00932 - Contemporary History (A-L)

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Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

This course introduces students to the analysis of 19th and 20th centuries history. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the European Revolutions of 1848 to the fall of the Berlin Wall (1989). The course provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Germany, Great Britain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.

Course contents

The course will be divided into 3 parts. The first part will focus on political transformation in Europe during the XIX century until the First World War. The second part will analyse the interwar period and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the Second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian republican democracy.

Readings/Bibliography

Institutional part of the syllabus for attending students

1- Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le Monnier, 2015.

2- Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012 (Chapters: IV, XIV, XV, XVI, XVII, XVII, XX, XXI, XXII, XXVI, XXXI, XXXIV)

Institutional part of the syllabus for non-attending students

1- Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le Monnier, 2009.

2- Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012.

Monographic part of the syllabus for both attending and non-attending students

Each student will be expected to study one monograph

Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubettino, 2013.

Brizzi R., Lazar M. (a cura di), La Francia di Macron, Bologna, Il Mulino, 2017

Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015.

Brizzi R., L'uomo dello schermo. De Gaulle e i media, Il Mulino, 2010.

Brizzi R.,Sbetti N., Storia della Coppa del Mondo di calcio (1930-2018). Politica, sport, globalizzazione, Firenze, Le Monnier, 2018.

Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010.

Cammarano F., Storia politica dell'Italia liberale, Laterza, 2011.

Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015.

Cavazza S., Dimensione massa, Il Mulino, 2004.

Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista, Carocci, 2008.

Colarizi S., Gervasoni M., La tela di Penelope: storia della Seconda Repubblica, 1989-2011, Laterza, 2014.

Giovagnoli A., Il caso Moro: una tragedia repubblicana, Il Mulino, 2009.

Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna (1832-2014), Le Monnier, 2015.

Laschi L. (a cura di), Memoria d'Europa. Riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Franco Angeli, 2012

Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012.

Pombeni P. (a cura di), Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016.

Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

Ragno F., Liberale o populista? Il radicalismo argentino (1930-1943), Bologna, Il Mulino, 2017

Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016

P. Scoppola, La Repubblica dei partiti. Evoluzione e crisi di un sistema politico, 1945-1996, Il Mulino, 2006.

C. Sorba, Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell’età del Risorgimento, Roma-Bari, Laterza, 2015.

Teaching methods

25 two hours classes

Official language: Italian

Assessment methods

For attending students:

1. Three short written examinations composed of 5 open questions + 5 multiple choise questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in the institutional part of the syllabus.

2. Students who have been attending the written examinations, will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

For non-attending students:

1. An open answer questionnaire of 10 items

2. An oral examination

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

Teaching tools

Powerpoint presentations

Office hours

See the website of Riccardo Brizzi