87329 - Teaching of the History of Art (1)

Academic Year 2019/2020

  • Docente: Simonetta Nicolini
  • Credits: 6
  • SSD: L-ART/02
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

The course aims to provide a general preparation on teaching History of art in secondary school through a general vision of planning lessons and teaching models, and to prepare for the planning of structured lessons.
The aim is to know the principles of active teaching in the history of art: to know the main methodologies of educational and training planning lessons; to approach the most widespread technologies for teaching and learning the discipline; to be able to build examples of educational activities.

Course contents

The initial section will deal with general issues of the subject: ministerial indications, History of art in secondary school. The purpose of the course: to offer the lines on which to program work and activity in the classroom with attention to the different periods of the discipline. Examples of lectures on historical artistic themes with the aim of starting to practice the ways of a 'typical lesson' will be offered.

Readings/Bibliography

It is required knowledge of History of art in effective teaching units to be directed to the students of different secondary school situations. The assessment will be carried out through a written exam, for the preparation of which it is recommended the clever use of the proposed texts to focus on the main issues of method and the knowledge of the history of art as dealt with in LM courses. Although attendance is recommended due to the workshop character of some of the lessons, those who cannot or will not attend will follow, as for the attending students, the exact same indications of work but will integrate their preparation with some additional readings; those who will come to class will use the lectures as help and guideline for their own preparation.


For the preparation of the written exam all students are required to study in a critical and accurate way the following text, list A:

  • La storia dell'arte nella scuola italiana. Storia, strumenti, prospettive, numero monografico, "Ricerche di Storia dell'arte", n. 79, 2003, di cui si dovranno approfondire i seguenti articoli: Massimo Ferretti, Editoriale: Elena Franchi, Dalle cattedre ambulanti all'insegnamento ufficiale: l'ingresso della storia dell'arte nei licei; Simonetta Nicolini, Il manuale: un modello per imparare la storia dell'arte, dall'epoca della riforma Gentile fino agli anni Sessanta; Massimo Ferretti, L'uso delle immagini nei manuali scolastici di storia dell'arte; Maria Mignini, Storia dell'arte al femminile. L'insegnamento delle donne nel liceo classico durante il fascismo; Claudio Stoppani, La "Storia dell'arte italiana" di Giulio Carlo Argan; Alessandra Rizzi, Considerazioni sull'insegnamento della storia dell'arte: scuola e stereotipi; Marisa Dalai Emiliani, Attualità e futuro dell'insegnamento della storia dell'arte. Una riflessione tra orientamenti metodologici della ricerca e riforme istituzionali, in totale pp. 4-92.
  • Cesare de Seta , Perché insegnare la storia dell'arte, Roma, Donzelli, 2008
  • Tomaso Montanari, A cosa serve Michelangelo?, Torino, Einaudi, 2011
  • Settis, Salvatore Cieli d'Europa : cultura, creatività, uguaglianza, Torino, UTET, 2017

For non-attending students, an orientation on particular problems of artistic education treated in class can be derived from the following texts, list B

