- Docente: Marco De Marinis
- Credits: 12
- SSD: L-ART/05
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0958)
First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0958)
First cycle degree programme (L) in Communication Sciences (cod. 0960)
Second cycle degree programme (LM) in Italian Culture and Language for Foreigners (cod. 0983)
Learning outcomes
-
Acquisition of general theoretical lines about history of theatre and performance
-
Identification of dramaturgic and performative criteria that are recurring both in the past and in the present
-
Assimilation of specific methods of analysis and their application on well-defined investigation fields
Course contents
THE TWENTIETH CENTURY THEATRE BETWEEN RITUAL AND PERFORMANCE
The advent of directing in the late Nineteenth and early Twentieth century change profoundly the way we think and do theater. Among the many and often contradictory components of the Twentieth century theater in the name of directing, the course will consider three very important of these: 1) the so-called re-theatralisation, with the aim of refocusing on the play and on its constituent and specific elements (scene , actor, relation with the audience etc..); 2) the interest towards the origins, with the purpose of bringing the show to a communitary and ritual dimension, restoring its forcefulness; 3) the exotic charm of the non-Western theaters (Asians, especially), taken as alternative models to the dominant Western ones. In the second half of the twentieth century, the pressures of overcoming the role of directing are found in large part in the dialectical play between theatrical anthropology and the proposals of an anthropological theater .
Start on October 8th, 2012
Second Module (6 credits):
Start on November 19th, 2012
First + Second Module (12 credits)
Start on October 8th, 2012
Seminar: guide to the study of the history of theatre handbook. The timetable will be communicated at the beginning of the lessons.
Readings/Bibliography
I Part (6 credits)
Program and texts:
1) M. De Marinis, Il teatro dell'altro. Interculturalismo e
transculturalismo nella scena contemporanea, Firenze, La casa
Usher, 2011.
2) One book in this liste:
- M. Schino, La nascita della regìa teatrale, Roma-Bari,
Laterza
- N. Savarese, Il teatro eurasiano, Roma-Bari, Laterza
- U. Artioli, Il ritmo e la voce. Alle origini del teatro della
crudeltà, Roma-Bari, Laterza
- M. Fazio, Regìe teatrali: dalle origini a Brecht, Roma,
Bari-Laterza.
- M. De Marinis, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento
teatrale, Roma, Bulzoni
- R. Raskina, Mejerchol'd e Il Dottor Dappertutto, Roma,
Bulzoni
- A. Sacchi, Il posto del Re. Estetiche della regia teatrale nel
modernismo e nel contemporaneo, Roma, Bulzoni.
3) lesson's notes
or
3bis) another book in the list above.
II Part (6 credits)
Program and texts
1) M. De Marinis, Il teatro dell'altro. Interculturalismo e
transculturalismo nella scena contemporanea, Firenze, La casa
Usher, 2011.
2) One book in this list:
- M. Schino, La nascita della regìa teatrale, Roma-Bari,
Laterza
- N. Savarese, Il teatro eurasiano, Roma-Bari, Laterza
- M. De Marinis, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento
teatrale, Roma, Bulzoni
- P. Brook, Lo spazio vuoto, Roma, Bulzoni
- F. Ruffini, L'attore che vola. Boxe, acrobazia, scienza della
scena, Roma, Bulzoni
- E. Barba, La canoa di carta. Trattato di Antropologia Teatrale,
Bologna, Il Mulino
- F. Ruffini, Craig, Grotowski, Artaud. Teatro in stato
d'invenzione, Roma-Bari, Laterza
- J. Grotowski, Scritti 1968-1998, in Opere e sentieri, a cura di
A. Attisani e M. Biagini, vol. II, Roma, Bulzoni
3) lesson's notes
or
3bis) another book in the list above.
I Part+II Part (12 credits)
Program and texts:
1) AA.VV., Breve storia del teatro per immagini, Roma,
Carocci.
2) M. De Marinis, Il teatro dell'altro. Interculturalismo e
transculturalismo nella scena contemporanea, Firenze, La casa
Usher, 2011.
3) Two books in this list:
- U. Artioli, Il ritmo e la voce. Alle origini del teatro della
crudeltà, Roma-Bari, Laterza
- M. Fazio, Regìe teatrali: dalle origini a Brecht, Roma-Bari,
Laterza.
- M. Schino, La nascita della regìa teatrale, Roma-Bari,
Laterza
- N. Savarese, Il teatro eurasiano, Roma-Bari, Laterza
- E. Barba, La canoa di carta. Trattato di Antropologia Teatrale,
Bologna, Il Mulino
- F. Ruffini, Craig, Grotowski, Artaud. Teatro in stato
d'invenzione, Roma-Bari, Laterza
- J. Grotowski, Scritti 1968-1998, in Opere e sentieri, a cura di
A. Attisani e M. Biagini, vol. II, Roma, Bulzoni
- P. Brook, Lo spazio vuoto, Roma, Bulzoni
- M. De Marinis, In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento
teatrale, Roma, Bulzoni
- F. Ruffini, L'attore che vola. Boxe, acrobazia, scienza della
scena, Roma, Bulzoni
- A. Sacchi, Il posto del Re. Estetiche della regia teatrale nel
modernismo e nel contemporaneo, Roma, Bulzoni.
4) lesson's notes
or
4bis) another book in the list above
Teaching methods
Frontal lessons with seminars.
Assessment methods
Oral examen
Teaching tools
Frontal lessons with audiovisual supports
Office hours
See the website of Marco De Marinis