00932 - Contemporary History (A-L)

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Dianella Gagliani
  • Credits: 12
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Humanities (cod. 8850)

Learning outcomes

At the end of the course the student will acquire an outline of modern history, with a special attention to the social, cultural and political transformations, and the awareness of the complexity and problematic nature of the periodization principles. The student will also acquire a good knowledge of an important theme of the modern era, especially in relation to the historiography debate and the multiplicity of the sources. The student is able to analyze in an autonomous way documents, sources, and authors belonging to the contemporary World.

Course contents

CONTEMPORARY HISTORY (A-L) (12 CFU)


COURSE CONTENTS: Contemporary History: Themes and Problems

The course will focus on some important 'events' of the contemporary age (economic, social, political and cultural events); attention will be paid to periodization and to major historical topics proposed by scholars.

Analysed themes:

1. the second industrial revolution also technical and scientific revolution (in comparison to the first industrial revolution);

2. colonialism and new imperialism during the 19th century focusing on the last decades of the 19th century and the first decades of the 20th century;

3. racism;

4. WWI and the rise of authoritarian regimes;

5. Italian fascism;

6. WWII;

7. Italian Resistance.

 

 

Readings/Bibliography

Program for attending students:

The program consists in two parts:

1st Part (consists of letters A and B):

A)

A. Banti, L'età contemporanea: dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza: chapters 1, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25;

A. Banti, L'età contemporanea: dalla Grande guerra a oggi, Laterza: chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12.

 

B) Students must choose two books among:

R. F. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, Bologna, Il Mulino;

G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza;

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Roma-Bari, Laterza.

 

2nd Part

C) Students will study two books among those listed below (preferably from one subgroup).

Students who will write the paper (see Teaching Methods) will study one book among those listed below.

- Subgroup 1: Colonialism and Imperalism

Hannah Arendt, Second part on Imperialismo in Le origini del totalitarismo, Edizioni di Comunità

Enzo Collotti (con la collaborazione di Nicola Labanca e Teodoro Sala), Fascismo e politica di potenza. Politica estera 1922-1939, La Nuova Italia

Kavalam M. Panikkar, Storia della dominazione europea in Asia, Einaudi

Laura Ricci, La lingua dell’impero. Comunicazione, letteratura e propaganda nell’età del colonialismo italiano, Carocci

Giorgio Rochat, Il colonialismo italiano, Loescher

Peter Wende, L’impero britannico. Storia di una potenza mondiale, Einaudi


- Subgroup 2: World Wars and Fascism:

E. J. Leed, Terra di nessuno. Esperienza bellica e identità personale nella prima guerra mondiale, Il Mulino;

C. Pavone, Una guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza, Torino, Bollati Boringhieri;

A. Bravo - A. M. Bruzzone, In guerra senza armi. Storie di donne 1940-1945, Roma-Bari, Laterza, 2° ed. (2000);

A. Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande Guerra a Salò, Torino, Einaudi;

Ch. R. Browning, Uomini comuni. Polizia tedesca e "soluzione finale” in Polonia, Torino, Einaudi;

A. Aquarone, L'organizzazione dello stato totalitario, Torino, Einaudi;

E. Gentile, Storia del partito fascista, 1919-1922. Movimento e milizia, Roma-Bari, Laterza;

P. G. Zunino, L'ideologia del fascismo. Miti, credenze e valori nella stabilizzazione del regime, Bologna, Il Mulino;

D. Gagliani, Brigate nere. Mussolini e la militarizzazione del Partito fascista repubblicano, Torino, Bollati Boringhieri;

E. Collotti, Il fascismo e gli ebrei. Le leggi razziali in Italia, Roma-Bari, Laterza;

S. Peli, La Resistenza italiana. Storia e critica, Einaudi.

- Subgroup 3: Women conditions, experiences and cultures:

N. Revelli, L'anello forte. Le donne: storie di vita contadina, Torino, Einaudi;

V. De Grazia, Le donne nel regime fascista, Venezia, Marsilio;

C. Koonz, Donne del Terzo Reich, Firenze, Giunti;

A. Rossi-Doria, Dare forma al silenzio. Scritti di storia politica delle donne, Roma, Viella;

E. Guerra, Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri.

 

At the end of the course students will find the list of attending students on professor Gagliani's webpage (see 'Contenuti utili').

To be considered as attending students, students must attend two thirds of the lessons.

 

Program for non-attending students:

The program consists in two parts:

1st Part (consists of letters A and B):

A)

A. Banti, L'età contemporanea: dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo, Laterza: chapters 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25;

A. Banti, L'età contemporanea: dalla Grande guerra a oggi, Laterza: chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12.

 

B) Students must choose two books among:

R. F. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, Bologna, Il Mulino;

G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza;

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Roma-Bari, Laterza.


2nd Part

C) Students must choose three books among those listed below (preferably from one subgroup).

