00932 - Contemporary History (M-Z)

Academic Year 2017/2018

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)

Learning outcomes

At the end of the course, the student should know the main processes of political-institutional and socio-economic transformation occurring in Europe and outside Europe from the end of 800 to the Seventies of the 900. The student will also be able to know the guidelines of international politics, in particular in relation to the World Wars, Cold War and decolonization processes.


Course contents

The course will be based on the analysis of XIX and XX centuries history. The course will focus on social and political transformation in Europe during the XIX century since the unification of Italy and Germany. Then, the course will analyse the First World War and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian democracy.


Readings/Bibliography

PART 1) Institutional part of the syllabus for attending students

1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2015 (chap. 1 to 15)

2. S. Cavazza, P. Pombeni (eds.), Introduzione alla Storia contemporanea, Il Mulino, Bologna, 2006 (chap. IV, V, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII, XX, XXI, XXII, XXVI, XXXI, XXXII, XXXIV).

3. Lessons

PART 1) Institutional part of the syllabus for non-attending students

1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2015 (chap. 1 to 15).

2. S. Cavazza, P. Pombeni (eds.), Introduzione alla Storia contemporanea, Il Mulino, Bologna, 2006.

 

PART 2) Monographic part of the syllabus for both attending and non-attending students

The list of monographs, from which the student will choose one for the oral exam, is the same for students attending and not attending the classes.

- Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale (1861-1915), Soveria Mannelli, Rubbettino, 2013.

- Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino, 2008

- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, 1870-2011, Mondadori-Le Monnier, 2011

- Brizzi R., Lazar M., La Francia di Macron, Bologna, Il Mulino, 2017

- Cammarano F., Storia dell’Italia liberale, Laterza, 2011

- Cammarano F., Marchi M. (ed.), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionali (1859-1861), Le Monnier, 2011

- Cammarano F. (ed.), Abbasso la Guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della Prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier 2015

- Cammarano F., Cavazza S. (ed.), Il nemico in politica. La delegittimazione dell’avversario nell’Europa contemporanea, Il Mulino, 2010

- Cento M., Tra capitalismo e amministrazione: il liberalismo atlantico di Nitti, Bologna, Il Mulino, 2017

- Colarizi S., Storia politica della Repubblica. 1943-2006. Partiti, Movimenti, istituzioni, Laterza, 2007

- Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017

- Corni G., Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007 + Breuilly J., La formazione dello Stato nazionale tedesco, Il Mulino, 2004 (The two books must be studied together)

- Formigoni G., Aldo Moro. Lo statista e il suo dramma, Bologna, Il Mulino, 2016

- Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo Stato nel regime fascista, Carocci, 2008

- Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Mondadori-Le Monnier, 2011

- Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna contemporanea, Mondadori-Le Monnier, 2015

- Laschi G. (ed.), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Angeli, 2012

- Marchi M. Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012

- Pombeni P. (ed.), Storia dei partiti italiani, Bologna, Il Mulino, 2016

- Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

- Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004 + Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011, pp. 11-84 (The two books must be studied together)

- Ragno F., Liberale o populista? Il radicalismo argentino (1930-1943), Bologna, Il Mulino, 2017

- Ridolfi M., Italia a colori. Storia selle passioni politiche dalla caduta del fascismo ad oggi, Le Monnier, 2015

- Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Torino, Einaudi, 2009

- Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016

- Sorba C., Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell’età del Risorgimento, Roma-Bari, Laterza, 2015

- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino 2008


Teaching methods

Teaching methods are basically founded on frontal lectures.


Assessment methods

Students attending the course

- Three short written examinations composed of 10 open questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in the institutional part of the syllabus.

Students who have been attending the written examinations will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

Students not attending the course

A written test - composed of 10 open questions about the books in the institutional part of the syllabus for students not attending the course - will be held in the examination session. A spoken exam after a satisfactory written examination should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.


Teaching tools

pc

Office hours

See the website of Giulia Guazzaloca