82368 - PLASTICITA' NEURONALE: OLTRE IL PERIODO CRITICO

Course Unit Page

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

1) Knowledge and understanding Lo studente sa che l'attività professionale è determinata dallo sviluppo di strumenti personali fondati sull' acquisizione di solide conoscenze scientifiche. In particolare egli conosce i meccanismi fisiologici e patologici fondamentali che determinano il mantenimento dello stato di benessere o lo sviluppo della malattia. 2) Applying knowledge and understanding Lo studente apprende come utilizzare la propria conoscenza e capacità di comprensione per risolvere con competenza interdisciplinare i problemi che insorgeranno nel proprio contesto professionale. 3) Making judgments Lo studente è in grado di utilizzare in modo critico l'informazione prodotta dalla ricerca biomedica, di tipo sia fondamentale sia clinico, compresi i principi della medicina basata sulle evidenze. 4) Communication Nel contesto relazionale costituito da un uditorio specialistico e generico, lo studente sa rappresentare le basi conoscitive e razionali dei propri giudizi in modo chiaro e diretto. 5) Learning skills Lo studente prosegue nell'attività di studio acquisendo la capacità di consultare ogni tipo di documentazione scientifica per poter in seguito applicare i risultati della ricerca alla terapia in modo affidabile.

Course contents

Participation in this Course is strongly discouraged to students enrolled in the first year. The full comprehension of the topics covered in the course requires knowledge of Anatomy and Physiology of the Nervous System that the student will acquire only at the end of the third semester.

Neuronal plasticity: beyond the critical period (Prof. G. ZOCCOLI)

We will talk about changes of brain plasticity during life, in particular functional changes of cortical representations occurring during adulthood. The axonal growth control mechanisms will then be examined, with particular emphasis on strategies that can favor post-injury recovery.

1) Cortical plasticity during the critical period

2) Cortical remapping in adults

3) Mechanisms of control of axonal growth

4) Mechanisms of functional recovery after injury

Readings/Bibliography

Plasticità cerebrale - Come cambia il cervello nel corso della vita

di Gianfranco Denes

Carrocci Editore, 2016

Specific scientific articles will be suggested during the lessons

Teaching methods

Lectures, covering the whole Course Program

The course (1 CFU, corresponding to 8 hours of teaching) is part of the Integrated Course "THE PLASTIC BRAIN: CONSEQUENCES OF CHANGES AND POSSIBLE RECOVERY OF NEURONAL NETWORKS" (3 CFU). Slides shown during the lessons are from texts and specific scientific papers that will be suggested during classes.

Assessment methods

Assessment is conducted by written "true or false" test regarding topics covered in class. This assessment is integrated with a similar test on the other two subjects of the Integrated Course "THE PLASTIC BRAIN: CONSEQUENCES OF CHANGES AND POSSIBLE RECOVERY OF NEURONAL NETWORKS". The final evaluation is comprehensive for the entire Integrated Course.

Teaching tools

Teaching tools used for lectures: 2 digital Video projectors, PC, Overhead digital projector and camera.

Slides From Lectures: Separate set of slides concerning each topic of the Course Program can be downloaded from the website iol.unibo.it by students enrolled at the University of Bologna (University institutional username and password required)

Office hours

See the website of Giovanna Zoccoli