27096 - History of Theatre and Performing Arts

Academic Year 2012/2013

  • Docente: Marco De Marinis
  • Credits: 12
  • SSD: L-ART/05
  • Language: Italian

Learning outcomes

  • Acquisition of general theoretical lines about history of theatre and performance

  • Identification of dramaturgic and performative criteria that are recurring both in the past and in the present

  • Assimilation of specific methods of analysis and their application on well-defined investigation fields


Course contents

THE TWENTIETH CENTURY THEATRE BETWEEN RITUAL AND PERFORMANCE

The advent of directing in the late Nineteenth and early Twentieth century change profoundly the way we think and do theater. Among the many and often contradictory components of the Twentieth century theater in the name of directing, the course will consider three very important of these: 1) the so-called re-theatralisation, with the aim of refocusing on the play and on its constituent and specific elements (scene , actor, relation with the audience etc..); 2) the interest towards the origins, with the purpose of bringing the show to a communitary and ritual dimension, restoring its forcefulness; 3) the exotic charm of the non-Western theaters (Asians, especially), taken as alternative models to the dominant Western ones. In the second half of the twentieth century, the pressures of overcoming the role of directing are found in large part in the dialectical play between theatrical anthropology and the proposals of an anthropological theater .



First Module (6 credits):

Start on October 8th, 2012


Second Module (6 credits):

Start on November 19th, 2012


First + Second Module (12 credits)

Start on October 8th, 2012

Seminar: guide to the study of the history of theatre handbook. The timetable will be communicated at the beginning of the lessons.



Readings/Bibliography

I Part (6 credits)
Program and texts:
1) M. De Marinis, Il teatro dell'altro. Interculturalismo e transculturalismo nella scena contemporanea, Firenze, La casa Usher, 2011.
2) One book in this liste:
- M. Schino, La nascita della regìa teatrale, Roma-Bari, Laterza
- N. Savarese, Il teatro eurasiano, Roma-Bari, Laterza
- U. Artioli, Il ritmo e la voce. Alle origini del teatro della crudeltà, Roma-Bari, Laterza
- M. Fazio, Regìe teatrali: dalle origini a Brecht, Roma, Bari-Laterza.
- M. De Marinis, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento teatrale, Roma, Bulzoni
- R. Raskina, Mejerchol'd e Il Dottor Dappertutto, Roma, Bulzoni
- A. Sacchi, Il posto del Re. Estetiche della regia teatrale nel modernismo e nel contemporaneo, Roma, Bulzoni.
3) lesson's notes
or
3bis) another book in the list above.

II Part (6 credits)
Program and texts
1) M. De Marinis, Il teatro dell'altro. Interculturalismo e transculturalismo nella scena contemporanea, Firenze, La casa Usher, 2011.
2) One book in this list:
- M. Schino, La nascita della regìa teatrale, Roma-Bari, Laterza
- N. Savarese, Il teatro eurasiano, Roma-Bari, Laterza
- M. De Marinis, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento teatrale, Roma, Bulzoni
- P. Brook, Lo spazio vuoto, Roma, Bulzoni
- F. Ruffini, L'attore che vola. Boxe, acrobazia, scienza della scena, Roma, Bulzoni
- E. Barba, La canoa di carta. Trattato di Antropologia Teatrale, Bologna, Il Mulino
- F. Ruffini, Craig, Grotowski, Artaud. Teatro in stato d'invenzione, Roma-Bari, Laterza
- J. Grotowski, Scritti 1968-1998, in Opere e sentieri, a cura di A. Attisani e M. Biagini, vol. II, Roma, Bulzoni
3) lesson's notes
or
3bis) another book in the list above.



I Part+II Part (12 credits)
Program and texts:
1) AA.VV., Breve storia del teatro per immagini, Roma, Carocci.
2) M. De Marinis, Il teatro dell'altro. Interculturalismo e transculturalismo nella scena contemporanea, Firenze, La casa Usher, 2011.
3) Two books in this list:
- U. Artioli, Il ritmo e la voce. Alle origini del teatro della crudeltà, Roma-Bari, Laterza
- M. Fazio, Regìe teatrali: dalle origini a Brecht, Roma-Bari, Laterza.
- M. Schino, La nascita della regìa teatrale, Roma-Bari, Laterza
- N. Savarese, Il teatro eurasiano, Roma-Bari, Laterza
- E. Barba, La canoa di carta. Trattato di Antropologia Teatrale, Bologna, Il Mulino
- F. Ruffini, Craig, Grotowski, Artaud. Teatro in stato d'invenzione, Roma-Bari, Laterza
- J. Grotowski, Scritti 1968-1998, in Opere e sentieri, a cura di A. Attisani e M. Biagini, vol. II, Roma, Bulzoni
- P. Brook, Lo spazio vuoto, Roma, Bulzoni
- M. De Marinis, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento teatrale, Roma, Bulzoni
- F. Ruffini, L'attore che vola. Boxe, acrobazia, scienza della scena, Roma, Bulzoni
- A. Sacchi, Il posto del Re. Estetiche della regia teatrale nel modernismo e nel contemporaneo, Roma, Bulzoni.
4) lesson's notes
or
4bis) another book in the list above

Teaching methods

Frontal lessons with seminars.

Assessment methods

Oral examen

Teaching tools

Frontal lessons with audiovisual supports

Office hours

See the website of Marco De Marinis