Foto del docente

Alessandra Sansavini

Professoressa ordinaria

Dipartimento di Psicologia

Settore scientifico disciplinare: M-PSI/04 PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO E PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE

Pubblicazioni

Stolt, S.; Savini, S.; Guarini, Annalisa; Caselli, M. C.; Matomaki, J.; Lapinleimu, H.; Haataja, L.; Lehtonen, L.; Alessandroni, R.; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Does the native language influence lexical composition in very preterm children at the age of two years? A cross-linguistic comparison study of Italian and Finnish children, «FIRST LANGUAGE», 2017, 37, pp. 368 - 390 [articolo]

Benassi, Erika; Savini, S; Iverson, J. M.; Guarini, Annalisa; Caselli, M. C.; Alessandroni, R.; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Early communicative behaviors and their relationship to motor skills in extremely preterm infants, «RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES», 2016, 48, pp. 132 - 144 [articolo]

Guarini, Annalisa; Marini, Andrea; Savini, Silvia; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra, Linguistic features in children born very preterm at preschool age, «DEVELOPMENTAL MEDICINE AND CHILD NEUROLOGY», 2016, 58, pp. 949 - 956 [articolo]

Zuccarini, Mariagrazia; Sansavini, Alessandra; Iverson, Jana M.; Savini, Silvia; Guarini, Annalisa; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Aureli, Tiziana, Object engagement and manipulation in extremely preterm and full term infants at 6 months of age, «RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES», 2016, 55, pp. 173 - 184 [articolo]

Sansavini Alessandra, Costruzione e comunicazione dei significati nei contesti interattivi nella prima infanzia, «INFANZIA», 2015, 2, pp. 110 - 113 [articolo]

Sansavini A.; Zavagli V.; Guarini A.; Savini S.; Alessandroni R.; Faldella G., Dyadic co-regulation, affective intensity and infant’s development at 12 months: A comparison among extremely preterm and full-term dyads, «INFANT BEHAVIOR & DEVELOPMENT», 2015, 40, pp. 29 - 40 [articolo]

Sansavini Alessandra, Nascita pretermine e sviluppo neuropsicologico: programmi di ricerca, follow-up e interventi, «GRAPHIE», 2015, 72, pp. 40 - 41 [replica/breve intervento]

Sansavini, Alessandra; Bello, Arianna; Guarini, Annalisa; Savini, Silvia; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Caselli, Cristina, Noun and predicate comprehension/production and gestures in extremely preterm children at two years of age: Are they delayed?, «JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS», 2015, 58, pp. 126 - 142 [articolo]

Gibertoni D.; Corvaglia L.; Vandini S.; Rucci P.; Savini S.; Alessandroni R.; Sansavini A.; Fantini M.P.; Faldella G., Positive effect of human milk feeding during nicu hospitalization on 24 month neurodevelopment of very low birth weight infants: An italian cohort study, «PLOS ONE», 2015, 10, pp. 1 - 13 [articolo]

Brighi, A.; Mazzanti, C.; Guarini, A.; Sansavini, A., Young Children's cliques: a study on processes of peer acceptance and cliques aggregation, «INTERNATIONAL JOURNAL OF EMOTIONAL EDUCATION.», 2015, 7, pp. 69 - 83 [articolo]

A. Guarini;A. Sansavini;M. Fabbri;R. Alessandroni;G. Faldella;A. Karmiloff-Smith, Basic numerical processes in very preterm children: A critical transition from preschool to school age, «EARLY HUMAN DEVELOPMENT», 2014, 90, pp. 103 - 111 [articolo]

Sansavini A.; Guarini A., Language development in preterm infants and children, in: Encyclopedia of language development, Los Angeles, Sage, 2014, pp. 318 - 320 [voce di enciclopedia/dizionario]

Sansavini A.; Pentimonti J.; Justice L.; Guarini A.; Savini S.; Alessandroni R.; Faldella G., Language, motor and cognitive development of extremely preterm children: Modeling individual growth trajectories over the first three years of life, «JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS», 2014, 49, pp. 55 - 68 [articolo]

Guarini A.; Sansavini A., Apprendimenti nei bambini nati pretermine in età scolare: lettura, scrittura, matematica, in: Lo sviluppo dei bambini nati pretermine. Aspetti neuropsicologici, metodi di valutazione e interventi, Milano, FRANCO ANGELI, 2013, pp. 170 - 182 [capitolo di libro]

Sansavini A.; Guarini A.; Savini S.; Zavagli V., Early lexical processes and the role of early mother-infant interaction in extremely preterm infants, in: Abstract book- 16th Europen Conference on Developmental Psychology, Losanna, University of Lausanne Institute of Psychology (IP / SSP) Department of Child and Adolescent Psychiatry (SUPEA / DP / CHU), 2013, pp. 39 - 40 (atti di: 16th Europen Conference on Developmental Psychology, Losanna, 3-7 settembre 2013) [atti di convegno-abstract]