Foto del docente

Alessandra Sansavini

Professoressa ordinaria

Dipartimento di Psicologia "Renzo Canestrari"

Settore scientifico disciplinare: M-PSI/04 PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO E PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE

Pubblicazioni

Masini A.; Lanari M.; Marini S.; Tessari A.; Toselli S.; Stagni R.; Bisi M.C.; Bragonzoni L.; Gori D.; Sansavini A.; Ceciliani A.; Dallolio L., A multiple targeted research protocol for a quasi-experimental trial in primary school children based on an active break intervention: The imola active breaks (i-move) study, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 16 [articolo]Open Access

Zuccarini M.; Suttora C.; Bello A.; Aceti A.; Corvaglia L.; Caselli M.C.; Guarini A.; Sansavini A., A parent-implemented language intervention for late talkers: An exploratory study on low-risk preterm and full-term children, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 20 [articolo]

Zuccarini M., Guarini A., Savini S., Faldella G., Sansavini A., Do 6-month motor skills have cascading effects on 12-month motor and cognitive development in extremely preterm and full-term infants?, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2020, 11, pp. 1 - 10 [articolo]Open Access

Sansavini A., Trombini E., Guarini A., Genitori e bambini 0-6 anni durante l’emergenza Covid-19: problematiche, nuove sfide e iniziative di supporto psico-educativo., «PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO», 2020, 24, pp. 195 - 200 [replica/breve intervento]

Guarini A.; Tobia V.; Bonifacci P.; Faldella G.; Sansavini A., Magnitude Comparisons, Number Knowledge and Calculation in VeryPreterm Children and Children With Specific Learning Disability: A Cross-Population Study Using Eye-Tracking, «JOURNAL OF LEARNING DISABILITIES», 2020, online press, pp. 1 - 14 [articolo]

Gibertoni D., Sansavini A., Savini S., Locatelli C., Ancora G., Perrone E., Ialonardi M., Rucci P., Fantini M. P., Faldella G., Corvaglia L., Neurodevelopmental trajectories of preterm infants of Italian native-born and migrant mothers and role of neonatal feeding., «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 14 [articolo]Open Access

Suttora C.; Guarini A.; Zuccarini M.; Aceti A.; Corvaglia L.; Sansavini A., Speech and language skills of low-risk preterm and full-term late talkers: The role of child factors and parent input, «INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL RESEARCH AND PUBLIC HEALTH», 2020, 17, pp. 1 - 22 [articolo]

Sansavini A.; Simion F., Aumento delle diagnosi di Disturbi Specifici dell'Apprendimento in Italia: Quali fattori concorrono nel determinare tale aumento?, «PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO», 2019, 23, pp. 265 - 281 [articolo]

Sansavini A.; Guarini A.; Zuccarini M.; Lee J.Z.; Faldella G.; Iverson J.M., Low Rates of Pointing in 18-Month-Olds at Risk for Autism Spectrum Disorder and Extremely Preterm Infants: A Common Index of Language Delay?, «FRONTIERS IN PSYCHOLOGY», 2019, 10, pp. 1 - 12 [articolo]Open Access

Guarini Annalisa; Sansavini Alessandra, L’approccio neurocostruttivista alla nascita pretermine, in: Promuovere lo sviluppo della mente. Un approccio neurocostruttivista, Bologna, Il Mulino, 2019, pp. 109 - 127 (ITINERARI) [capitolo di libro]

AnnaLisa Guarini; Mariagrazia Zuccarini; Alessandra Sansavini, Neuroconstructivism to understand the effect of very preterm birth on language and literacy, in: Atypical Language Development in Romance Languages, Amsterdam, John Benjamins, 2019, pp. 23 - 35 [capitolo di libro]

Sansavini Alessandra, Sviluppo della comunicazione e del linguaggio nei contesti quotidiani, in: Manuale di psicologia dello sviluppo, Roma, Carocci, 2019, pp. 255 - 292 (MANUALI UNIVERSITARI) [capitolo di libro]

Guarini A.; Bonifacci P.; Tobia V.; Alessandroni R.; Faldella G.; Sansavini A., The profile of very preterm children on academic achievement. A cross-population comparison with children with specific learning disorders, «RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES», 2019, 87, pp. 54 - 63 [articolo]

Zuccarini, Mariagrazia; Guarini, Annalisa; Iverson, Jana Marie; Benassi, Erika; Savini, Silvia; Alessandroni, Rosina; Faldella, Giacomo; Sansavini, Alessandra*, Does early object exploration support gesture and language development in extremely preterm infants and full-term infants?, «JOURNAL OF COMMUNICATION DISORDERS», 2018, 76, pp. 91 - 100 [articolo]

Annalisa Guarini, Antonella Brighi, Alessandra Sansavini, Vincenzo Natale, In rete per conoscere la rete. L'esperienza del Dipartimento di Psicologia., in: Riflessioni Social...con le mani in rete, Napoli, Tecnodid, 2018, pp. 43 - 46 (I QUADERNI DELL'UFFICIO SCOLASTICO REGIONALE PER L'EMILIA-ROMAGNA) [capitolo di libro]