- Docente: Cristina Fortini
- Credits: 2
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Midwifery (cod. 9201)
-
from Mar 05, 2024 to Apr 10, 2024
Learning outcomes
At the end of the module, the student possesses the ability to apply knowledge and understanding in promoting and supporting women's health with: 1) adequate information on health promotion and responsible procreation; 2) prevention in healthcare and oncology; 3) promotion of healthy lifestyles and self-management-oriented care systems.
Course contents
Course Syllabus:
- Definitions in health education: promotion-prevention-education
- Health determinants
- Methodology: how to educate about health?
- Healthy lifestyles
- Vaccinations in various stages of life
- Prevention of accidents
- Contraception
- Prevention of STDs
- Cancer prevention
- Menstruation and menopause
- Prevention of perinatal mental distress
Readings/Bibliography
PROMUOVERE SALUTE. Principi e strategie. Patrizia Lemma. Il Pensiero Scientifico Editore, 2018.
Educare alla salute e all'assistenza. Manuale operatori. Mondadori Bruno, 2018
Educazione alla salute. Progetto per una nuova pedagogia sociale. O. Di Carlo. ARACNE editrice, 2010.
SALUTE E NASCITA. Le basi della salutofisiologia. La salutogenesi in gravidanza. Verena Schmid. SEAO edizioni, 2021.
Mestruazioni. La forza di guarigione del ciclo mestruale dal menarca alla menopausa. Alexandra Pope. Terra Nuova edizioni, 2007.
Linee guida neoplasia della mammella, AIOM, 2021.
Linee guida carcinoma dell'ovaio, AIOM, 2021.
Linee guida neoplasie dell'utero: endometrio e cervice, AIOM, 2022.
LINEE GUIDA PER LO SCREENING E LA DIAGNOSI DEL TUMORE DELLA MAMMELLA (ADOLOPMENT LINEE GUIDA EUROPEE). SNLG, 2022.
La prevenzione degli incidenti domestici in età infantile, SNLG ISS, 2022.
Linee guida menopausa, SNLG Regioni, 2015.
Linee guida di prevenzione oncologica. Alimentazione, obesità e attività fisica, SNLG Regioni, 2015.
Linee guida per una sana alimentazione. CREA, 2018.
www.fondazioneonda.it
www.dors.it
www.saperidoc.it
www.europeristat.com
www.epicentro.iss.it
Teaching methods
Frontal lessons
Role playing
Readings and in-depth analysis
Assessment methods
Written exam with short-answer questions
Teaching tools
Slides, videos, and supplementary documents.
Office hours
See the website of Cristina Fortini
SDGs
This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.