91919 - Seminars (F) (LM)

Course Unit Page

SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Quality education

Academic Year 2021/2022

Learning outcomes

At the end of their internship, students should be able to plan their research or other intellectual work autonomously, and possess the necessary instruments to work autonomously and in a well organized way in professional contexts specifically related to their academic background. If required, students will also be able to illustrate the results of their activity in a methodologically correct oral or written form, with a high degree of accuracy.

Course contents

The places of the medieval and early modern text

Every text has its own history: a text, for instance, can be written in monastic scriptoria, chancelleries or bookshops. A text can be read or listened to in different places: in the refectory of a monastery, in the hall of a castle, in a studium and so on, but it can also be transmitted by media other than books, such as frescoes, paintings, epigraphs. The seminar, through the contribution of teachers from different areas of humanistic knowledge, will focus on the medieval and proto-modern period, examining some cases that link a text to a place in the broadest sense of the term, from that of environment to that of material aid in a professionalizing perspective, thus allowing the acquisition of transdisciplinary skills that will certainly be useful in the world of work.

Readings/Bibliography

Bibliography will be given during the lessons.

Teaching methods

Seminar structured on the intervention of teachers belonging to different areas of humanistic knowledge.

Frontal lessons with a strong seminar slant.

Teachers of the seminar:

Carlo Bajetta (Università della Valle d'Aosta)

Davide Bertagnolli (UNIBO)

Anatole Pierre Fuksas (Università di Cassino e del Lazio Meridionale)

Pierluigi Licciardello (UNIBO)

Francesco Santi (UNIBO)

Alessandro Zironi (UNIBO)


Seminar calendar and subjects of the lessons:

Lunedì 28 marzo 17:15 – 18:45LILEC – Aula VII

ZIRONI: La scrittura esposta o nascosta: l’epigrafe

Martedì 29 marzo17:15 – 18:45 LILEC – Aula II

ZIRONI: Il luogo della scrittura: la bottega libraria tardo-antica e lo scriptorium altomedievale

Giovedì 31 marzo 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI

ZIRONI: Scrivere ai margini

Lunedì 4 aprile17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII

BAJETTA: I poeti di corte elisabettiani

Martedì5 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula II

BAJETTA: Poesia e circolazione del testo: Tudor to Trump

Giovedì 7 aprile17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI

BERTAGNOLLI: La corte luogo della scrittura: la situazione in Germania tra XII e XIII sec.

Lunedì 11 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII

LICCIARDELLO: La scrittura in ambito monastico (secoli X-XII): la cella

Martedì 12 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula II

BERTAGNOLLI: La corte custode della scrittura: affreschi e cicli pittorici

Giovedì 21 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI

SANTI: I luoghi della scrittura di protesta. Il caso dello scriptorium privato di Arnau de Vilanova

Martedì 26 aprile 17:15 – 18:45LILEC – Aula II

FUKSAS: Luoghi del testo e Luoghi della scrittura: il Pons Subtilis dal chiostro alla corte

Giovedì 28 aprile17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI

SANTI: I luoghi della scrittura di protesta. Lo scriptorium in movimento di Ramon Llull

Lunedì 2 maggio17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII

LICCIARDELLO: La scrittura in ambito monastico (secoli X-XII): lo scriptorium e il capitolo

Martedì 3 maggio 17:15 – 18:45 LILEC – Aula II

FUKSAS: Luoghi del testo e Luoghi della scrittura: il Pons Subtilis dal chiostro alla corte

Giovedì 5 maggio 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI

SANTI: I luoghi della scrittura di protesta. Lo scrittore che si nasconde: pseudoepigrafie tra i frati minori

Lunedì 9 maggio 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII

ZIRONI: I luoghi della scrittura privata e la sua conservazione

Assessment methods

Production of a short written or multimedia paper.

Teaching tools

Multimedia devices

Office hours

See the website of Alessandro Zironi