- Docente: Filippo Andreatta
- Crediti formativi: 8
- SSD: SPS/04
- Lingua di insegnamento: Inglese
- Moduli: Filippo Andreatta (Modulo 1) Filippo Andreatta (Modulo 2)
- Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza (Modulo 1) Convenzionale - Lezioni in presenza (Modulo 2)
- Campus: Bologna
-
Corso:
Laurea Magistrale in
International Relations (cod. 9084)
Valido anche per Laurea Magistrale in International Relations (cod. 9084)
-
Orario delle lezioni (Modulo 1)
dal 19/09/2022 al 02/11/2022
-
Orario delle lezioni (Modulo 2)
dal 07/11/2022 al 07/12/2022
Conoscenze e abilità da conseguire
Il corso si propone di fornire agli studenti le conoscenze storiche e teoriche che possono aiutarli a valutare l'uso della forza e il potere militare accumulato nella politica internazionale. Al termine del corso gli studenti sono in grado di comprendere il rapporto tra società e potere militare, i diversi modi in cui la forza è stata utilizzata nei vari sistemi internazionali, le principali strategie che coinvolgono l'uso della forza.
Contenuti
The course is organized in lectures and seminars, as detailed in the following program. Lectures (8 two-hour classes) aim to introduce students to the core tenets of the discipline. Seminars (6 two-hour classes) aim to provide occasions for in-depth discussions of class materials and exercises. For the seminar section of the course, students will be divided in two groups (12 hours each), for a total of 28 hours for each student. Students are required to carefully read the assigned material before the session and - in the case of seminars - active participation through presentations of existing scholarship and case studies will also be expected.
The second part will consist in 6 seminars (each of which will be organized both online and in class), on the following topics.
1. Warfare in the modern world (Howard chapp. 1, 2, 3; Paret chapp. 1, 2)
2. The French and Industrial revolutions (Howard chapp. 4, 5; Paret chapp. 3, 4, 5, 7)
3. World War I (Howard chap. 6; Paret chapp. 10, 11, 17, 18)
4. World War II (Howard chap. 7; Paret chapp. 19, 20, 21, 22, 23)
5. Nuclear issues (Paret chap. 25)
6. Unconventional Warfare (Paret chap. 25)
Testi/Bibliografia
Students are required to read:
- Howard, M. (1976/2009) War in European History, Oxford: Oxford University Press, Passim.
- Paret P., Craig, G. e Gilbert, F. (1986) Makers of Modern Strategy. From Machiavelli to the Nuclear Age, Princeton University Press,selected chapters
As optional reading and as background for the seminars, students may also read:
- Freedman, L. (2013) Strategy: A Histroy, Oxford University Press
- Gray, C. (2012) War, Peace and International Relations: An introduction to strategic history, 2nd edition, Routledge
Metodi didattici
8 2 hours lectures and 6 2 hours seminars.
Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento
Attending students will be assessed by seminar presentations and in class discussion (1/3 of the grade) and a final take-home exam (2/3 of the grade) to be finished by the end of the course.
Non-attending students can sit a written examination in one of the exam dates (appelli) on the following materials:
- Howard, M. (1976/2009) War in European History, Oxford: Oxford University Press, Passim, .
- Paret P., Craig, G. e Gilbert, F. (1986) Makers of Modern Strategy. From Machiavelli to the Nuclear Age, Princeton University Press, Chapp. 1-5, 7, 10, 11, 18, 19-23, 25, 27.
- Gray, C. (2007) War, Peace and International Relations: An introduction to strategic history, Routledge, Passim
Strumenti a supporto della didattica
Virtuale.
Orario di ricevimento
Consulta il sito web di Filippo Andreatta
SDGs
L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.