81999 - RELAZIONI TRA BIODIVERSITA' E AMBIENTE

Anno Accademico 2017/2018

  • Docente: Stefano Goffredo
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: BIO/07
  • Lingua di insegnamento: Italiano
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale in Biodiversita' ed evoluzione (cod. 8419)

Conoscenze e abilità da conseguire

Al termine del corso, lo studente conosce come gli organismi interagiscono tra loro, in quanto componenti della struttura e della funzione degli ecosistemi, incluso lo stato e le conseguenze delle interazioni umane con l’ambiente in generale e il mare in particolare. Vengono analizzati gli effetti del cambiamento climatico globale sugli organismi chiave, sulla biodiversità e sugli ecosistemi, in particolare su quelli marini, compreso gli effetti sulle società ed economie umane. I modelli e le previsioni sono presentati prendendo in considerazione i differenti scenari futuri dell’IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).

Contenuti

1) Conflicts and Security Risks of Climate Change in the Mediterranean Region - Projections and Impacts of Future Climate Change in the Mediterranean; - Impact of Climate Change on Water Supply and Water-Related Conflicts; - Human Security, Environmental Conflict and Climate Adaptation; - Energy Security as Field of Conflict and Cooperation; - Political and Economic Frameworks for Cooperation in the Mediterranean.

2) Ecological and evolutionary considerations regarding corals in a rapidly changing environment - Comments on the Evolution of Corals in the Atlantic Versus the Pacific Oceans; - Climate Change, Changes in the Oceanic Climatic Zones, and Their Effects; - Comments on Evolution of the Immune System in Corals; - Closing Comments

3) Future Trends of Mediterranean Biodiversity - Changing Mediterranean Marine Biodiversity; - Recent Mediterranean Biodiversity; - Loss of Mediterranean Marine Biodiversity in Recent Times; - Natural Changes (Cyclical, Episodic or Catastrophic); - Main Anthropogenic Direct Impacts; - Global Change; - Episodic Events; - Global Ongoing Changes and Predicted Trends; - What is the Role of Rare Species?; - Is it Possible for Marine Populations and Ecosystems to Recover?; - Suggestions

4) Corals and light: from energy source to deadly threat - The Bathymetric Distribution of Coral Reefs and Underwater Light; - Zooxanthellae: Providers of Energy; - Photoacclimation of the Zooxanthellae; - Light and Trophic Status of Corals; - Colony Morphology; - Tentacle Expansion; - Light Enhanced Calcification (LEC);- Light and Reproduction; - Conclusions.

5) Coral population dynamics - Ecological modes in corals; - Why study population biology?; - How to model population dynamics?; - The introduction of an age-based population dynamics model into coral reef ecology: the Beverton and Holt model; - The case study of mushroom corals at Eilat; - Correlations between demographic characteristics, environmental parameters, and implications with climate change; - Relationships between growth, population structure and sea surface temperature in temperate solitary corals; - What about calcification and temperature?; - What about non-zoox corals?; - Zoox coral versus non-zoox coral; - The Panarea underwater crater: a laboratory for the study of ocean acidification and warming effects; - The ocean acidification; - Calcifiers and ocean acidification; - Coral biomineralization and calcification; - The Panarea transpalnt experiment; - Long term effects of acidification on growth of corals naturally living along a pH gradient

6) Citizen science - Reliability of data; - Environmental monitoring; - Environmental education; - Conservation; - Volunteer involvement in scientific programs; - Marine Citizen Science Programs; - Recreational Citizen Science; - Mass communication

7) Diving techniques to preserve the marine environment

Testi/Bibliografia

Non è necessario l'acquisto di testi specifici. Viene fornito materiale didattico aggiornato, in inglese

Metodi didattici

L’insegnamento si compone di 6CFU di lezioni frontali

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Il voto finale viene definito, mediante una prova orale, sulla media dei voti riportati in tre quesiti specifici su argomenti inerenti i principali argomenti del Corso.

Strumenti a supporto della didattica

Materiale didattico: il materiale didattico presentato a lezione verrà messo a disposizione dello studente in formato elettronico
tramite internet.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Stefano Goffredo