37491 - PRINCIPLES OF COLLECTIONS AND SITE MANAGEMENT

Anno Accademico 2013/2014

  • Docente: Andrea Augenti
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: L-ANT/08
  • Lingua di insegnamento: Italiano
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Ravenna
  • Corso: Laurea Magistrale in Science for the conservation - restoration of cultural heritage (cod. 8537)

Conoscenze e abilità da conseguire

At the end of the course the student will acquire a framework for understanding collections and site management, as well as the current issues and future trends in these fields that will allow him/her to: - describe the object, collection, museum and/or site, in terms of function, classification, context and cultural value; - identify the role of those involved with museums and sites, and be familiar with their general organisational structures; - understand the processes involved in collections and site management, as well as the specific duties of both collections and site managers; - understand the role of conservation scientists in both collections and site management; - basic knowledge related with structures, methods and conditions of exhibition practices, from the beginning of the 20th century up today, as a strategic period to develop and refine curatorial intelligence, designer invention, artistic improvisation and visitor inspiration.

Contenuti

Il corso prenderà innanzitutto in esame l'evoluzione del concetto di archeologia; seguirà una parte dedicata all'indagine archeologica vera e propria, per analizzare i modi in cui l'archeologo opera sul campo. Infine la terza sezione verterà sulle modalità di analisi e valorizzazione dei siti archeologici.

Testi/Bibliografia

M.O.H. Carver, Archaeological Investigation, Routledge, London-New York 2009: capp. 1, 2, 3, 4, 5, 6.

C. Orton, P. Tyers, A. Vince, Pottery in Archaeology, Cambridge University Press, Cambridge 1993, capp. 2, 3, 4, 5, 6.

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

L'esame di fine corso consiste in un colloquio orale, concepito per valutare il raggiungimento degli obbiettivi didattici. Il voto finale viene definito sulla media dei voti riportati in tre quesiti specifici su argomenti trattati nell'ambito del corso.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Andrea Augenti