- Docente: Alessandro Zironi
- Credits: 3
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
Second cycle degree programme (LM) in
Language, Society and Communication (cod. 8874)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)
First cycle degree programme (L) in Asian Languages, Markets and Cultures (cod. 0980)
Second cycle degree programme (LM) in Modern, Post-Colonial and Comparative Literatures (cod. 0981)
Second cycle degree programme (LM) in Italian Culture and Language for Foreigners (cod. 0983)
Learning outcomes
At the end of their internship, students should be able to plan their research or other intellectual work autonomously, and possess the necessary instruments to work autonomously and in a well organized way in professional contexts specifically related to their academic background. If required, students will also be able to illustrate the results of their activity in a methodologically correct oral or written form, with a high degree of accuracy.
Course contents
The places of the medieval and early modern text
Every text has its own history: a text, for instance, can be written in monastic scriptoria, chancelleries or bookshops. A text can be read or listened to in different places: in the refectory of a monastery, in the hall of a castle, in a studium and so on, but it can also be transmitted by media other than books, such as frescoes, paintings, epigraphs. The seminar, through the contribution of teachers from different areas of humanistic knowledge, will focus on the medieval and proto-modern period, examining some cases that link a text to a place in the broadest sense of the term, from that of environment to that of material aid in a professionalizing perspective, thus allowing the acquisition of transdisciplinary skills that will certainly be useful in the world of work.
Readings/Bibliography
Bibliography will be given during the lessons.
Teaching methods
Seminar structured on the intervention of teachers belonging to different areas of humanistic knowledge.
Frontal lessons with a strong seminar slant.
Teachers of the seminar:
Carlo Bajetta (Università della Valle d'Aosta)
Davide Bertagnolli (UNIBO)
Anatole Pierre Fuksas (Università di Cassino e del Lazio Meridionale)
Pierluigi Licciardello (UNIBO)
Francesco Santi (UNIBO)
Alessandro Zironi (UNIBO)
Seminar calendar and subjects of the lessons:
Lunedì 28 marzo 17:15 – 18:45LILEC – Aula VII
ZIRONI: La scrittura esposta o nascosta: l’epigrafe
Martedì 29 marzo17:15 – 18:45 LILEC – Aula II
ZIRONI: Il luogo della scrittura: la bottega libraria tardo-antica e lo scriptorium altomedievale
Giovedì 31 marzo 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI
ZIRONI: Scrivere ai margini
Lunedì 4 aprile17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII
BAJETTA: I poeti di corte elisabettiani
Martedì5 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula II
BAJETTA: Poesia e circolazione del testo: Tudor to Trump
Giovedì 7 aprile17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI
BERTAGNOLLI: La corte luogo della scrittura: la situazione in Germania tra XII e XIII sec.
Lunedì 11 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII
LICCIARDELLO: La scrittura in ambito monastico (secoli X-XII): la cella
Martedì 12 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula II
BERTAGNOLLI: La corte custode della scrittura: affreschi e cicli pittorici
Giovedì 21 aprile 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI
SANTI: I luoghi della scrittura di protesta. Il caso dello scriptorium privato di Arnau de Vilanova
Martedì 26 aprile 17:15 – 18:45LILEC – Aula II
FUKSAS: Luoghi del testo e Luoghi della scrittura: il Pons Subtilis dal chiostro alla corte
Giovedì 28 aprile17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI
SANTI: I luoghi della scrittura di protesta. Lo scriptorium in movimento di Ramon Llull
Lunedì 2 maggio17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII
LICCIARDELLO: La scrittura in ambito monastico (secoli X-XII): lo scriptorium e il capitolo
Martedì 3 maggio 17:15 – 18:45 LILEC – Aula II
FUKSAS: Luoghi del testo e Luoghi della scrittura: il Pons Subtilis dal chiostro alla corte
Giovedì 5 maggio 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VI
SANTI: I luoghi della scrittura di protesta. Lo scrittore che si nasconde: pseudoepigrafie tra i frati minori
Lunedì 9 maggio 17:15 – 18:45 LILEC – Aula VII
ZIRONI: I luoghi della scrittura privata e la sua conservazione
Assessment methods
Production of a short written or multimedia paper.
Teaching tools
Multimedia devices
Office hours
See the website of Alessandro Zironi
SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.