75573 - MADE IN ITALY

Anno Accademico 2018/2019

  • Docente: Fabriano Fabbri
  • Crediti formativi: 12
  • SSD: L-ART/03
  • Lingua di insegnamento: Inglese
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Rimini
  • Corso: Laurea Magistrale in Fashion culture and management (cod. 9022)

Conoscenze e abilità da conseguire

Al termine del corso lo studente possiede gli strumenti critici e la metodologia necessari a comprendere e ad interpretare il fenomeno del Made in Italy da un punto di vista prettamente estetologico; attraverso gli interventi dei più noti operatori nel campo della moda, del design e della comunicazione lo studente è inoltre in grado di acquisire gli elementi di base per affrontare le dinamiche dei processi creativi, siano questi relativi alla produzione di manufatti o siano inerenti alle attività su cui si regge una redazione editoriale.

Contenuti

The course is divided into two platforms, strictly interwoven though not necessarily in succession. From one side, it explores the main steps of the history of fashion, starting from an overall view on designers like Chanel, Balenciaga, then up the Sixties and nowadays aesthetics. The analysis will continue to the last stylistic trends in fashion and will therefore focus on Prada, Boris Bidjan Saberi, Fausto Puglisi, Lumen et Umbra and many other "new generation" designers. The second part of the course aims to enrich the knowledge of the fashion world through its protagonists. During the development of the lessons, special guests such as designers and managers will be invited for lectures and workshops, in order to get in touch with the creative and producing processes in fashion making.


Testi/Bibliografia

F. Fabbri, L'orizzonte degli eventi / The event horizon, Atlante, Bologna 2013
F. Fabbri, Angelo Marani, Atlante, Bologna 2015
F. Fabbri, Boris Bidjan Saberi, Atlante, Bologna 2013

Not-attenders will have to integrate the bibliography adding the following text:

V. Mendes, A. de la Haye, Fashion since 1900, Thames & Hudson 2010

Metodi didattici

Projection of images and runway collections to be analyzed during the class

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Written test. The exam will be held in the IT laboratories of the Rimini Campus on e-learning platform and will consist of different typologies of questions: 1) questions matched with 3/4 alternative answers, with just a correct one; 2) "true" of "false" questions; 3) pictures of designers and styles to be properly recognized.

The aim of the test is to verify the ability of the students to recognize the styles of fashion and their hystorical-critical value.

Strumenti a supporto della didattica

E-learnig platform, workshops with fashion designers, workshops in fashion companies.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Fabriano Fabbri