- Docente: Claudio Minca
- Crediti formativi: 6
- SSD: M-GGR/01
- Lingua di insegnamento: Inglese
- Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
- Campus: Bologna
-
Corso:
Laurea Magistrale in
Geografia e processi territoriali (cod. 0971)
Valido anche per Laurea Magistrale in Antropologia culturale ed etnologia (cod. 0964)
Laurea Magistrale in Scienze storiche e orientalistiche (cod. 8845)
-
dal 10/02/2025 al 17/03/2025
Conoscenze e abilità da conseguire
Il corso fornisce agli studenti una comprensione teorica ed empirica della geopolitica contemporanea e del suo ruolo nel contribuire a plasmare il cosiddetto ordine del mondo. Alla fine del corso lo studente avrà acquisito una buona conoscenza dei fondamenti storici della geopolitica e del ruolo che essa ha avuto nel dare forma all'imperialismo e al colonialismo europei, e una chiara comprensione delle relazioni tra geopolitica e nazionalismo. Lo studente sarà così in grado di valutare un ampio ventaglio di casi di geopolitica contemporanea e possiederà una buona conoscenza dell'operato della geopolitica 'banale' e di come essa si riproduce attraverso una serie di pratiche quotidiane.
Contenuti
The course will examine the history and the contemporary use of Geopolitics in order to critically examine the political geographies of European imperialism, cold war and post-cold war geopolitics, and the today's geopolitical landscapes. In particular, questions of borders, camps, migrations and biopolitics will be discussed in relation to the 'making of the European Self' and its associated geographies.
Testi/Bibliografia
ATTENDING STUDENTS
For the preparation of their exam, attending students are required to study the materials distributed and discussed in class.
NON-ATTENDING STUDENTS
For the preparation of their exam, non-attending students are required to study the following books:
1) S. Dalby, P. Routledge, G. Ó Tuathail (eds) The Geopolitics Reader. London, Routledge, 2020 (second edition)
2) G. Ó Tuathail Critical Geopolitics: The Politics of Writing Global Space. University of Minnesota Press, 1996
Metodi didattici
The course will consist of a combination of formal lectures and discussion classes in order to facilitate the interaction between the lecturer and the students and to stimulate debate among students. Several guest lectures and seminars will be incorporated in the course schedule as well.
Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento
The assessment consists of a written exam with open questions.
There are different sets of question for attending and non attending students.
Students who attend at least 75% of the lectures will be asked questions focussed on the materials discussed in class and on the relevant list of readings.
Non-attending students will be asked questions focussed on topics and subjects treated in the textbook and the other readings.
The assessment will consider:
1) the level of knowledge and critical understanding of the content addressed in the questions;
2) the strength of the argument and the capacity to identify links between the main topics discussed in the responses;
3) the use of the appropriate terminology.
The students who receive an insufficient mark are requested to take the exam again.
The results will be communicated to the students via almaesami.
Strumenti a supporto della didattica
Powerpoint presentations, websites, video clips, readings and relevant documents from the media.
Students who require specific support and adjustments to the teaching activities due to disabilities or specific learning disorders (SLD), must first contact the dedicated office: https://site.unibo.it/studenti-con-disabilita-e-dsa/en/for-students
Orario di ricevimento
Consulta il sito web di Claudio Minca
SDGs
L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.