31501 - Comparative History of Art in European Countries

Academic Year 2017/2018

  • Docente: Maria Angela Ghirardi
  • Credits: 9
  • SSD: L-ART/02
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

The course treats ample subjects that, through the comparative method, explore the dynamics of exchange, patronage, iconography, artistic genres (portrait, landscape, still life...), in an European horizon.

Course contents

 Title: "Painting of humility": a journey through Europe on the traces of the rediscovery of the popular and daily world (1550-1650) The course intends to investigate the rediscovery of "low" and “daily” subjects in the paintings between 16th and 17th centuries, inspired by the lost ancient models celebrated by Pliny the Elder, and their European fortune. Starting with the Netherlands by P.Aertsen, J.Beuckelaer, P.Bruegel the Elder will continue with Northern Italy (J.Bassano, V.Campi, B.Passerotti, A.Carracci), with Rome and the painting of reality by Caravaggio and his followers and by the young Velazquez in Seville, to the scene of the street and the daily life of the “Bamboccianti”.

The lessons will start: wednesday 31 January 2018

Notice to students of the School of Foreign Languages and Literatures, Interpreting and Translation:

Students who wish to achieve 9 credits, have to also attend the Comparative History of European Art in the Modern Age (LM)- number 30474- for a total of 60 hours (refer to web page)

Readings/Bibliography

Students shall:

-study the History of European Art from 1500 to 1650. Recommended reading: P.De Vecchi, E.Cerchiari, Arte nel tempo, Bompiani, Milano 1991-92;

-study one book from the following list:

 

- R.H. Marijnissen, Bruegel, Milano, Rizzoli, 1990

- Ph. e F. Robert-Jones, Pierre Bruegel l'Ancien, Paris, Flammarion, 1997

- M. Sellink, Bruegel : the complete paintings, drawings and prints, Ghent, Ludion, 2007

- B. W. Meijer, Parma e Bruxelles. Committenza e collezionismo farnesiani alle due corti, Parma, 1988

- Iacopo Bassano c. 1510-1592, catalogo della mostra di Bassano del Grappa, a cura di B. L. Brown e P. Marini, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1992

- Vincenzo Campi: scene del quotidiano, catalogo della mostra di Cremona, a cura di F.Paliaga, Milano, Skira, 2000

-A. Ghirardi, Pittura e vita popolare. Un sentiero tra Anversa e l'Italia nel secondo Cinquecento, Mantova, Tre Lune Edizioni, 2016

- G. Olmi, L'inventario del mondo: catalogazione della natura e luoghi del sapere nella prima età moderna, Bologna, Il Mulino, 1992

- Annibale Carracci, catalogo della mostra, a cura di D.Benati e E.Riccomini, Milano, Electa, 2006 (fino a p.229)

- F.Bologna, L'incredulità del Caravaggio, Torino, Bollati Boringhieri, 1992,pp.138-234 (cap.4. Il “naturalismo” del Caravaggio e cap.5. Le implicazioni sociali dell'opera e dei pensieri di Caravaggio)

- La natura morta al tempo di Caravaggio, catalogo della mostra, Electa Napoli, 1996

- Caravaggio e la collezione Mattei, catalogo della mostra, Milano, Electa, 1995

- D. Davies, E. Harris, Velazquez in Seville, catalogo della mostra di Edimburgo, Edimburgh, Trustees of the National Galleries of Scotland, 1996

- G. Briganti, L. Trezzani, L. Laureati, I Bamboccianti: pittori della vita quotidiana a Roma nel Seicento, Roma, U. Bozzi Editore, 1983

- I bassifondi del Barocco : la Roma del vizio e della miseria, catalogo della mostra, a cura di F. Cappelletti, A. Lemoine, Paris, Académie de France à Rome, 2014

Notice to students of the School of Foreign Languages and Literatures, Interpreting and Tranlsation:

Students who wish to achieve 9 credits shall:

-study the History of European Art of the Sixteenth and the Seventeenth Century. Recommended reading: P.De Vecchi, E.Cerchiari, Arte nel tempo, Bompiani, Milano 1991-92.

-study one book from the following list:

- R.H. Marijnissen, Bruegel, Milano, Rizzoli, 1990

- Ph. e F. Robert-Jones, Pierre Bruegel l'Ancien, Paris, Flammarion, 1997

- M. Sellink, Bruegel : the complete paintings, drawings and prints, Ghent, Ludion, 2007

- B. W. Meijer, Parma e Bruxelles. Committenza e collezionismo farnesiani alle due corti, Parma, 1988

- Iacopo Bassano c. 1510-1592, catalogo della mostra di Bassano del Grappa, a cura di B. L. Brown e P. Marini, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1992

- Vincenzo Campi: scene del quotidiano, catalogo della mostra di Cremona, a cura di F.Paliaga, Milano, Skira, 2000

-A. Ghirardi, Pittura e vita popolare. Un sentiero tra Anversa e l'Italia nel secondo Cinquecento, Mantova, Tre Lune Edizioni, 2016

