00932 - Contemporary History (O-Z)

Course Unit Page

SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Good health and well-being Gender equality Peace, justice and strong institutions

Academic Year 2019/2020

Learning outcomes

At the end of the course, the student should know the main processes of political-institutional and socio-economic transformation occurring in Europe and outside Europe from the end of 800 to the Seventies of the 900. The student will also be able to know the guidelines of international politics, in particular in relation to the World Wars, Cold War and decolonization processes.


Course contents

The course will be based on the analysis of XIX and XX centuries history. The course will focus on social and political transformation in Europe during the XIX century since the unification of Italy and Germany. Then, the course will analyse the First World War and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian republican democracy.


Readings/Bibliography

PART 1) Institutional part of the syllabus for attending students

1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2015 (chap. 1 to 15)

2. S. Cavazza, P. Pombeni (eds.), Introduzione alla Storia contemporanea, Il Mulino, Bologna, 2006

3. Lessons

PART 1) Institutional part of the syllabus for non-attending students

1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2015 (chap. 1 to 15).

2. S. Cavazza, P. Pombeni (eds.), Introduzione alla Storia contemporanea, Il Mulino, Bologna, 2006.

3. Parole e Materiali per la storia contemporanea, Bologna, Baiesi, 2002.

PART 2) Monographic part of the syllabus for both attending and non-attending students

The list of monographs, from which the student will choose one for the oral exam, is the same for students attending and not attending the classes.

- Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale (1861-1915), Rubbettino, 2013 (da pag. 247 a pag. 632)

- Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Il Mulino, 2008

- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, 1870-2011, Le Monnier, 2011

- Brizzi R., Lazar M., La Francia di Macron, Il Mulino, 2017

- Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo di calcio (1930-2018). Politica, sport, globalizzazione, Le Monnier, 2018 + Sbetti N., Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra 1896-2012, Le Monnier, 2012 (The two books must be studied together)

- Cammarano F., Storia dell’Italia liberale, Laterza, 2011

- Cammarano F., Marchi M. (ed.), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionali (1859-1861), Le Monnier, 2011

- Cammarano F. (ed.), Abbasso la Guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della Prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier 2015

- Cammarano F., Cavazza S. (ed.), Il nemico in politica. La delegittimazione dell’avversario nell’Europa contemporanea, Il Mulino, 2010

- Cento M., Tra capitalismo e amministrazione: il liberalismo atlantico di Nitti, Il Mulino, 2017

- Colarizi S., Storia politica della Repubblica. 1943-2006. Partiti, Movimenti, istituzioni, Laterza, 2007

- Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017 + Tonelli A., A scuola di politica: il modello comunista di Frattocchie (1944-1993), Laterza, 2017 (The two books must be studied together)

- Corni G., Hitler, Il Mulino, 2007 + Breuilly J., La formazione dello Stato nazionale tedesco, Il Mulino, 2004 (The two books must be studied together)

- Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo Stato nel regime fascista, Carocci, 2008

- Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018

- Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011

- Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna contemporanea, Le Monnier, 2015

- Laschi G. (ed.), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Angeli, 2012

- Marchi M. Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012

- Pombeni P. (ed.), Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016

- Pombeni P., Che cosa resta del '68, Il Mulino, 2018 + Flores M., Gozzini G., 1968. Un anno spartiacque, Il Mulino, 2018 (The two books must be studied together)

- Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

- Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004 + Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011, pp. 11-84 (The two books must be studied together)

- Ragno F., Liberale o populista? Il radicalismo argentino (1930-1943), Il Mulino, 2017

- Ridolfi M., Italia a colori. Storia selle passioni politiche dalla caduta del fascismo ad oggi, Le Monnier, 2015

- Salustri S., Orientare l’opinione pubblica. Mezzi di comunicazione e propaganda politica nell’Italia fascista, Unicopli, 2018 + Salustri S., Un Ateneo in camicia nera. L’Università di Bologna nel periodo fascista, Carocci, 2010 (The two books must be studied together)

- Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016

- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Il Mulino, 2008


Teaching methods

Teaching methods are basically founded on frontal lectures.


Assessment methods

Students attending the course

- Two short written examinations composed of 10 open questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in the institutional part of the syllabus.

Students who have been attending the written examinations will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

Students not attending the course

A written test - composed of 10  questions about the books in the institutional part of the syllabus for students not attending the course - will be held in the examination session. A spoken exam after a satisfactory written examination should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.


Teaching tools

PC, slides

Office hours

See the website of Giulia Guazzaloca