- Docente: Michele Colajanni
- Crediti formativi: 6
- SSD: INF/01
- Lingua di insegnamento: Inglese
- Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
- Campus: Bologna
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Corso:
Laurea Magistrale in
Informatica (cod. 5898)
Valido anche per Laurea Magistrale in Ingegneria informatica (cod. 5826)
Laurea Magistrale in Ingegneria informatica (cod. 5826)
Laurea Magistrale in Artificial Intelligence (cod. 9063)
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dal 16/09/2024 al 19/12/2024
Conoscenze e abilità da conseguire
In un modo digitale, tutte le attività e servizi risultano essere vulnerabili ad attacchi informatici. Alla fine del corso gli studenti saranno capaci di riconoscere e valutare le minacce informatiche più pericolose per la società e per specifiche organizzazioni ed imprese. Inoltre, saranno in grado di progettare e realizzare sistemi sicuri adottando le strategie e tecnologie difensive più moderne che saranno discusse in aula e sperimentate tramite attività di laboratorio.
Contenuti
Cyber scenario
Cybersecurity goals: information security and service availability
Analysis of cyber threats
(Too many) vulnerability issues
A top-down approach to cybersecurity
Cyber risk management
Qualitative and quantitative evaluation
Strategies, policies and technologies
Assessment and validation
Legal constraints you need to know
Modern approaches: Machine Learning for cybersecurity, Zero Trust, Deception
Competences and jobs related to cybersecurity
Testi/Bibliografia
Slides, teacher's notes, book chapters, scientific articles and online resources indicated on the course website.
Metodi didattici
The course consists of lectures and exercises in class. Interaction is appreciated and evaluated as a component of the final grade
Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento
There are two alternatives:
(1) Analysis and discussion of a cybersecurity problem and oral exam
(2) Project (max 3 students), presentation of the results and discussion
The student interested to the option (2) must agree on the topic of the project with the teacher before the end of November and complete the assessment in the first exam session (by the end of February)
Strumenti a supporto della didattica
All the teaching material is available to the students on Virtuale.
Orario di ricevimento
Consulta il sito web di Michele Colajanni