- G. Olmi, L'inventario del mondo: catalogazione della natura e luoghi del sapere nella prima età moderna, Bologna, Il Mulino, 1992

- Annibale Carracci, catalogo della mostra, a cura di D.Benati e E.Riccomini, Milano, Electa, 2006 (fino a p.229)

- La natura morta al tempo di Caravaggio, catalogo della mostra, Electa Napoli, 1996

- Caravaggio e la collezione Mattei, catalogo della mostra, Milano, Electa, 1995

- D. Davies, E. Harris, Velazquez in Seville, catalogo della mostra di Edimburgo, Edimburgh, Trustees of the National Galleries of Scotland, 1996

- G. Briganti, L. Trezzani, L. Laureati, I Bamboccianti: pittori della vita quotidiana a Roma nel Seicento, Roma, U. Bozzi Editore, 1983

- I bassifondi del Barocco : la Roma del vizio e della miseria, catalogo della mostra, a cura di F. Cappelletti, A. Lemoine, Paris, Académie de France à Rome, 2014

- E. Castelnuovo, Ritratto e società in Italia: dal Medioevo all'avanguardia, a cura di F. Crivello e M. Tomasi, Torino, Einaudi, 2015

- A.Ghirardi, Strategie dell'apparire. Ritratti d'amore e di morte nell'Italia moderna, in Storia d'Italia. Annali, vol. 19: La moda, a cura di C.M. Belfanti e F. Giusberti, Torino, Einaudi, 2003, pp.149-183 + A. Ghirardi, Iconografie di morte e di memoria nella ritrattistica dell'infanzia. Esempi dall'Europa moderna, in Monumento e memoria dall'antichità al contemporaneo, Atti del Convegno (Bologna, 11-13 ottobre 2006), a cura di S. De Maria, V.Fortunati, Bologna, Bononia University Press, 2010, pp.131-142

- Leonardo: la Dama con l'ermellino, catalogo della mostra, a cura di B. Fabjan, P.C. Marani, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 1998

- Durer e l’Italia, catalogo della mostra, a cura di K.Herrmann Fiore, Milano, Electa, 2007

- Lorenzo Lotto: il genio inquieto del Rinascimento, catalogo della mostra, a cura di D.A. Brown, P. Humfrey, M. Lucco, Milano, Skira, 1998

- Il ritratto e la memoria: materiali, vol. I, a cura di A. Gentili, Roma, Bulzoni, 1989

- Tiziano e il ritratto di corte da Raffaello ai Carracci, catalogo della mostra, Napoli, Electa, 2006

- Sofonisba Anguissola e le sue sorelle, catalogo della mostra, Milano, Leonardo Arte, 1994

- Lavinia Fontana, 1552-1614, catalogo della mostra, a cura di V. Fortunati, Milano, Electa, 1994

- Bronzino: pittore e poeta alla corte dei Medici, catalogo della mostra, a cura di C. Falciani, A. Natali, Firenze, Mandragora, 2010

- Parmigianino e il manierismo europeo, catalogo della mostra, a cura di L. Fornari Schianchi, S. Ferino-Pagden, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2003

- A. Ghirardi, Bartolomeo Passerotti pittore, 1529-1592, Rimini, Luisé, 1990

- Annibale Carracci, catalogo della mostra, a cura di D.Benati, E.Riccomini, Milano, Electa, 2006

- A. Ghirardi, Ritrattisti e ritratti in Emilia Romagna. Una traccia, Bologna, Clueb, 2013

- F.A. Yates, Astrea. L’idea di impero del Cinquecento, Torino, Einaudi, 1990

-R.J.W.Evans, Rodolfo II d’Absburgo. L’enigma di un imperatore, Bologna, Il Mulino, 1984 (i capitoli V, VI e VII), pp. 229-379

-L'età di Rubens: dimore, committenti e collezionisti genovesi, catalogo della mostra a cura di Piero Boccardo con la collaborazione di Clario Di Fabio, Anna Orlando, Farida Simonetti, Milano, Skira, 2004

-M. Jaffé, Rubens e l'Italia, Roma, F.lli Palombi, 1984

Teaching methods

Lectures and visits to exhibitions of art and museums

Assessment methods

The examination is an interview and aims to verify the ability of the student to recognize the features of the artistic genres, the most frequent iconographies of the holy and mythological history and the ability to describe a work of art with a proper language. It will be assessed as excellent the performance of those students achieving an organic vision of the course contents, the use of a proper specific language, the originality of the reflection as well as the familiarity with the tolls for analysing Art History in The European Countries.

It will be assessed as discrete the performance of those students showing mostly mechanical or mnemonic knowledge of the subject, not articulated synthesis and analysis capabilities, a correct but not always appropriate language, as well as a scholastic study of Art History in The European Countries. It will be assessed as barely sufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, lack of knowledge of Art History in The European Countries. It will be assessed as insufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, no orientation within the recommended bibliography and inability to analyse Art History in The European Countries.

 

Teaching tools

Powerpoint

Office hours

See the website of Maria Angela Ghirardi