00562 - Italian Literature

Academic Year 2019/2020

  • Docente: Marco Veglia
  • Credits: 12
  • SSD: L-FIL-LET/10
  • Language: Italian
  • Moduli: Marco Veglia (Modulo 2) Stefano Scioli (Modulo 1)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 2) Traditional lectures (Modulo 1)
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

 

The course of the lessons intends to offer a critical approach to the Italian Literature, with a deep knowledge of some important works, as those that follows.

Course contents

 

  LIFE AND LITERATURE. Intellectual biography, social, cultural and political history, literature in the works of Riccardo Bacchelli, Cristina Campo, Leo Longanesi, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Leonardo Sciascia, Gesualdo Bufalino.

 The course (wich consists in 60 hours of lessons) tries to present to the students the figures of these authors, considered in relation with their life and with the history of Italy. The course is divided in two parts: the first, with Prof. Stefano Scioli; the second, with Prof. Marco Veglia.

  The course consists in the explanation of the texts (in the cultural, literary, political context of their authors).

Readings/Bibliography

 

FIRST PART, 30 hours, 6 cfu (PROF. STEFANO SCIOLI):

Texts

Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Il gattopardo, a cura di G. Lanza Tomasi, Milano, Feltrinelli, 2013.

Leonardo Sciascia, Morte dell'inquistore, Milano, Adelphi, 1999.

Gesualdo Bufalino, Diceria dell'untore, a cura di F. Caputo, con un'intervista di L. Sciascia, Milano, Bompiani, 2016.

Saggi

On Giuseppe Tomasi di Lampedusa, see Salvatore Silvano Nigro, Il Principe fulvo, Palermo, Sellerio, 2012.

  On Leonardo Sciascia, see P. Squillacioti, Sciascia, Leonardo, nel Dizionario Biografico degli Italiani, nel vol. 91 del 2018 (on-line).

The student who desires to know more about Sciascia, should study Matteo Collura, Il maestro di Regalpetra. Vita e opere di Leonardo Sciascia, Milano, La nave di Teseo, 2019.

  On Gesualdo Bufalino, see Davide Ferreri, Bufalino, Gesualdo (2017), nel Dizionario Biografico degli Italiani, che si trova on-line

SECOND PART, 30 hours, 6 cfu (PROF. VEGLIA)

Testi

Riccardo Bacchelli, Il diavolo al Pontelungo, a cura di M. Veglia, Milano, Oscar Mondadori, 2018.

Cristina Campo, Gli imperdonabili, Milano, Adelphi, 1999.

Il mio Leo Longanesi, a cura di P. Buttafuoco, Milano, Longanesi, 2016.

Saggi

  About Riccardo Bacchelli, see M. Veglia, Un "diavolo" a Milano: Riccardo Bacchelli fra storia familiare e utopia politica, in R. Bacchelli, Il diavolo al Pontelungo, a cura di M. Veglia, Milano, Oscar Mondadori, 2018, pp. 333-359.

For further informations, M. Veglia, La vita anteriore. Storia famigliare e letteraria di Riccardo Bacchelli (1891-1914), Bologna, Il Mulino, 2019.

  On Cristina Campo, see S. Carando, Guerrini, Vittoria (Cristina Campo), che si legge anche on-line nel Dizionario Biografico degli Italiani, nel vol. 60 del 2003.

For further informations, Cristina De Stefano, Belinda e il mostro. Vita segreta di Cristina Campo, Milano, Adelphi, 2013.

  On Leo Longanesi, Raffaele Liucci, Leo Longanesi. Un borghese corsaro tra fascismo e Repubblica, Roma, Carocci, 2016. 

Texts for the general part:

The other part of the exam includes the knowledge of 3 books (one of the ancient literature, between Dante and Tasso, and 2 of the modern and contemporary literature, between Alfieri and Calvino):

Dante, Vita nova o Commedia; Petrarca, Canzoniere; Boccaccio, Decameron; Machiavelli, Principe; Ariosto, Orlando Furioso (anche, per chi lo desideri, nella versione raccontata da Italo Calvino), Tasso, Gerusalemme liberata; Alfieri, Mirra o Vita scritta da esso; Foscolo, Ortis o Sepolcri, Manzoni, Promessi sposi; Leopardi, Canti o Operette morali; Carducci, Rime e ritmi, Pascoli, Canti di Castelvecchio; Pirandello, Il fu Mattia Pascal; Svevo, Coscienza di Zeno; Montale, Ossi di seppia o Occasioni; Calvino, I nostri antenati.

  For any question or problem concerning the program, ask to the teacher or to his assistant, Dott. Scioli.

 

Teaching methods

 

  The teaching method implies a series of lectures, but it needs a sort of "collaborative learning" from the students. With this purpose, we will use music and films as "supports" of the lessons.

 

Assessment methods

 

  The assessment is determined, in part, by an oral exam, and, in other part, it consists in a paper (that must be done before the oral assessment with Prof. Veglia).

Teaching tools

 

  Pictures, video, films, interviews etc. (on YouTube).

Office hours

See the website of Marco Veglia

See the website of Stefano Scioli