96861 - LABORATORIO SULLA VIOLENZA DI GENERE

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Sociology and Social Work (cod. 8786)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Social Work (cod. 8040)

Learning outcomes

At the end of the course, the student: knows the phenomenon of gender-based violence, its evolution and specific legislation; knows the types of violence against women and the multicultural aspects; services involved in violence; knows the legislative framework as a protective context; knows the professional role of the social worker and the network of services against violence against women.

Course contents

The Laboratory intends to address the issue of domestic violence: the regulatory framework, the main references and provisions on national, European and international violence against women; the continuum and cycle of violence; witnessed violence: maltreatment of mothers; services involved in violence against women.

Readings/Bibliography

L. Lambertini (a cura di), La responsabilità della violenza. Un modello di intervento socioeducativo nel contrasto alla violenza contro le donne, il Mulino, Bologna, 2019.

 

L. Lambertini (a cura di), La capacità di trasformare il mondo. Pratiche femministe di servizio sociale, Settenove, Cagli (PU), 2023.

 

Teaching methods

lectures with in-depth analysis of case studies, practical exercises and group work

Assessment methods

Il riconoscimento dei crediti avviene laddove sono verificate le seguenti condizioni:

1. frequenza degli incontri seminariali (almeno 6 su 7).

2. prova finale, che consiste in un paper da inviare via mail al docente almeno 10 giorni prima della data dell’appello. Il tema è a scelta dello/a studente ma va comunicato e discusso con il docente. Il paper deve avere una lunghezza massima di 15.000 caratteri spazi inclusi e bibliografia/sitografia compresa. Nel paper devono essere presenti anche una breve introduzione (obbiettivo del lavoro, struttura che si intende dare al paper stesso, quale legame specifico con i contenuti affrontati durante il Laboratorio) e una breve conclusione (due-tre aspetti salienti emersi rispetto all'obbiettivo, eventuali aspetti che potrebbero essere approfonditi in futuro).

Teaching tools

The material will be made available on the teacher's website during the course

Office hours

See the website of Francesca Mantovani

SDGs

Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.