  • Enrico Castelnuovo, Di che cosa parliamo quando parliamo di storia dell’arte?, in Id., La cattedrale tascabile. Scritti di storia dell’arte, Livorno, sillabe, 2000, pp. 69-84.
  • MarinellaPigozzi, Fototeche d’arte e didattica: la realtà universitaria bolognese, inInsegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009, pp. 83-108.
  • Simonetta Nicolini, Il museo mancato: nota sulle raccolte dell’Istituto Statale d’Arte di Bologna, in «Arte a Bologna. Bollettino dei Musei Civico d’arte antica», n. 6, 2007, pp. 187-194.
  • Simonetta Nicolini, Metamorfosi del vedere: il cinema per la didattica dell’arte in Henri Focillon e Carlo Ludovico Ragghianti, in «Griseldaonline», n. VIII, Metamorfosi, 25 maggio 2010, http://www.griseldaonline.it/percorsi/metamorfosi/nicolini.htm
  • Simonetta Nicolini, «Per l’educazione artistica del popolo»: iconografie e narrazioni dell’istruzione e della scuola dalle pagine di «Emporium», in Emporium. Parole e figure tra il 1895 e il 1964, a cura di Giorgio Bacci, Massimo Ferretti, Miriam Fileti Mazza (Incontro di studio, Pisa, Scuola Normale Superiore, 30 e 31 maggio 2007),Pisa, Edizioni della Normale, 2009, pp. 271-315
  • Simonetta Nicolini, «Occhi limpidi e cuore puro». La storia dell’arte raccontata ai ragazzi da Guido Edoardo Mottini, in «History of Education and Children’s Literature», IV/2 (2009), pp. 167-195.
  • Simonetta Nicolini, Fra teoria e materiali: il manuale e alcuni problemi di metodo per gli insegnanti di storia dell’arte, in Insegnare la storia dell’arte, a cura di A. Ghirardi, C. Franzoni, S. Simoni, S. Nicolini, Bologna, CLUEB, 2009, pp. 23-52
  • Simonetta Nicolini, Con gli occhi dei bambini. Per un’antologia ‘minima’ fra arte e letteratura, in http://www.griseldaonline.it/percorsi/verita-e-immaginazione/nicolini.htm, Verità e immaginazione, numero IX, 2009-2010, 28.6.2010
  • Simonetta Nicolini, Postfazione/2. Con i bambini nell’atelier di Federico Moroni: per un contesto attorno a una storia, in Federico Moroni pittore, a cura di Silvia Baldini, Orlando Piraccini, contributi di Luca Cesari, Michela Gori, Simonetta Nicolini, imc Istituto dei Musei Comunali, Città di Santarcangelo di Romagna, 2010, pp. 73-78
  • Simonetta Nicolini, Insegnare la storia dell’arte: uno sguardo al passato per alcune considerazioni sul futuro, in Educare allo sguardo. Esperienze, autobiografie e riflessioni, a cura di Gisella Vismara, Milano, Accademia di Belle Arti di Brera, 2010, pp. 77-89
  • Simonetta Nicolini, Uno spirito civile, in «IBC», anno XVIII, n. 3, luglio settembre 2011, pp. 26-28
  • Simonetta Nicolini, «…una specie di eredità intellettuale»: orientamenti dell’insegnamento dell’intaglio e dell’intarsio tra Otto e Novecento, inIntagli e tarsie fra Gotico e Rinascimento, a cura di Gabriele Donati e Valeria E. Genovese, premessa di Massimo Ferretti, Atti del convegno Pisa, Scuola Normale Superiore 30-31 ottobre 2009, Pisa, Edizioni della Normale, 2013, pp. 363-387
  • Simonetta Nicolini, Stefano Bottari e l’insegnamento della storia dell’arte nella scuola italiana (con un’appendice di tre lettere di Carlo Ludovico Ragghianti), in "Predella journal of visual arts", n°33, 2013, (www.predella.it )
  • Elena Franchi, Dalla didattica delle mostre alla Mostra Didattica Nazionale del 1925: la formazione dell’insegnante e il recupero del patrimonio storico dimenticato, «Predella» numero monografico Il sonno della ragione genera mostre?, a cura di Gerardo De Simone, Emanuele Pellegrini, n. 16, 2006, pp. 133-136.
  • Michela Di Macco, Un manuale nella storia della storia dell’arte, in C.G. ARGAN, Storia dell’arte italiana. I Dall’antichità a Duccio, Firenze 2002, pp. IX-XXVI.
  • Juri Meda, Sgorbi e scarabocchi. Guida ragionata alle collezioni storiche di disegni infantili, in «History of Education & Children’s Literature», II, 1 (2007), pp. 349-372
  • Juri Meda, Musei della scuola e dell’educazione. Ipotesi progettuale per una sistematizzazione delle iniziative di raccolta, conservazione e valorizzazione dei beni culturali delle scuole, in «History of Education & Children’s Literature», V, 2 (2010), pp. 489-501

Teaching methods

Lectures.

Assessment methods

Written exam: time 3 hours. Design of a structured educational path. The assessment will be based on the texts read and recommended, on the examples brought to class and will have contents related to the History of art from antiquity to the present day as studied in courses. The planning of an educational path will be required (lesson, project, educational output). Students will be offered 3 themes of art history, among which to choose, whose contents will be closely linked to the exam programs followed in the LM courses (medieval, modern, contemporary art), as well as some topics relevant to the classical art area.

Evaluation criteria: the achievement of an organic vision of the themes dealt with, the possession of an expressive mastery and specific language, the originality of the design as well as the familiarity with the method instruments will be evaluated with excellent marks. A mechanical approach, a non-articulated structure, a correct but not always appropriate language, a scholastic knowledge of the discipline will lead to average evaluations. Formal gaps or inappropriate language, lack of analysis and design tools will lead to marks that will stand on the threshold of sufficiency. Formal gaps, inappropriate language, lack of orientation in the project and inability to analyze the issues addressed can only be evaluated negatively.

Teaching tools

Slides and texts.

Office hours

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