23440 - International History

Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

Ultimately, students will be able: to understand the methodologies of analysis and interpretation of the development of international politics; to apply, critically, such methodologies to the events and questions of international history in the last 140 years; to manage properly primary historical sources and the historiographical debates under scrutiny during the course; to set a historical event within its proper international context.

Course contents

Obiettivo del corso e' quello di fornire agli studenti un quadro generale e quanto piu' possibile esaustivo delle principali evoluzioni della politica e delle relazioni internazionali in epoca contemporanea. Particolare attenzione sara' dedicata ai grandi passaggi sistemici dello sviluppo politico ed economico affermatisi nelle diverse aree geografiche e a livello internazionale.

Dopo un'introduzione alla storia della disciplina nei suoi diversi approcci, metodologie e tendenze storiografiche, si analizzeranno brevemente le relazioni tra sviluppo economico capitalista e formazione degli stati-nazionali in Europa e la loro espansione coloniale. Si passera' poi alle tendenze imperiali ed egemoniche di fine Ottocento e della prima meta' del XX secolo, per approfondire poi lo scontro tra i due 'imperi ideologici' e giungere sino al declino del bipolarismo e al trionfo della globalizzazione multipolare. Nell'affrontare queste evoluzioni ci si avvalerà degli approcci della storia delle relazioni internazionali, dell'economia e della globalizzazione.

La seconda parte del corso si concentrerà su alcuni grandi temi della storiografia internazionale più recente: le connessioni tra la rivalità bipolare della Guerra Fredda e i concomitanti processi di decolonizzazione e, soprattutto, di costruzione di un mondo post-coloniale; il processo di integrazione europea a fronte di questi ultimi; lo sviluppo della globalizzazione durante il "momento unipolare" statunitense alla fine del XX secolo; lo sviluppo di un sistema internazionale "multipolare" nel XXI secolo.

La suddivisione e i contenuti sono naturalmente indicativi e potranno subire piccole variazioni a seconda delle esigenze del docente e della classe. Ciascuna settimana constera' di sei ore di lezione frontale. Di seguito una traccia solo schematica dei principali passaggi che si affronteranno a lezione.

Primo modulo - 5 SETTIMANE (30 ORE)

Introduzione alla storia internazionale: origini, approcci e tendenze storiografiche

Le relazioni tra unità politiche statuali e imperiali e sviluppo economico capitalista in epoca moderna e contemporanea

Egemonie, politica di potenza ed imperialismo tra Ottocento e Prima Guerra Mondiale

Versailles, la SDN e la ricerca (fallita) di un nuovo ordine mondiale

Il revisionismo hitleriano, giapponese e la Seconda guerra mondiale

Secondo modulo - 5 SETTIMANE (30 ORE)

Il nuovo ordine mondiale post-bellico: la Guerra Fredda

Decolonizzazione, Competizione bipolare e sviluppo "moderno" nel mondo postcoloniale

Origini e sviluppo del processo di integrazione europea

I lunghi anni Settanta tra crisi del modello occidentale, post-colonialismo e contro-offensiva conservatrice

Fine del bipolarismo e sviluppo della globalizzazione

Dal "momento unipolare" al multipolarismo: Asia, Nord America, Europa

Readings/Bibliography

Readings/Bibliography (attending students)

Compulsory Textbooks: 1+2a+2b

1. G. Formigoni, Storia della politica internazionale nell' eta' contemporanea, Il Mulino, 2006 and later editions, chapter 1 to5

2. E. Di Nolfo, Storia delle relazioni internazionali:

  • 2a. Tomo II: Gli anni della guerra fredda 1946-1990, Roma-Bari: Laterza, 2015.
  • 2b. Tomo III: Dalla fine della guerra fredda a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2016.

Instead of Tomo III, students can choose one monograph at choice, here presented at point 3.

 

Readings/Bibliography (non-attending students)

Testi obbligatori: 1+2a+2b+3

1. G. Formigoni, Storia della politica internazionale nell' eta' contemporanea, Il Mulino, 2006 and later editions, chapter 1 to5

2. E. Di Nolfo, Storia delle relazioni internazionali:

  • 2a. Tomo II: Gli anni della guerra fredda 1946-1990, Roma-Bari: Laterza, 2015.
  • 2b. Tomo III: Dalla fine della guerra fredda a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2016.

 

3. One Monograph at choice among:

Ronald Findlay, Kevin O’Rourke, Power and Plenty: Trade, War and the World Economy in the Second Millennium, Princeton University Press, 2007

JürgenOsterhammel, The transformation of the world: a Global History of the Nineteenth Century, Princeton University Press, Princeton N.J. 2014. Chapters, 8-18

Odd Arne Westad, The Global Cold War: Third World Interventions and the Making of Our Times, Cambridge University Press, Cambridge, 2005

Akira Iriye, Global community: the Role of International Organizations in the Contemporary World, University of Caifornia Press, 2002

Vijay Prashad, The Darker Nations, A People's History of the Third World, New York, 2007

Giovanni Arrighi, Beverly Silver, eds. Caos e governo del mondo. Come cambiano le egemonie e gli equilibri planetari, Milano, 2006

Mauro Campus, eds. Sviluppo, crisi, integrazione. Temi di Storia delle relazioni internazionali per il XXI secolo, Torino-Milano, 2012

Giuliano Garavini, Dopo gli imperi: integrazione europea nello scontro Nord-Sud, Firenze, 2009

Duccio Basosi, Finanza e petrolio. Gli Stati Uniti, l'oro nero e l'economia politica internazionale, Venezia, 2012

Duccio Basosi, Giuliano Garavini, Massimiliano Trentin, eds. Counter-shockThe Oil Counter-Revolution of the 1980s, London, 2018

Daniel J. Sargent, A Superpower Transformed: The Remaking of American Foreign Relations in the 1970s. New York, 2015

James Gelvin, The Modern Middle East. A History, Oxford, 2015

Antonio Fiori, Stefano Bianchini, Russia e Cina nel mondo globale, Roma, 2018


Teaching methods

The course is made of 30 frontal lectures, 2hours each for a total of 60 hours. 

During the course, distinguished scholars will be invited and present specific their respective specific topics on international history. These lectures might be either in Italian or English language

Assessment methods

Attending Students will take two written exams (one for each section) of 2 hours each. The exams will consists in two questions related to the topics dealt in class until that moment, with the related chapters of the textbooks for the First Section (Intermediate Exam) and Secondo Section (Final Exam). 

In the case of failure in one of the two written exams, students can take an oral exam.

In the case of failure in both written exams, students will take it on the next session as non-attending students. 

Non-Attending Students will take a final, written exam on the two textbooks and the monograph at choice. The written exam will consist in three questions, in 2 hours, about the textbooks and the monograph at choice.

WARNING

Because of the current health emergency, next exam sessions will take place along with the following rules:

WRITTEN EXAM WITH OPEN QUESTIONS, ONLINE (similar to the previous, normal ones).

BIBLIOGRAPHY IS CONFIRMED, WITHOUT ANY CHANGE for both attending and non-attending students.

EXAM DATES ARE CONFIRMED, WITHOUT ANY CHANGE.

The University of Bologna is setting the suitable software for the online exam session.

Teaching tools

Electronic instruments and videos will support the frontal lectures.

Readings on specific topics will be at disposal in the online platform "Insegnamenti online", related to the course.

Office hours

See the website of Massimiliano Trentin

SDGs

No poverty Affordable and clean energy Decent work and economic growth Peace, justice and strong institutions

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.