- Subgroup 1: Colonialism and Imperalism

Hannah Arendt, Second part on Imperialismo in Le origini del totalitarismo, Edizioni di Comunità

Enzo Collotti (con la collaborazione di Nicola Labanca e Teodoro Sala), Fascismo e politica di potenza. Politica estera 1922-1939, La Nuova Italia

Kavalam M. Panikkar, Storia della dominazione europea in Asia, Einaudi

Laura Ricci, La lingua dell’impero. Comunicazione, letteratura e propaganda nell’età del colonialismo italiano, Carocci

Giorgio Rochat, Il colonialismo italiano, Loescher

Peter Wende, L’impero britannico. Storia di una potenza mondiale, Einaudi

- Subgroup 2: World Wars and Fascism:

E. J. Leed, Terra di nessuno. Esperienza bellica e identità personale nella prima guerra mondiale, Il Mulino;

C. Pavone, Una guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza, Torino, Bollati Boringhieri;

A. Bravo - A. M. Bruzzone, In guerra senza armi. Storie di donne 1940-1945, Roma-Bari, Laterza, 2° ed. (2000);

A. Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande Guerra a Salò, Torino, Einaudi;

Ch. R. Browning, Uomini comuni. Polizia tedesca e "soluzione finale” in Polonia, Torino, Einaudi;

A. Aquarone, L'organizzazione dello stato totalitario, Torino, Einaudi;

E. Gentile, Storia del partito fascista, 1919-1922. Movimento e milizia, Roma-Bari, Laterza;

P. G. Zunino, L'ideologia del fascismo. Miti, credenze e valori nella stabilizzazione del regime, Bologna, Il Mulino;

D. Gagliani, Brigate nere. Mussolini e la militarizzazione del Partito fascista repubblicano, Torino, Bollati Boringhieri;

E. Collotti, Il fascismo e gli ebrei. Le leggi razziali in Italia, Roma-Bari, Laterza;

S. Peli, La Resistenza italiana. Storia e critica, Einaudi.

- Subgroup 3: Women conditions, experiences and cultures:

N. Revelli, L'anello forte. Le donne: storie di vita contadina, Torino, Einaudi;

V. De Grazia, Le donne nel regime fascista, Venezia, Marsilio;

C. Koonz, Donne del Terzo Reich, Firenze, Giunti;

A. Rossi-Doria, Dare forma al silenzio. Scritti di storia politica delle donne, Roma, Viella;

E. Guerra, Storia e cultura politica delle donne, Bologna, Archetipolibri.

 

 


Teaching methods

Presentation and discussion of readings and sources (written and audiovisual).

Students will be asked to participate actively in the lessons (i.e. to write a paper of about 12.000 signs on a book and to discuss it).

 

Assessment methods


The oral exam will verify:

- the knowledge of contemporary history themes which have been discussed during the lessons

- the capability to establish connections between historical events

- the capability to periodize historical phenomena

- the capability to undertsand the readings suggested and to notice and discuss their core topics and historical questions

 - the capability to compare readings.

- A deep and precise knowledge of the themes of the course, together with good capability of discriminating analysis and the mastery of a specific language will be evaluated with excellence grades.

- A good knowledge of the themes of the course, together with the capability of discriminating analysis and the mastery of a specific language will be evaluated with good grades.

- A mechanical and non-articulate knowledge of the themes of the course, together with a correct but not always appropriate language will be evaluated with decent grades.

- Weaknesses in the capability of analysis and inappropriate language, together with a weak knowledge of the themes of the course, will be evaluated with barely passing grades.

ATTENTION - The last exam date for attending students is on February-March 2020. Afterwards they will be considered as non-attending students and will study the entire program.

Erasmus and international students (A-L): only Erasmus and international students whose surnames begin with letters from A to L and whose international tutor is a professor of the School of Arts, Humanities and Cultural Heritage can enroll in professor Gagliani's course.

Students must show up within three days from the beginning of the lessons (1st, 2nd and 3rd lesson) to enroll in the course. Otherwise they will not be admitted to the final exam.

Erasmus and international students have to study the same program as Italian students. Also assessment methods are the same.

 

Please ask any practical question to the Educational Office of the School of Arts, Humanities and Cultural Heritage or to the Educational Office of the Department of History, Cultures and Civilizations.

 

Exams dates will be published on professor Gagliani's webpage (see 'Avvisi') and on AlmaEsami. There are no extraordinary dates.

To register for the exam please use AlmaEsami. It is possible to register after each exam date for the next one. Pay attention to the deadline: registration closes 10 days before the exam. Please check the deadline on AlmaEsami.


Teaching tools

Books

Written sources

Maps

Statistics

Images and pictures

Websites on imperialism and racism (19-20th century)

Films

Blackboard

Tracing projector

Computer

Videorecorder

Office hours

See the website of Dianella Gagliani