12693 - Contemporary History (1) (G-N)

Course Unit Page

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

By the end of the course the student has the capacity to understand the different dimensions and big development tendences of the contemporary world. Is able to achieve an organic connection among the latest methods of historical disciplines and tools provided by the social sciences. He also knows how to place issues and problems of place, also issues and problems of contemporary societiesontemporary societies in a diachronic and comparative perspective, with special reference to the Italian case. From the analysis of particularly significant works, he gets a clear awareness of the diversity of historical approaches and ages independent ability to judge complex issues.

Course contents

Europe and the world during the Nineteenth Century

Politc and Society in Italy: since National Unity to the Età Giolittiana

The Twentieth Century and its interpretations

World Conflicts

Form of Fascism and Communis

Bipolar World: 1945-1989

Economy, Consumptions and Costumes during the Second Post-War Period

Europe and Italy since the Second Post-War Period to today

Readings/Bibliography

 

D. Calanca, Bianco e Nero. L'Istituto Nazionale Luce e l'Immaginario del Fascismo (1924-1940), Bononia University Press, Bologna 2016

A. De Bernardi, Da mondiale a globale, B. Mondadori, Milano 2008


 

One of the following text are also recommended:

P. Ayçoberry, La società tedesca sotto il terzo reich, Lindau 2006

A. M. Banti, Sublime madre nostra. La nazione italiana dal Risorgimento al fascismo, Laterza 2011

R. Betts, L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, il Mulino 2008

K. D. Bracher, Il Novecento. Secolo delle ideologie, Laterza 2006

A. Bravo, A colpi di cuore. Storie del sessantotto, Laterza 2008

D. Calanca, Legami. Relazioni familiari nel Novecento, Bononia University Press 2004

D. Calanca, C. Ravara Montebelli, Ville al mare tra Romagna e Italia, Bononia University Press, Bologna 2013

M. Campanini, Storia del Medio Oriente contemporaneo, il Mulino, Bologna 2017

G. Crainz, Autobiografia di una repubblica. Le radici dell'Italia attuale, Donzelli 2009

E. Gentile, La Grande Italia. Il mito della nazione nel XX secolo, Laterza 2006

E. Gentile (a cura di), Modernità totalitaria. Il fascismo italiano, Laterza 2008

J. Kershaw, Hitler e l'enigma del consenso, Laterza 2008

A. Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande guerra a Salò, Einaudi 2005

D. Kennedy, Storia della decolonizzazione, il Mulino, Bologna 2017

N. Labanca, Una guerra per l'impero. Memorie della campagna d'Etiopia, il Mulino 2005

G. Mammarella, Europa e Stati Uniti dopo la Guerra Fredda, il Mulino, Bologna 2016

B. Olivi, R. Santaniello, Storia dell'integrazione europea. Dalla Guerra Fredda ai giorni nostri, il Mulino, Bologna 2015

M. Ridolfi (ed.), Propaganda e comunicazione politica, B. Mondadori, Milano 2004

F. Romero, Storia della guerra fredda: l'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, Torino 2009

A. Rossi Doria, Dare forma al silenzio. Scritti di storia politica delle donne, Viella 2007

M. L. Salvadori, Il Novecento. Un'introduzione, Laterza 2002

L. Sciollla, Processi e trasformazioni sociali. La società europea dagli anni sessanta a oggi, Laterza, Roma-Bari 2016

 

Further readings will be given during the lessons.

 

Teaching methods

Lessons, seminars

Assessment methods

Oral exam.
Students have to prove their knowledge of Twentieth Century History at least on the most relevant political, social and economic facts, as part of their studies prior to attending University.
If necessary for the preparation on Twentieth Century History the follow handbook is recomended P. Sorcinelli, D. Calanca, D. Pela, Storie, La Nuova Italia- RCS Scuola, Milano, 2003, vol. III, or any other Twentieth Century History handbook for high school students

Teaching tools

Multimedia tools

Digital resources on the net

Links to further information

http://www.almatourism.unibo.it

Office hours

See the website of Daniela Calanca