85057 - Dantean Literature and Philology (1) (LM)

Course Unit Page

  • Teacher Giuseppe Ledda

  • Credits 6

  • SSD L-FIL-LET/10

  • Teaching Mode Traditional lectures

  • Language Italian

  • Campus of Bologna

  • Degree Programme Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

  • Teaching resources on Virtuale

  • Course Timetable from Nov 08, 2021 to Dec 17, 2021

SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Good health and well-being Quality education Gender equality Peace, justice and strong institutions

Academic Year 2021/2022

Learning outcomes

At the end of the course the student has a good knowledge of Dante's works, especially of the Comedy, with particular attention to the philological and textual aspects and to the critical tradition.

Course contents

Titolo del corso:

Dante and Ovid: the Rewriting of Classical Myths in Dante's «Commedia»

Readings/Bibliography

BIBLIOGRAPHY

Dante Alighieri, Commedia.

The student will study the prescribed cantos in one of the following recommended commented editions: A.M. Chiavacci Leonardi (Bologna, Zanichelli); E. Pasquini-A.E. Quaglio (Milano, Garzanti); U. Bosco- G. Reggio (Firenze, Le Monnier); N. Sapegno (Firenze, La Nuova Italia); R. Merlante-S. Prandi (Brescia, La Scuola); G. Inglese (Roma, Carocci, only the Inferno and the Purgatorio); S. Bellomo (Torino, Einaudi: only the Inferno and the Purgatorio, the last one with S. Carrai)

A complete reading and a general knowledge of the Comedy is required.

The following cantos must be studied with special attention in one of the recommended commented editions:

 Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 20, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33

Purg. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 29, 30, 32

Par. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 30, 31, 33.

 

Students who cannot attend the course will read seven articles will study also the following cantos:

Inf. 21, and 22; Purg. 16, and 24; Par. 11, and 27

 

Foreign students will study the following cantos:

Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 12, 13, 14, 17, 24, 25, 26, 30.

Purg. 1, 2, 3, 6, 9, 10, 12, 17, 19, 22, 30.

Par. 1, 2 (vv. 1-45), 4, 9, 15, 17, 21, 23, 25, 30, 33.

A complete reading (in translation) and a general knowledge of Ovid's Metamorphosis is required, with special attention to the passages quoted by Dante in the Comedy.

Critical Literature

G. Ledda, Leggere la «Commedia», Bologna, Il Mulino, 2016.

- Six articles or book chapters chosen among the following:

[- Foreign students will read only three articles;

- Students who cannot attend the course will read seven articles]

- Dante e la «bella scola» della poesia. Autorità e sfida poetica, a cura di A.A. Iannucci, Ravenna, Longo, 1993 (l'Introduzione e il saggio di A.A. Iannucci Dante e la «bella scola» della poesia (Inf. IV.64-105), pp. 7-37; oppure uno o più saggi a scelta).

- The Poetry of Allusion. Virgil and Ovid in Dante's «Commedia», a cura di R. Jacoff e J.T. Schnapp, Stanford University Press, Stanford, 1991 (uno o più saggi a scelta).

- I classici di Dante, a cura di P. Allegretti, M. Ciccuto, Firenze, Le Lettere, 2018 (uno o più saggi a scelta).

- Miti figure metamorfosi. L'Ovidio di Dante, a cura di Carlota Cattermole, Marcello Ciccuto, Firenze, Le Lettere, 2019 (uno o più saggi a scelta).

- E. Auerbach, Studi su Dante, Milano, Feltrinelli, 1984 (il capitolo Figura).

- Z. Barański, «Inferno» I, in Lectura Dantis Bononiensis, vol. I, a cura di Emilio Pasquini e Carlo Galli, Bologna, Bononia University Press, 2011, pp. 11-37.

- T. Barolini, Il miglior fabbro. Dante e i poeti della «Commedia», Torino, Bollati Boringhieri, 1993 (il capitolo 3, Risoluzione epica, pp.153-226: vale per 2 saggi).
- K. Bwownlee, Phaeton's Fall and Dante's Ascent, in «Dante Studies», 102, 1984, pp. 135-144.

- K. Brownlee, Dante and the classical poets, in The Cambridge Companion to Dante, a cura di R. Jacoff, Cambridge, Cambridge University Press, 1993, pp. 100-119.

