; Sansavini A.; Ceciliani A.; Dallolio L., A multiple targeted research protocol for a quasi-experimental trial in primary school children based on an active break intervention: The imola active breaks (i-move) study, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 16 [articolo]Open Access

Zuccarini M.; Suttora C.; Bello A.; Aceti A.; Corvaglia L.; Caselli M.C.; Guarini A.; Sansavini A., A parent-implemented language intervention for late talkers: An exploratory study on low-risk preterm and full-term children, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 20 [articolo]Open Access

Zuccarini M., Guarini A., Savini S., Faldella G., Sansavini A., Do 6-month motor skills have cascading effects on 12-month motor and cognitive development in extremely preterm and full-term infants?, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2020, 11, pp. 1 - 10 [articolo]Open Access

Sansavini A., Trombini E., Guarini A., Genitori e bambini 0-6 anni durante l’emergenza Covid-19: problematiche, nuove sfide e iniziative di supporto psico-educativo., «PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO», 2020, 24, pp. 195 - 200 [replica/breve intervento]

Levorato M.C., D’Amico S., Sansavini A., De Cagno A. G., Rossetto T., La Consensus Conference sul Disturbo Primario del Linguaggio, «QI», 2020, 79, pp. 1 - 2 [articolo]

Gibertoni D., Sansavini A., Savini S., Locatelli C., Ancora G., Perrone E., Ialonardi M., Rucci P., Fantini M. P., Faldella G., Corvaglia L., Neurodevelopmental trajectories of preterm infants of Italian native-born and migrant mothers and role of neonatal feeding., «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 14 [articolo]Open Access

Suttora C.; Guarini A.; Zuccarini M.; Aceti A.; Corvaglia L.; Sansavini A., Speech and language skills of low-risk preterm and full-term late talkers: The role of child factors and parent input, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 22 [articolo]Open Access

Sansavini A.; Simion F., Aumento delle diagnosi di Disturbi Specifici dell'Apprendimento in Italia: Quali fattori concorrono nel determinare tale aumento?, «PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO», 2019, 23, pp. 265 - 281 [articolo]

Guarini Annalisa; Sansavini Alessandra, L’approccio neurocostruttivista alla nascita pretermine, in: Promuovere lo sviluppo della mente. Un approccio neurocostruttivista, Bologna, Il Mulino, 2019, pp. 109 - 127 (ITINERARI) [capitolo di libro]

Sansavini A.; Guarini A.; Zuccarini M.; Lee J.Z.; Faldella G.; Iverson J.M., Low Rates of Pointing in 18-Month-Olds at Risk for Autism Spectrum Disorder and Extremely Preterm Infants: A Common Index of Language Delay?, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2019, 10, pp. 1 - 12 [articolo]Open Access

AnnaLisa Guarini; Mariagrazia Zuccarini; Alessandra Sansavini, Neuroconstructivism to understand the effect of very preterm birth on language and literacy, in: Atypical Language Development in Romance Languages, Amsterdam, John Benjamins, 2019, pp. 23 - 35 [capitolo di libro]