84441 - CLINICAL PSYCHOLOGY IN CANCER CARE

Anno Accademico 2022/2023

  • Docente: Roberto Cattivelli
  • Crediti formativi: 1
  • SSD: M-PSI/08
  • Lingua di insegnamento: Inglese
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale a Ciclo Unico in Medicine and Surgery (cod. 9210)

Conoscenze e abilità da conseguire

Recognize the psychological and social aspects of malignnt diseases. Appreciate the emotional impact of cancer on patients and their families. Recognize the importance of the doctor-patient relationship and how it affects the treatment of a disease.

Contenuti

panoramica della patologia oncologica nel contesto multidisciplinare e psicologico;

i principali approcci psicologici offerti al paziente oncologico a seconda del tipo di malattia;

l'evoluzione della psico-oncologia e la sua integrazione nella pratica clinica, delineando gli aspetti psicologici e cognitivi della malattia oncologica nelle sue componenti individuali, familiari e sociali;

delineare le componenti del processo decisionale del paziente e dell'operatore sanitario lungo tutto il percorso di cura, concentrandosi sui fondamenti del processo di comunicazione e della costruzione della relazione terapeutica;

definire i contributi psicologici della prevenzione e del benessere individuale;

identificare gli interventi di supporto psicologico o psicoterapeutico in base alle esigenze del paziente e della famiglia;

identificare i bisogni dell'operatore sanitario e delineare le possibili strategie di intervento;

Testi/Bibliografia

I riferimenti bibliografici saranno forniti all’inizio e durante le attività del corso, in relazione ai casi e agli interventi su cui si orienteranno le discussioni.

Metodi didattici

Lectures

Attendance to learning activities is mandatory; the minimum attendance requirement to be admitted to the final exam is 60% of lessons. For Integrated Courses (IC), the 60% attendance requirement refers to the total amount of I.C. lessons. Students who fail to meet the minimum attendance requirement will not be admitted to the final exam of the course, and will have to attend relevant classes again during the next academic year.

Professors may authorize excused absences upon receipt of proper justifying documentation, in case of illness or serious reasons. Excused absences do not count against a student’s attendance record to determine their minimum attendance requirement.


Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

The oral exam will cover all the subjects of the course. The student has to answer questions to demonstrate his/her knowledge of specific subjects, the ability to understand the links between different parts of the course, and the use of appropriate terminology.

Gradation of the final grade:

Insufficient: lack of preparation. Serious and repeated conceptual errors.

18-19: knowledge of the basic concepts without serious gaps. Exposition of concepts and language as a whole acceptable.

20-24: knowledge of the basic concepts without gaps. Ability to analyze and link in partial autonomy. Exposure of discrete concepts and language.

25-29: preparation of good or very good level or even excellent preparation but with inaccuracies in the presentation that compromise the achievement of full marks. Ability to analyze and link independently. Exposure of concepts in the right succession and mastery of the language.

30-30L: full preparation, consolidated and without inaccuracies on the topics covered in the course. Ability to promptly frame the topic. Ability to analyze and connect independently. Concepts in the right succession and full command of the specific language.

Strumenti a supporto della didattica

Verranno utilizzate slide, filmati, presentazioni di casi clinici, interazioni con gli studenti.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Roberto Cattivelli