- S. Carrai, Dante e l'antico. L'emulazione dei classici nella «Commedia», Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2012 (un capitolo a scelta).

- B. Guthmüller, Mito, poesia, arte. Saggi sulla tradizione ovidiana nel Rinascimento, Roma, Bulzoni, 1997 (il capitolo 1, Il mito della metamorfosi nell'«Inferno» di Dante, pp. 17-36).

P.S. Hawkins, Transfiguring the Text: Ovid, Scripture and the Dynamics of Allusion, «Stanford Italian Review», V, 2, 1985, pp. 115-139.

- P.S. Hawkins, Dante's Testaments. Essays in Scriptural Imagination, Stanford, Stanford University Press, 1999 (uno o più capitoli a scelta).

- R. Hollander, Il Virgilio dantesco: tragedia nella «Commedia», Firenze, Olschki, 1983 (il capitolo III, Tragedia nella «Commedia», pp. 117-154).

- G. Ledda, Semele e Narciso: miti ovidiani della visione nella Commedia di Dante, Le Metamorfosi di Ovidio nella letteratura tra Medioevo e Rinascimento, a cura di G.M. Anselmi e M. Guerra, Bologna, Gedit, 2006, pp. 17-40

- G. Ledda, Invocazioni e preghiere per la poesia nel «Paradiso», in Preghiera e liturgia nella «Commedia». Atti del Convegno internazionale di Studi (Ravenna, 12 novembre 2011), a cura di Giuseppe Ledda, Ravenna, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, 2013, pp. 125-154.

- E. Paratore, Tradizione e struttura in Dante, Firenze, Sansoni, 1968 (il capitolo II, Dante e il mondo classico, pp. 25-54).

- E. Paratore, Ovidio, in Enciclopedia Dantesca (poi ristampato anche in E. Paratore, Nuovi saggi danteschi, Signorelli, Roma, 1973 (capitolo 2, Ovidio e Dante, pp. 45-100).

- E. Pasquini, Dante e le figure del vero. La fabbrica della «Commedia», Milano, Bruno Mondadori, 2001 (il capitolo 4, Le favole antiche e la biblioteca di Dante: il mito delle «Atene celestiali», pp. 73-121).

- M. Picone, Scritti danteschi, Ravenna, Longo, 2017 (uno o più capitoli a scelta della sezione Dante e Ovidio).

- A. Ronconi, Per Dante interprete dei poeti latini, in «Studi danteschi», XLI, 1964, pp. 5-44.

- P. Rigo, Memoria classica e memoria biblica in Dante, Firenze, Olschki, 1994 (il capitolo IV, Consorte degli dei, pp. 109-133).

- J.T. Schnapp, Trasfigurazione e metamorfosi nel «Paradiso» dantesco, in Dante e la Bibbia, a cura di G. Barblan, Firenze, Olschki 1988, pp. 273-292.

- J. Van Peteghem, Dante lettore di Ovidio: influssi ovidiani e riflessioni metaletterarie nella "Commedia", in «Studi Danteschi», LXXXIII, (2018), pp. 149-171.

C. Villa, Minerva in Elicona e la nascita della poesia, in «Letture classensi», 46. Sognare il Parnaso. Dante e il ritorno delle Muse, a cura di C. Villa, Ravenna, Longo, 2017, pp. 13-25.

 

Teaching methods

Lectures

Assessment methods

The final examination will be an oral conversation. In the course of this conversation will be verified the achievement of the knwoledge and abilities required, and particularly:

- the generale knowledge of Dante's works and especially the Comedy in its main structural aspects;

- the precise knowledge of the Comedy's Cantos specifically indicated in the program; for these cantos will be required the ability to give a paraphrase and an analytical comment, also in reference to the tradition of Dante Studies;

- the comprehension of the main information and arguments in the critical essays chosen by the student from those indicated in the program; the ability to present in clear and good italian those contents; the ability to apply critically the essays to the reading of the Dante's texts in program;

- the ability to connect the Dante's texts read by the student with relevant and pertinent aspects of the ancient and medieval culture examined during the course and in the critical essays chosen by the student.

Teaching tools

Photocopies of some ancient and medieval texts will be furnished.

Office hours

See the website of Giuseppe Ledda