- Docente: Alessia Zampini
- Credits: 2
- SSD: ICAR/19
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Cesena
- Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Architecture (cod. 9265)
Learning outcomes
The module aims to provide the foundations for a critical approach to the restoration site, understood as a place where design actions are implemented in constant dialogue with the material and the meanings it conveys. Through lectures, case study presentations, and visits to active construction sites, the course fosters awareness of key topics, encouraging in-depth knowledge and the translation of design thinking into the built form of existing heritage. By the end of the module, students will be familiar with the roles and professionals involved in restoration work, technical aspects, regulations governing public and private construction sites, cost estimation, requirements, as well as investigative and design processes.
Readings/Bibliography
Bibliography
P. CAPONE, Il cantiere di restauro negli edifici storici, OPD Restauro, no. 18, 2006, Edizioni Centro Di Della Edifimi, 2006, pp. 227-234
C. CROVA, M. FUMO, C. MENICHELLI, R. MOIOLI, F. TROVO’, Documento di sintesi dei contenuti, in Atti della giornata di studi, “La qualità dell'intervento sui Beni Culturali. Attualità, problemi, prospettive”, Venezia, Palazzo Ducale, 2 dicembre 2021, Arcadia Ricerche Editore, Marghera (Ve), pp.105-109
S. DELLA TORRE (a cura di), Restauro dell’architettura. Per un progetto di qualità. Sez. 2. Il concetto di qualità e il tema della programmazione, Edizioni Quasar, 2023
A. GIUFFREDI, F. IEMMI, C. CIGARINI, Il cantiere di restauro. Materiali, tecniche, applicazioni, Alinea editore, 2006
SIRA – Società Italiana per il Restauro dell’Architettura, Documento di indirizzo per la qualità dei progetti di restauro dell’architettura, disponibile online: https://sira-restauroarchitettonico.it/wp-content/uploads/2023/08/SIRA_Documento-di-indirizzo_Versione-1_31072023.pdf
Teaching methods
Frontal lectures and visits
Assessment methods
Student learning will be evaluated as part of the Final Synthesis Workshop’s eligibility assessment through targeted questions designed to verify the knowledge and competencies acquired during the course.
Office hours
See the website of Alessia Zampini
SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.