32110 - Functional Diagnosis and Disability in School and Community Environments

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Stefano Costa
  • Credits: 8
  • SSD: MED/39
  • Language: Italian
  • Moduli: Lorenzo Giamboni (Modulo 2) Stefano Costa (Modulo 1)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 2) Traditional lectures (Modulo 1)
  • Campus: Cesena
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in School and community psychology (cod. 0993)

Learning outcomes

At the end of course the student : - will know the principles of diagnostic assessment, the treatment of major developmental disabilities and the more relevant causes of school uneasiness ; - will be able to carry on a functional assessment of the residual abilities and skills; - will be able to integrate his/her work with other practitioners in schools and the communities.

Course contents

Course contents

“Functional Diagnosis and Disability in School and Community

Environments” MED/39

Module 1 (Costa) – 40 hours

- Clinical and nosographic diagnosis, diagnostic instruments (observation,

interview, test), clinical documentation (medical records)

- Intellectual disability

- Conduct disorders in adolescence

- Anxiety disorders

- Depressive disorders

- Brief psychotic disorder

- Self-esteem, school problems

- Migrant Children and Adolescent

- Withdrawal (hikikomori)

- History of Child Psychiatry: continuity and discontinuity elements in childhood-adulthood.

Module 2 (Poggioli) – 20 hours

- Autism

- Eating behavior disorders

- Personality disorders

- Self-injury and suicide attempt

- ADHD

- substance use/abuse

- Neurology/Epilepsy: clinical signs and related disorders

Readings/Bibliography

Per la preparazione dell’esame sono da leggere i seguenti testi/articoli:

  1. Testo: Psichiatria dell’adolescente Aspetti clinici e metodologici della transizione, Rigon G., Diavoletto A., Aracne Editore, 2017

    http://www.aracneeditrice.it/index.php/pubblicazione.html?item=9788825503531

    Pagine da 15 a 23, da 77 a 84, da 89 a 105, da 115 a 123 e da 181 a 190.

  2. Articolo (da leggere per intero):Dimensione clinica ed esistenziale nel percorso diagnostico in psichiatria dell’età evolutiva, Giancarlo Rigon, Congresso Nazionale Sezione Psichiatria SINPIA, 2010.

    Gior Neuropsich Età Evol 2011;31 (Suppl.1):9-16

  3. http://iacapap.org/wp-content/uploads/C.1-Intellectual-Disability.pdf - Pagine 2 – 5,6,7 (prima metà), da 15 a 21
  4. http://iacapap.org/wp-content/uploads/D.3-CONDUCT-DISORDER-072012.pdf - Pagine da 2 a 7, da 17 a 23
  5. http://iacapap.org/wp-content/uploads/F.1-ANXIETY-DISORDERS-072012.pdf - Pagine da 2 a 6, da9 a14.
  6. http://iacapap.org/wp-content/uploads/E.1-Depression-2015-update.pdf - Pagine da 2 a 7, pag 9, 11 e 12, da 16 a 18
  7. http://www.jpsychopathol.it/issues/2013/vol19-3/01b-Suwa.pdf - articolo intero

    NOTA: GLI ARTICOLI NEI PUNTI 2-7 SONO STATI CARICATI COME MATERIALE PER GLI STUDENTI SUL SITO

    Nei rispettivi siti WEB leggere seguenti articoli (per intero):

  8. http://www.prevenzionesuicidio.it/Introduzione2.html

    http://www.prevenzionesuicidio.it/psicopatologiaTS2.html

    http://www.prevenzionesuicidio.it/comprensionefenomeno2.html

    http://www.prevenzionesuicidio.it/prevenzioneTS2.html con attenzione alla scuola

  9. http://www.autismando.it/autsito/aut_class_tratt/AutismoTrattamenti1.htm#teacch
  10. http://salute.regione.emilia-romagna.it/dipendenze/servizi/formazione-e-documentazione/formazione/lo-skills-training-della-dbt-terapia-dialettico-comportamentale-nel-trattamento-integrato-del-disturbo-borderline-di-personalita/sanza_febbraio2011_1.pdf
  11. FACOLTATIVO PER APPROFONDIMENTO CASO CLINICO: http://www.psychiatryonline.it/node/1076

Office hours

See the website of Stefano Costa

See the website of Lorenzo Giamboni

SDGs

Good health and well-being Quality education Reduced inequalities

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.