30096 - Education and Culture in the Modern Age (LM)

Academic Year 2017/2018

  • Docente: Stefano Calonaci
  • Credits: 6
  • SSD: M-STO/02
  • Language: Italian

Course contents

The course aims to allow the student to penetrate and understand through be spoke guidance on research matters, the crucial developments of the educational processes and of the schooling institutions over the long period ranging from the late Middle Ages to the eighteenth century. The question of the transmission of knowledge outside of the realm of public schools will also be addressed, through the analysis of institutions and professional schools aimed at teaching a craft for example

Readings/Bibliography

Textbook

M.P. Paoli (a cura di), Saperi a confronto nell’Europa dei secoli XIII-XIX, Pisa, Edizioni della Normale, 2009

Monographs chosen by the student (2)

H. BOTS - F. WAQUET, La Repubblica delle lettere, Bologna, il Mulino, 2005

G.P. BRIZZI (a cura di), Il catechismo e la grammatica, 1, Istruzione e controllo sociale nell’area emiliana e romagnola nel ’700, Bologna, il Mulino, 1985

G.P. BRIZZI, Il catechismo e la grammatica, 2, Istituzioni scolastiche e riforme nell'Area emiliana e romagnola nel '700, Bologna, il Mulino 1985

G.P. BRIZZI, La formazione della classe dirigente nel Sei-Settecento. I 'Seminaria nobilium' nell'Italia centro-settentrionale, Bologna, il Mulino, 2015.

P. BURKE, Cultura e società nell'Italia del Rinascimento, Bologna, il Mulino, 2001

E.L. EISENSTEIN, Le rivoluzioni del libro. L'invenzione della stampa e la nascita dell'età moderna, Bologna, il Mulino, 1997

G. FRAGNITO, Proibito capire. La Chiesa e il volgare nella prima età moderna, Bologna, Il Mulino, 2005

E. GARIN, L'educazione in Europa 1400/1600, Roma-Bari, Laterza, 1976 (testo esaurito rinvenibile solo in biblioteca).

P.F. GRENDLER, La scuola nel Rinascimento italiano, Roma-Bari, Laterza, 1991

N. ELIAS, La civiltà delle buone maniere, Bologna, il Mulino, 1982

E. PATRIZI, Pastoralità ed educazione. L'episcopato di Agostino Valier nella Verona post-tridentina (1565-1606), Milano, FrancoAngeli, 2015

A. FERRARESI, M. VISIOLI (a cura di), Formare alle professioni. Architetti, ingegneri, artisti (secoli XV-XIX), Milano, FrancoAngeli 2012

A. ARISI ROTA (a cura di), Formare alle professioni. Diplomatici e politici, Milano, FrancoAngeli, 2009

P. ROSSO, La scuola nel Medioevo. Secoli VI-XV, Roma, Carocci, 2018

Assessment methods

You must read and demonstrate good knowledge of three books in order to pass the exam. The textbook provides you with an introduction to the subject, and deals with it on a general level. In addition to this, students must choose to read two further books, among those suggested below

Office hours

See the website of Stefano Calonaci